werkweigering

• Daan

Hoi,

Ik heb een vraag. Mijn vriend is kwaad weggelopen van zn werk doordat ze onredelijk tegen hem waren. Toen hij wegging zei een van de chefs dat het werkweigering was. Kan je iemand daarvoor ontslaan…

• Sip

Ja op staande voet. Als hij het er niet mee eens is kan hij via de kantonrechter in beroep gaan, maar als het niet meer is dan een iets andere taak tijdelijk vervullen ivm zieke colega heeft dat echt geen nut.

• Hans

Nee, een rechter houdt er rekening mee, dat iemand impulsief kan handelen. Zelfs als iemand ontslag neemt in een boze bui en daar later op terugkomt, moet de werkgever hem terugnemen.

• Hans

Nee hoor, iedereen mag wel eens uit zijn slof schieten. We zijn mensen en geen robots.

• Sip

Gaaaaap ……………………………probeer het maar eens

• peter

als die nou wordt ontslagen heeft die dan wel recht op een ww uitkering.

Mijn neef is weg gepest op zijn werk en heeft toen zelf ontslag genomen.

Vanwege de omstandigheden heeft hij toch een ww uitkering gekregen.

groeten peter

• Sip

Ja dat kan, e.e.a. wordt beoordeeld door een comissie, meestal wordt het in eerste instantie afgewezen, dus moet je in beroep gaan.

• Hans

Als hij prtest ertegen aan tekent en uitlegt, dat hij uit zijn slof geschoten was, maar op zijn beslissing terug wil komen, waarom zou er dan geen WW mogen worden toegekend?

• Joost

Je kan volgens mij wel degelijk ontslagen worden ivm werkweigering, sterker nog; ea is nog strenger geworden dan het al was.

Je vriend had zich beter ziek kunnen melden.

• Anton

Ziek melden wordt doorzien. En roept bitterheid/onvergeeflijkheid aan werkgeverszijde op. Het is beter om de volgende weer te beginnen met een gesprek met leidinggevende en spijt te betuigen en een vak.dag in te leveren.

Want ja, weglopen van werk is werkweigering. Ontslag kan direct en indirect gegeven worden.