Half jaar WW, wat nu?

• -MAO-

Inmiddels al weer een half jaar een uitkering van UWV.

Pas een gesprek gehad met mijn consulent van het CWI waarbij de bemiddelbaarheid van fase 1 naar 3 is gegaan.

Kan iemand mij vertellen waardoor deze fase gekarakteriseerd wordt?

Waar moet je op letten?

• Gaby

Dit had je het beste aan de adviseur van het CWI kunnen vragen. Deze maakt het reintegratieadvies op die naar de klant en naar het UWV wordt gestuurd.

Waarom wordt iemand in fase 3 geplaatst: in principe wil fase 3 zeggen dat de adviseur van mening is dat de klant/werkloze een flinke afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Soms proberen de adviseurs van het CWI op deze manier voor elkaar te krijgen dat het UWV accoord gaat met een scholing/cursus die de klant op het oog heeft, voor eventuele scholing /cursus komt klant in aanmerking bij fase 3 of 4 fasering.

Als je wil weten waarom de adviseur je een fase 3 fasering heeft meegegeven moet je hem of haar bellen, weet je gelijk waar je aan toe bent.

Mvg, Gaby

• -MAO-

Hallo Gaby,

Bedankt voor je reactie. De reden voor plaatsing in fase 3 weet ik: Zorgen dat er iets gebeurt wat in fase 2 blijkbaar niet het geval is. In dit geval reintegratie dus.

Wat dit inhoudt wordt mij vertelt in het eerste gesprek met UWV.

Mijn vraag is echter: Wat kan ik verwachten in deze fase, dit uit de mond van iemand die al eens fase 3/reintegratie heeft meegemaakt.

• blubber

Advies: lees onderstaande website goed door en neem zelf het initiatief.

http://www.kiesjereintegratie.nl/

• Gaby

Je hebt zowel in fase 2 als in fase 3 recht op een reintegratietraject. Als je in fase 3 had je in het verleden inderdaad meer kans dat je een opleiding/cursus vergoed kreeg. Per 01-01-2004 is echter de Individuele Reintegratie Overeenkomst (IRO)in leven geroepen wat inhoud dat de kalnt zelf en voorstel voor een traject kan indienen. Dit moet wel nog steeds door een reintegratiebureau begeleid worden en het UWV moet er wel heil in zien.

De site kiesjeeigenreintegratie.nl is natuurlijk een handig hulpmiddel, maar bedenk wel dat deze wet pas per 01-01-04 is doorgevoerd (tot 01-04-2004 zelfs als noodprocedure) dus die site is ook in rap tempo in elkaar gedraaid. Persoonlijk vind ik dat de site een negatief beeld schetst van het UWV en de reintegratiebureaus waar het UWV contracten mee heeft afgesloten. IK ga er vanuit dat een ieder zijn best doet om de ander te helpen en niet om de ander even lekker te lopen sarren of tegenwerken.

• blubber

Daar kan je van uit gaan, maar als ervaringsdeskundige moet ik je helaas mededelen dat het geschetste beeld reëel is.

“Sarren en tegenwerken” zijn weer jouw eigen -helaas doorgeschoten- kwalificaties.

• Gaby

Vervelend voor je dat je slechte ervaringen hebt opgedaan met reintegratiebureaus of het UWV. Ik weet uit eigen ervaring dat een casemanager van het UWV zijn uiterste best zal doen om er voor te zorgen dat een reintegratie traject ook naar wens van de klant verloopt.

Als een klant aangeeft dat het traject niet of niet naar verwachting loopt dan wordt er door UWV contact opgenomen met het desbetreffende bureau. Mocht er dan nog geen verbetering plaats vinden dan is de mogelijkheid daar om een nieuw traject op te starten bij een ander bureau.

Ik blijf erbij dat de toonzetting van de pagina www.kiesjereintegratie.nl te negatief is.

Mvgr, Gaby

• blubber

Ik ben zo'n klant die heeft aangegeven dat het traject niet of niet naar verwachting verloopt, en het resultaat is nul komma nul. Ik zit vast aan het contract dat anderen met elkaar gesloten hebben, zo is mij schriftelijk medegedeeld.

Je blik is duidelijk vanaf de andere kant van het bureau….ik kan het je niet kwalijk nemen want mijn reïntegratiebureau kent twee gezichten: de een naar de geldschieters en contractverleners en de andere naar die ‘achterlijke werklozen’.

• Marcel

d

• Gaby

Ik kijk inderdaad vanaf de andere kant, werk zelf als casemanager bij het UWV.

Als een klant bij mij komt met een klacht dan bel ik met het reintegratiebureau voor opheldering. Persoonlijk geloof ik eerder het verhaal van “mijn” klant dan dat van een reintegratiebureau, doet je casemanager er dan niets aan?

Als je echt niet meer met het reintegratiebureau (welk bureau is het eigenlijk…??) door een deur kan dan moet je het reintegratiebureau én het UWV laten weten dat je een traject van een ander wil, die mogelijkheid is er namelijk wel.