open sollicitatie

• naam

Wie kan mij vertellen, wat het nut is van een open sollicitatie, als je op korte termijn werk zoekt?

Ik zit er namelijk over te denken om een open sollicitatie te sturen naar mijn gemeente.

Maar als de gemeente mensen nodig heeft, dan plaatsen zij toch gewoon vacatures? Natuurlijk zullen ze jou contacteren als ze iemand nodig hebben, maar dan kun je alsnog gaan concureren met de mensen die op de vacature gesolliciteerd hebben. Wat is dan de meerwaarde hiervan? Dan kun je toch net zo goed op vacatures reageren en geen open sollicitatie sturen?

Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

• Hans.

Ik las laatst in Elsevier, dat werkgevers daar bijna niets meer mee doen; doorgaans zoekt men mensen op specifieke functies. Bij een open sollicitatie moet je uitermate goed kunnen verkopen en omdat de concurrentie van andere werkzoekenden nu hoog, is dat vrij moeilijk.

• Sip

Je ziet het helemaal verkeerd. Waarom zou een gemeente jouw aannemen als ze iemand zoeken omdat je een open sollecitatie hebt gedaan? Ze plaatsen idd een ad in (vaak meerdere) kranten en dan zoeken ze voor hun de beste kandidaat eruit.

• naam

Dan hebben open sollicitaties dus inderdaad niet zoveel zin.

• Sip

Ja wel, want soms denkt een bedrijf eraan om iemand aan te trekken het kan best zijn dat ze jouw toevallig wel zien zitten. Voor overheidsinstellingen heeft het echter geen nut

• blubber

En dan heb je nog het “in portefeuille houden” door de werkgever, maar levert dat volgens mij echter zelden iets op.

• Grard

Een sollicitatie bij een Gemeente lijkt mij zo wie zo al niet zinvol. Ik heb de ervaring, tenminste hier in Oirschot, dat een vacature al is ingevuld voordat er een advertentie verschijnt. In het verleden hoorde ik diverse keren al wie er op een bepaalde plaats zou komen nog voordat de advertentie verscheen.

Uiteraard sprak de Gemeente dit tegen. Zou het in andere gemeenten wel eerlijk gaan?

• Sip

In andere gemeenten gaat het net zo. Maar soms is er echt iemand van buiten nodig