zomaar gedumpt!!

• sjeepp

Zit nu precies 1 jaar in ziektewet, begon allemaal met RSI en ik bleek later ook artrose te hebben in rug en nekwervels. (heb een 100% job als beeldscherm-werker)

Ben door wao arts voor 50 % afgekeurd voor eigen werk,

en 100% goedgekeurd voor een andere baan.

Ik kom echter niet in de WAO door de goedkeuring van 100% in ander werk.

Helaas kreeg ik 2 dgn geleden, mondeling, te horen van werkgever dat ik niet meer terug hoefde te komen en maar een WW uitkering moest aanvragen.

(Werkgever heeft dit even besloten samen met arbeidsdeskundige van het UWV!!)

Hij wilde mij niet meer terug, ondanks geruststellende woorden die hij me voordien gaf, dat alles wel in orde zou komen.

Ik mag niet meer terugkomen voor de goedgekeurde uren en ook niet voor de

afgekeurde uren!!!!!

Voor afgekeurde uren had hij geen passende cq. vervangende arbeid, wat ik echter zeer betwijfel. Ik heb naast mijn gewone werk laatste maanden ook vervangend werk voor hem gedaan……toen hoorde ik hem niet klagen!!!!!

Ik heb de laatste 3 maanden op arbeidstherapeutische basis voor 50 % gewoon mijn werk gedaan. Ik heb me voor deze periode niet beter gemeld.

Ik heb een contract voor onbepaalde tijd.

- Geldt de nieuwe poortwachter wet ook in mijn geval??

(dat is 2 jr. doorbetaling van salaris na 1e ziektedag door werkgever)

- Heeft de werkgever geen opzegtermijn??

- Kan hij zomaar ontslaan zonder vergunning?? Heeft alleen een overeenstemming

bereikt met arbo deskundige van het UWV, waarmee ik niet mee accoord ga.

Meende dat ik kon blijven voor 50 % en daarnaast een ww uitkering zou ontvangen.

UWV ging hier echter niet mee accoord.

Vraag: Kan dit allemaal zomaar???

Heeft iemand soortgelijke ervaringen hierin.

Eventuele tips zijn zeer welkom.

Ben in ieder geval van plan op Bond en rechtsbijstand in te schakelen want dit pik ik toch echt niet.

Grtzzzz Sjeepp

• Collega

Stel deze vraag op de prikbord advocaten en personeel en organisatie. Daar zul je vast een antwoord krijgen

• Wizzy

Hoi sjeepp

De wet poortwachter is er speciaal voor jou soort situaties.

Heel veel werkgevers kennen deze wet niet of niet goed. Zij zijn wel de eersten die in actie moeten komen, nadat jij je ziek hebt gemeld. Binnen vastliggende termijnen moeten er onderzoeken komen en gekeken worden naar mogelijkheden om jou weer aan het werk te kunnen krijgen.

Die procedure van de wet poortwachter duurt 2 jaar. Jij zit nu op de helft. Gedurende jouw ziekte, en ook tijdens jou therapeutische werk, kan jou baas jou niet ontslaan. Hij zal het wel moeilijk krijgen. Ten eerste volgt hij waarschijnlijk die wet poortwachter niet. Het uwv zal vanzelf aankloppen bij jouw baas. Jij hebt overigens ook wel verantwoordelijkheden in dit hele verhaal, maar die ben jij al helemaal op je genomen, zo te zien. Ten tweede, hij wil duidelijk van jou af. Dit zal na die 2 jaren ziekte uit gaan draaien op een ontslag. Je zal dan een advokaat in de arm moeten nemen. Daar kan jij je nu alvast op voorbereiden. Jouw baas is daar waarschijnlijk ook al mee bezig.

De WAO is een verzekering. Het is dus geen uitkering!!!

De WAO wordt ook berekend aan de hand van jou inkomen.

Stel, jij hebt nu een inkomen van x Euro. Door RSI kan jij niet meer achter een computer werken. Jou opleiding, kennis en ervaring maken, dat jij nog wel andere dingen kan. Dat levert jou een verzameling beroepen op, die jij nog WEL kan uitoefenen. Een gemiddeld inkomen van deze overige beroepen komt neer op een inkomen van y Euro. Het percentage van jou WAO is derhalve te berekenen uit jou inkomensverlies. Jij verliest hierdoor (x-y)/x * 100% van jou inkomen, en bent derhalve voor dat percentage arbeidsongeschikt. Je ziet het goed: als je een hoger salaris zou hebben gehad was je met diezelfde gezondheidsklachten mischien wel voor 100 % arbeidsongeschikt.

Als een concertpianist (inkomen bijv. 15.000 euro/maand) zijn pink breekt kan hij geen piano meer spelen. Overige beroepen zijn dan componist, tekstschrijven, dirigent…. Dan rest hem hiermee een inkomen van bijvoorbeeld gemiddeld 1.500 Euro. Hij is dan voor 15000-1500/15000 *100% is 90% (dus 100%)arbeidsongeschikt.

Als jij met een meer modaal inkomen (stel 2500 E) jou pink breekt zijn er resterende beroepen voor jou mogelijk, met een inkomen van bijvoorbeeld 2300 E.

Dit levert jou dan een arbeidsongeschikheid op van 8%, dus GEEN WAO.

Het is overigens logisch dat het UWV niet akkoord zal gaan met jou 50% WAO, en vervolgens gewoon door blijven werken in dezelfde functie, ook al is het voor 50% van de tijd. Jij kan niet meer in jou huidige functie blijven. Dat is wat de WAO inhoud. Jij moet een lagere functie accepteren, waar jij niet achter de PC hoeft te werken. Voor het inkomensverlies door deze noodzakelijke stap terug vult de WAO jou inkomen aan. Niet het verlies doordat jij part-time gaat werken.

Samengevat kan jij 2 acties ondernemen:

1. ga alle noodzakelijke documenten verzamelen (beoordelingen, documenten omtrent jou WAO keuring, jou therapeutische werken enz) voor het onvermijdelijke ontslag.

2. Ga al direct aan de slag bij een outplacement bureau of een reintegratiebureau om jou kernkwaliteiten naar boven te halen, en om te orienteren wat voor een baan jou op het lijf is geschreven.

Ook kan je eens kijken waardoor jij RSI hebt opgelopen. Jij zit op de een of andere manier lang achter de PC, mischien zit je wat zaken als bijvoorbeeld communicatie weg te dukken met dit gedrag. Is er een probleem met waarden en normen? Als je dit weet op te lossen, kan je weer op een gezonde manier achter PC's gaan werken (heb je NU ook klachten?).

Heel veel succes met jou vervolg.

Wizzy

• yavao

Ik ben wel ontslagen terwijl ik ziek was. Heb wel een bedrag meegekregen,maar die had ik liever niet willen hebben.

Wat je moet doen is een goede advocaat zoeken.

Waarschijnlijk willen ze een vergoeding meegeven. Ga hier niet op in. Laat ze eerst een reintegratieplan opstellen. Een goede cursus ofzo zodat je in ieder geval weer aan het werk kan op een ander niveau. Willen ze daar niet aan beginnen. Schakel het UWV in. Als ik dit had geweten dan had mijn werkgever een probleem gehad. Helaas wist ik niet dat je bij conflict over re-integratie bij het UWV terecht kunt. Staat nergens in het rapport over Poortwachter aangegeven.

Ze hadden namelijk een eigen brochure gemaakt.

Na het re-integratie project kunnen ze je eventueel ontslaan.

maar dan nog zullen ze je een vergoeding mee moeten geven. Anders dus na 2 jaar vanaf 1ste ziektedag.

Oja als je een advocaat zoekt. Zoek er dan een die ervaring heeft in dit soort dingen.

Wat dat betreft heb ik heel veel pech gehad. Want ook mijn advocaat was een grote mafkees die meeliep aan de hand van mijn baas.

Laat je advocaat er voor zorgen dat hij het geld krijgt van je baas en niet van jou.

Een goede advocaat weet hier wel truukje op.

Laat je niet belazeren hoor.

Kijk eventueel voor hulp bij deze adressen

http://www.waocafe.nl/?pageID=357

• Silmarwen

Ik zit in precies dezelfde situatie. Ik heb ook rsi en ben na een jaar ziekte voor minder dan 15% afgekeurd, dus geen wao maar wel arbeidsgehandicapt. Ik kan mijn eigen beroep niet meer uitoefenen en er is geen andere functie beschikbaar binnen het bedrijf. Ik hoef niet meer terug te komen en moet dus ook een ww-uitkering aanvragen.

Dat betekent dus dat ik 70% van mijn loon krijg en er dus erg op achteruit ga. Mijn werkgever mag mij pas over een jaar ontslaan.

Ik heb me aangemeld bij FNV beroepsziekten, zij kunnen je helpen met het aansprakelijk stellen van de werkgever. Je hoeft hiervoor geen lid te zijn van het FNV. Je hoeft hun alleen maar een percentage te betalen als je de zaak hebt gewonnen. Ik ga het zeker doen, ik wil mijn baas laten zien dat hij niet zo makkelijk van me af komt!

• Sjeepp

Bedankt voor jullie reacties.

Ben nu alles een beetje op een rijtje aan het zetten, maar blijf toch moeite houden met hoe alles is gegaan.

Ik meende dat het Rijk probeerde iedereen aan het werk te houden.

Wil ik werken dan mag het niet.

UWV keuringsarts zegt: Kan 20 uur mijn eigen functie blijven uitoefenen in beeldschermwerk. Voor overige uren vervangend werk zoeken, ben het daar in principe mee eens.

Ik werkte al 12 weken arbeidtherapeutisch voor 20 uur zonder verergering van mijn klachten.

UWV arbodeskundige meent dat een uitval in de toekomst zeer aanwezig is, ook bij 20 uur per week. Dus kom ik in de WW.

Over tegenstrijdigheid gesproken!!!!!

Indien ik toch hetzelfde werk blijf doen voor 20 uur en ik val inderdaad opnieuw uit met dezelfde klachten dan zou ik geen recht meer hebben op een eventuele AOW, WW of ziektegelduitkering over deze 20 uur volgens deze arbeidsdeskundige.

Verder zegt hij dat ik in het 2e ziektejaar alleen kan terug komen bij mijn werkgever bij volledig herstel.

Ik heb in ieder geval rechtsbijstand ingeschakeld en nu druk bezig om hierop bezwaar aan te tekenen.

Ben door UWV doorverwezen naar reintergratieburo.

Heeft ook zijn voordelen: Nu leer ik eindelijk hoe ik een sollicitatiebrief moet schrijven of ik hun (ben in 1 maand tijd al 2x uitgenodigd voor een gesprek na sollicitatie!!)

Silmarwen: Overweeg nu ook om net als jij om bij FNV beroepsziekte verhaal te halen. Mijn beginnende uitval (RSI) staat geregisteerd als beroepsziekte. Later is ook nog artrose geconstateerd.

Van mijn RSI ben ik gelukkig af.

VRAAG: Artrose cq. versleten gewrichten is volgens FNV buro beroepsziekte slijtage die ook kan komen door:

slechte werkomstandigheden, werken onder stress, geen aangepaste werkplek. (Dit klinkt bij mij bekend).

Dus verhaal halen is bij ons beide misschien mogelijk.

Lichamelijke klachten zijn bij mij, volgens arboarts, mede gerelateerd aan mijn werkomstandigheden.

Voordat ik hier kwam werken was mijn enigste ziekte die ik ooit kreeg in 20 jaar een jaarlijks griepje,

In de medische wereld ben ik momenteel kind aan huis !!!!!!!!

De Story en Privé zouden een blad kunnen volschrijven over ons.

Hopelijk komt het met alle mensen op deze site nog allemaal goed en

kunnen er later om lachen.

Grtzzzzz. Sjeepp