recht op ww?

• esther

hoi allemaal.

ik kan het nergens vinden misschien hebben jullie een antwoord.

ik zie in de toekomst een ontslag boven mijn hoofd hangen, maar heb ik wel recht op een ww uitkering?

ik ben namelijk getrouwd.

wel op huwelijkse voorwaarde maar toch.

nu zeggen mensen om me heen dat mijn man wel werkt ( eigen ondernemer) dus ik nooit aanspraak kan maken op een ww uitkering.

wie weet hier meer van, want ik ben ff de weg kwijt op al die sites.

gr esther.

• DePeter

Volgens mij heb je na een “X” aantal dagen werken recht op WW, en dat heeft NIETS te maken met of je getrouwd bent ja of nee. Het aantal gewerkte dagen is belangrijk.

Het is wel zo op het moment dat je Partner een inkomen heeft er na de WW periode gekeken zal worden of je eventueel recht hebt op een Bijstandsuitkering, en in Veel gevallen heb je daar dan geen recht op.

Maar dat kan ik niet beoordelen, daarvoor kun je beter met het UWV contact opnemen, zie onderstaande link:

http://www.uwv.nl/portal/page?_pageid=33,1&_dad=uwvptl&_schema=UWVPTL

grtzzzz en succes voor de toekomst.

• Hans.

Voor de WW vindt een partnertoets plaats, voor de WAO niet.

• hela@hola.nl

Troost je, ze zijnbij het uwv ookde weg kwijt. Volgens mij heb je gewoon recht op WW. Zorg wel dat je geen bewijsbare ontslagvergoeding krijgt want daar krijg je anders de grootst mogelijke narigheid mee.

• Thomas

Wees maar niet bang: al verdient je partner een miljoen per jaar dan nog heb je recht op WW, mits je aan een 4 tal voorwaarden voldoet.

1) je bent werkloos. (dat klinkt logisch!)

2) je bent verzekerd voor werkloosheid. Wanneer je in loondienst was en je werd keurig volgens de regels betaald, ben je automatisch verzekerd.

3) Je bent minimaal voor het aantal uren dat je werkloos bent, beschikbaar voor werk.

4) Je hebt voldoende weken gewerkt. Daarbij wordt gekeken naar de laatste 39 weken voor je werkloos werd. Hiervan moet je er minimaal 26 hebben gewerkt. (ook 1 uur werk per week teld mee!) Was je in de periode van 39 weken bijv. 4 weken ziek, worden deze weken bij de toets opgeteld en wordt er dus gekeken naar de laatste 43 weken.

Verder moet je niet door eigen schuld werkloos zijn geworden en moet je ALTIJD protest aantekenen tegen je ontslag.

Voldoe je aan alle bovenstaande kun je er (vrijwel) zeker van zijn dat je een uitkering krijgt. ER WORDT ZEKER GEEN PARTNERTOETS GEDAAN VOOR DE WW!!!!!!!! (wel voor een evt. vervolguitkering)

Meer info kun je halen van de site van het UVW (uitkeringsinstantie) www.uvw.nl Zoek naar de brochure “Hoe zit dat met de WW” die je gratis kan downloaden.

• Thomas

Wat bedoel je met bewijsbare ontslagvergoeding?

Als je bedoeld de compenstatie die in 99 van de 100 gevallen bij niet verwijtbaar ontslag wordt toegekend via de kantonrechter middels de zgn. kantonrechtersformule (aantal dienstjaren = aantal maanden salaris die je dan meekrijgt als verogoeding voor het evt. maken van kosten om weer aan het werk te komen) is er echt helemaal niets aan de hand, hoor! Het enige wat ze bij het UVW zullen zeggen is dat je de eerste maand geen uitkering krijgt als zgn. compensatie voor je opzegtermijn.

Voor de rest helemaal niets. Je krijgt daarna gewoon een uitkering

Of het moet zo zijn dat je zelf met de werkgever een financiele afspraak hebt gemaakt (i.p.v. via een advocaat). Dan kan het UVW gaan zeggen dat je hebt meegewerkt aan het tot stand komen van ontbinding van je arbeidsovereenkomst en dan gaan ze moeilijk doen.

Nogmaals: als je alles via de regels afwerkt (liefst via een advocaat, financiele compensatie hierin is mogelijk, afhankelijk van je gezinsinkomen) zullen er geen problemen onstaan voor je uitkering. Zelfs niet met ontslagvergoeding.

• Dirk.D.

Beste Hans

Waar heb je dat gevonden ??, of bedoel je “vervolg WW” dat laatste is vervallen en heet nu gewoon “bijstand”

Groet

Dirk.D.

• Dirk.D.

Beste Ester

Ja, je hebt recht op WW als je aan de juiste voorwaarden hebt voldaan.

Vergeet dan niet de uitkering aan te vragen binnen de hier onder gestelde tijd.

Melding werkloosheid en aanvragen uitkering

De werkloze kan zowel schriftelijk als telefonisch melden dat hij werkloos is geworden en om die reden een uitkering wil aanvragen. Dat doet hij doorgaans bij de C.W.I. (Centra voor Werk en Inkomen). Vervolgens krijgt de werkloze formulieren thuis gestuurd waarmee hij de uitkering aanvraagt, waaronder zich mogelijk een formulier bevindt dat de werkgever dient in te vullen. Bij de aanvraag zal om diverse gegevens gevraagd worden waarmee het arbeidsverleden, het laatst verdiende inkomen en persoonlijke omstandigheden bepaald kunnen worden.

De melding bij de C.W.I. vindt uiterlijk plaats op de eerste werkdag nadat de medewerker werkloos is geworden. De aanvraagformulieren dienen doorgaans binnen een week na de werkloosheid ingestuurd te worden. Teneinde binnen de termijn van een week te blijven doet de medewerker er verstandig aan de melding en aanvraag reeds te doen, voordat hij werkloos wordt (maximaal een maand van tevoren). Wordt het aanvraagformulier niet op tijd ingestuurd, dan blijft de medewerker recht houden op de uitkering vanaf de eerste werkloosheidsdag. Bij te laat aanmelden van de werkloosheid of te laat aanvragen uitkering volgt een waarschuwing. Is de werkloze evenwel meer dan 14 dagen (10 kantoordagen) te laat of had hij reeds eerder hetzelfde verzuim (in de laatste twee jaar), dan volgt doorgaans een boete (of maatregel). Zie hieronder bij “Doorgeven van informatie”. Wacht de werkloze langer dan 26 weken, dan komt mogelijk het recht op uitkering gedeeltelijk te vervallen, namelijk voor het deel dat ziet op de periode dat langer dan 26 weken geleden is.

Groet

Dirk.D.

P.S. je vindt alles onder de “ www.Arbeidsrechter.nl ”

• esther

dank jullie wel allemaal voor deze overweldigende informatie.

ik moet eerlijk bekennen dat ik niet meer deze site kon vinden, en daarom het nu pas lees.

mijn excusse hiervoor, maarheel erg bedankt.

het gevreesde is uitgekomen, ik heb vanmiddag laat mijn ontslag brief gekregen zonder reden.

in de brief hebben ze alleen de ontslag datum op gisteren gezet , dus ik was zowiezo te laat met contact opnemen met het cwi, en nu heb ik vandaag niet gebeld…

met andere woorden ik kan pas morgen bellen naar het cwi, baal hier natuurlijk enorm van want nu loop ik dus een ww mis.

ga het morgen uiteraard eerst proberen, maar als ik jullie berichtjes zo lees, kan ik het dus mooi vergeten, ik had me veel beter moeten laten inlichten….stom stom stom……

• esther

test! hij doet het niet