wie durft?

• Henriette

Ik heb een heel slechte ervaring opgedaan bij een reintegratiebureau. Gebrek aan respect is de aardigste term die ik voor het intake gesprek kan bedenken.

Van te voren is mij door het UWV meegedeeld dat ik, ten koste van alles, MOET meewerken aan het traject.Doe ik dat niet, dan gaat het reintegratiebureau klagen en rapporteren aan het UWV. Ik word dan gezien als ‘lastig’ en gekort op mijn uitkering volgens het UWV.

Naar aanleiding van dit gesprek heb ik wat research gepleegd en ik ben er achter gekomen dat politiek Den Haag wel bezig is om de ervaringen van WAO'ers te bundelen, maar dat de werklozen niet in beeld zijn.

Ik ben niet van plan om het er bij te laten zitten, ik vind namelijk dat iedereen het recht heeft om met respect behandeld te worden!

Graag wil ik daarom verhalen van mensen die ook op een onbeschofte, intimiderende manier behandeld zijn. Het mag ook over het CWI of UWV gaan.

De reacties wil ik bundelen en publiceren.

Bij voorbaat mijn dank.

Henriette

• Zwannie

Er zouden ook gegadigden kunnen zitten op de arbopagina:

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=166&collapse=1

en op www.waho.nl

Misschien een idee om je oproep daar ook neer te zetten?

• Zwannie

Er zouden nog meer gegadigden kunnen zitten op de arbopagina

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=166&collapse=1

en www.waho.nl

Misschien een idee om daar de oproep ook te plaatsen?

• Henriette

Beste Zwannie,

bedankt voor het meedenken. Ik zal mijn bericht zeker op deze pagina's plaatsen.

groetjes, Henriette

• ray

Ik val dus in de regeling na 1 juli, dus is mij de deur gewezen door het reintegratiebureau in augustus wat de UWV ingekocht heeft. ( omscholen tot wat UWV op papier heeft gezet en wat mij aansprak lag niet in de trajectprijs zeiden ze, dat wil zeggen dat ze pas de volledige trajectprijs vergoed krijgen als ik ook daarna een halfjaarcontract heb.)

De arbeidsdeskundige van UWV heeft gezegd dat ik omgeschoold diende te worden, ben namelijk ook 15% arbeidsgehandicapt mag eigen beroep niet meer uitvoeren.

De arbeidsdeskundige van het UWV vind het ook schandalig maar kan niets voor me doen, hij heeft alles geprobeerd en zegt nu schakel anders de nationale ombudsman in.

Dus ik moet nu een rechtszaak beginnen omdat ik wil reintegreren!!!!!!

Ik zou allerlei voorzieningen krijgen van de rea wet en zit gewoon in de ww.

Ze trekken een jaar uit voor te reintegreren 01-01-2004 tot 01-01-2005 en ww loopt maar tot augustus 2004.

Ik wil al van februari 2003 ( toen nog ziektewet ) een omscholing van hooguit 3 maanden namelijk rijbewijs van vrachtwagen en daar zijn ook genoeg vacatures in.

Mensen in de WAO kijk dus uit met die reintegratietelefoon want ik moet nu gaan rechten.

• ray

Ik ben afgekeurd voor eigen beroep 15% en zit in de ww.

Ik val in de regeling na 1 juli dus leiden de kosten van de omscholing niet tot een baan dan krijgt het reintegratiebureau (geldbureau) de helft niet vergoed.

De arbeidsdeskundige van het UWV heeft gezegd dat ik omgeschoold dien te worden en op papier gezet.

Wat mij aansprak was hij het mee eens en hadden ze wel meer gedaan.(omscholing tot chauffeur)

In augustus naar het reintegratiebureau gegaan en daar hebben ze me de deur gewezen, ze konden niets voor me doen.

Weer contact gezocht met de arbeidsdeskundige en moest het toen zelf aanvragen en als ik dan het rijbewijs had gehaald dan weer terug naar het reintegratiebureau.

Het is nu inmiddels afgekeurd omdat de UWV geen scholing vergoed omdat dat per 1 juli het reintegratiebureau moet doen.

De arbeidsdeskundige heeft alles geprobeerd maar kan niets meer voor me doen, en zegt dat het schandalig is, en dat het een ordinaire geldkwestie is, hij zei dat ik de nationale ombudsman moest inschakelen.

Dus ik ga nu een rechtzaak beginnen omdat ik niet mag reintegreren!!!!!!!!

Ik wil al vanaf februari 2003 reintegreren, toen nog ziektewet en er is nog niets gebeurt!!!

Ik zou allerlei voorzieningen krijgen van de wet rea en zit gewoon in de ww en heb al die tijd moeten solliciteren als bijrijder!!!!

Ze trekken voor het traject een jaar uit van 01-01-2004 tot 01-01-2005 en mijn ww loopt door de nieuwe regeling maar tot augustus 2004!!!

Ik had al 5 maanden geleden het rijbewijs kunnen halen en gaan solliciteren, en er is genoeg werk in de transport.

Mensen in de WAO kijk uit met de reintegratietelefoon!!!!!!

• Henriette

Beste Ray,

Als ik het goed begrijp ben je door het reintegratiebureau de deur gewezen omdat ze klaarblijkelijk niet in staat waren (of geen zin hadden) om voor jou scholing te vinden met baangarantie.

Ik denk dat je arbeidsdeskundige gelijk heeft en het inderdaad gaat om een ordinaire geldkwestie waar jij de dupe van dreigt te worden.

De reden waarom je de ombudsman kunt inschakelen is omdat het UWV zijn werk klaarblijkelijk ook niet goed gedaan heeft. De ombudsman inschakelen betekent in eerste instantie dat je alle papieren moet opsturen (hopelijk heb je alles bewaard).

De ombudsman kijkt dan of je op een ‘nette’ manier behandeld bent door de overheid (in dit geval dus het UWV). Constateert de ombudsman dat e.e.a. niet klopt dan kan hij het UWV verplicht stellen om alsnog die scholing aan te bieden.

Tenslotte nog dit: en dit geldt voor alle lezers die te maken krijgen met het CWI UWV of een reintegratiebureau: zorg dat alles op papier staat, want dat is de enige manier om iets te kunnen doen. En vooral: dien klachten in!!

Ik ben destijds begonnen met een klacht naar het CWI, omdat ik op een zeer onfatsoenlijke manier behandeld werd. Ik heb dat als volgt gedaan: ik heb gebeld met de vraag hoe de klachtenprocedure bij het CWI werkte, omdat ik een klacht had. Ik werd onmiddellijk doorverbonden met de vestigingsmanager en had een paar dagen later een gesprek.Vanaf die tijd ben ik zeer fatsoenlijk behandeld.

Op dit moment is het reintegratiebureau aan de beurt. Ik heb het rapport van het intake verslag ontvangen. Hierin staan fouten, onwaarheden en het rapport is zo suggestief geschreven, dat een onbekende (het UWV dus), onmiddellijk de indruk krijgt dat ik niet mee wil werken. En dat betekent dus een strafkorting.

Wat ik heb gedaan is het volgende: ik heb het rapport teruggemaild naar de reintegratieadviseur met de mededeling dat ik niet akkoord ga, vanwege bovengenoemde opmerkingen. Ik heb daarbij een nieuw gesprek gevraagd. Deze week heb ik een afspraak. Omdat ik van te voren al wel kan bedenken wat er gaat gebeuren heb ik het rapport van de adviseur ook naar de vestigingsmanager gemaild. Ik heb na afloop van het intake gesprek zelf een gespreksverslag geschreven en dat heb ik erbij gedaan. In mijn mail heb ik gemeld dat ik door de adviseur niet op de hoogte ben gesteld van de klachtenprocedure en dat ik daarom op deze manier een klacht indien. En verder verzoek ik de vestigingsmanager vriendelijk om mij een andere adviseur toe te wijzen omdat deze klaarblijkelijk niet deskundig is en ik geen enkel vertrouwen meer heb in haar professionaliteit.

En voor de rest, blijf alert, ga er niet vanuit dat de ander (CWI, UWV, reintegratie bureau) automatisch de ‘macht’ hebben, je bent er zelf ook nog!!

Het sociaal cultureel planbureau heeft ondertussen een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat de hele Rea wet op een grote mislukking is uitgelopen. Er wordt door de politiek op dit moment wel nagedacht hoe ze het nu moeten gaan doen.

Stuur je klachten dus vooral ook naar de politiek!

Ray, bedankt voor je reactie, veel succes en laat je niet op je kop zitten!

groetjes, Henriette

• henk

henriette

heb je mijn dagboek weleens doorgenomen?

http://www.antenna.nl/~anaisnin/welfare.htm

gr. henk