Beste Ray,
Als ik het goed begrijp ben je door het reintegratiebureau de deur gewezen omdat ze klaarblijkelijk niet in staat waren (of geen zin hadden) om voor jou scholing te vinden met baangarantie.
Ik denk dat je arbeidsdeskundige gelijk heeft en het inderdaad gaat om een ordinaire geldkwestie waar jij de dupe van dreigt te worden.
De reden waarom je de ombudsman kunt inschakelen is omdat het UWV zijn werk klaarblijkelijk ook niet goed gedaan heeft. De ombudsman inschakelen betekent in eerste instantie dat je alle papieren moet opsturen (hopelijk heb je alles bewaard).
De ombudsman kijkt dan of je op een ‘nette’ manier behandeld bent door de overheid (in dit geval dus het UWV). Constateert de ombudsman dat e.e.a. niet klopt dan kan hij het UWV verplicht stellen om alsnog die scholing aan te bieden.
Tenslotte nog dit: en dit geldt voor alle lezers die te maken krijgen met het CWI UWV of een reintegratiebureau: zorg dat alles op papier staat, want dat is de enige manier om iets te kunnen doen. En vooral: dien klachten in!!
Ik ben destijds begonnen met een klacht naar het CWI, omdat ik op een zeer onfatsoenlijke manier behandeld werd. Ik heb dat als volgt gedaan: ik heb gebeld met de vraag hoe de klachtenprocedure bij het CWI werkte, omdat ik een klacht had. Ik werd onmiddellijk doorverbonden met de vestigingsmanager en had een paar dagen later een gesprek.Vanaf die tijd ben ik zeer fatsoenlijk behandeld.
Op dit moment is het reintegratiebureau aan de beurt. Ik heb het rapport van het intake verslag ontvangen. Hierin staan fouten, onwaarheden en het rapport is zo suggestief geschreven, dat een onbekende (het UWV dus), onmiddellijk de indruk krijgt dat ik niet mee wil werken. En dat betekent dus een strafkorting.
Wat ik heb gedaan is het volgende: ik heb het rapport teruggemaild naar de reintegratieadviseur met de mededeling dat ik niet akkoord ga, vanwege bovengenoemde opmerkingen. Ik heb daarbij een nieuw gesprek gevraagd. Deze week heb ik een afspraak. Omdat ik van te voren al wel kan bedenken wat er gaat gebeuren heb ik het rapport van de adviseur ook naar de vestigingsmanager gemaild. Ik heb na afloop van het intake gesprek zelf een gespreksverslag geschreven en dat heb ik erbij gedaan. In mijn mail heb ik gemeld dat ik door de adviseur niet op de hoogte ben gesteld van de klachtenprocedure en dat ik daarom op deze manier een klacht indien. En verder verzoek ik de vestigingsmanager vriendelijk om mij een andere adviseur toe te wijzen omdat deze klaarblijkelijk niet deskundig is en ik geen enkel vertrouwen meer heb in haar professionaliteit.
En voor de rest, blijf alert, ga er niet vanuit dat de ander (CWI, UWV, reintegratie bureau) automatisch de ‘macht’ hebben, je bent er zelf ook nog!!
Het sociaal cultureel planbureau heeft ondertussen een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat de hele Rea wet op een grote mislukking is uitgelopen. Er wordt door de politiek op dit moment wel nagedacht hoe ze het nu moeten gaan doen.
Stuur je klachten dus vooral ook naar de politiek!
Ray, bedankt voor je reactie, veel succes en laat je niet op je kop zitten!
groetjes, Henriette