intimidatie reintegratiebureau

  • Henriette

    Tja, het UWV had me al gewaarschuwd: wat er ook gebeurde ik MOEST meewerken aan mijn reintegratie traject. Als ik dat niet deed ging het reintegratie bureau klagen, ze rapporteerden dan dat ik ‘lastig’ was. Ik zou dan gekort worden op mijn uitkering.

    En jawel, ik heb ondertussen het intake gesprek met het reintegratie bureau achter de rug. Het werd een gesprek om nooit te vergeten.

    Als eerste werd mij medegedeeld dat de ‘adviseur’ niet telefonisch te bereiken was, ze had het te druk om de telefoon op te nemen. Ach en nu we het er toch over hadden: dossiers (die bedoeld zijn om een intakegesprek voor te bereiden), las ze niet. Ze vormde haar eigen oordeel wel.

    Verder had ik geluk dat ik nog in de ‘oude’ regeling viel, er konden lekker veel ‘produkten’ worden ingezet.Bij de ‘nieuwe’ regeling betaalde het UWV nog maar de helft. Het informatie boekje van het reintegratie bureau was niet ter beschikking, waarom wist ze eigenlijk niet. Bij het cwi was het ook een zooitje.

    Daarna vroeg ze waarom ik werkloos was……

    Helaas, na haar eerdere mededelingen was ik al stil gevallen, want waar ging het nou eigenlijk over. Dat werd snel duidelijk, mijn cv werd nauwelijks bekeken, naar mijn arbeidsverleden werd al helemaal niet gevraagd. Mijn verhaal was totaal niet interessant voor haar. Het ging uitsluitend over de vooroordelen, vooronderstellingen en waarde oordelen van de adviseur.

    Na 45 minuten trok ze de volgende conclusies: ik was ‘cynisch en verbitterd’. Voorlopig kon ik niet bemiddeld worden, zij kon mij niet ‘verkopen’ aan haar collega's. Ik had veel, vooral heel veel produkten nodig, waaronder een sollicitatietraining.

    En dat deed voor mij de deur dicht. Ik ben trainer/coach en heb in die hoedanigheid zelf sollicitatie traingen ontwikkeld en gegeven voor verschillende doelgroepen op verschillend niveau.Ik was volledig sprakeloos. Hoezo tijd, energie en geld verspillen?

    Tenslotte moest ik een briefje tekenen waarop de produkten waren aangegeven die voor mij van toepassing waren. Het argument: als ik dat niet deed stagneerde het traject en het UWV wilde dat ik zo snel mogelijk aan de slag ging.

    Ik heb dat briefje, overdonderd als ik was, inderdaad getekend.

    Thuisgekomen heb ik even tijd nodig gehad om bij te komen. Daarna ben ik woest geworden. Want ik ken het vak van trajectbegeleider, ik ben er zelf een geweest en ik weet dus heel goed hoe erg mensen het vinden om in een situatie te zitten waar ze zelf absoluut voor hebben gekozen. Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om op een zo respectloze wijze met een client om te gaan. En ik vroeg me af wat er gebeurt met mensen die minder weerbaar zijn als ik.Daarom besloot ik het er niet bij te laten zitten. Ik heb een verslag gemaakt van het gesprek en dat doorgemaild naar de fracties van de 2de kamer.Deze week gaat het naar de landelijke dagbladen en andere media. Bij de politiek, zo heb ik ondertussen vernomen, ligt de nadruk op de slechte ervaringen van wao'ers.

    WAT MIJ BETREFT IS HET ECHTER OOK DE HOOGSTE TIJD DAT DE WW'ers IN AKTIE KOMEN!!

    Als je dus een soortgelijke ervaring hebt meegemaakt,(en volgens mij zijn er heel veel mensen met een verhaal), mail me dan. Ook verhalen over andere instanties zijn welkom. Ik ben van plan om de verhalen te bundelen en te publiceren.

    Bij voorbaat mijn dank.

    Henriette

  • DePeter

    Hoi Henriette,

    Ik heb 4 maanden terug een gesprek gehad met een medewerkster van een

    reintegratie bureau, (uit Eindhoven) ik zou Begin September van haar horen hoe en welke stappen we zouden gaan ondernemen.

    Het is nu 27 Oktober en heb nog steeds Niks van haar vernomen, heb eind September aan het UWV laten weten dat ik Niks meer met dat bureau te maken wil hebben omdat ze hun gemaakte afspraken niet nakomen terwijl ze van Mij verlangen dat ik dat wel doen. Het was Niet aan mij omdat te bepalen zei een medewerker van het UWV om met dat bedrijf te stoppen, waarop ik zei: Dat zullen we dan nog wel eens zien, en tot op heden heb ik dus niks meer van ze vernomen.

    Leren een sollicitatiebrief schrijven en hoe je een gesprek gaande kunt houden, ja @!#$ op zeg dat hoeft zo'n onbetrouwbaar persoon mij niet te leren.

    Ik kan haar Omgangsnormen en Gedragsregels leren, hoe je aan je afspraken te houden!!!! En eventueel leren dat je een afspraak ook kunt verzetten mocht dit nodig zijn wegens tijdgebrek, alhoewel tijdgebrek?? Ze wist toch al vier maanden terug dat ze met mij begin September een afspraak had, dan had ze wel het fatsoen moeten tonen en mij berichten van dat de afspraak niet door kon gaan en verzet zou worden naar een tijdstip dat Mij uit komt.

    Heb inmiddels per 1December vast werk, en dat Zonder dat bureau.

    grtzzzzzz DePeter

  • Henriette

    Hoi,

    Bedankt voor je snelle reactie!

    Wat ik ook uit jouw verhaal lees is het gevoel dat je niet serieus genomen wordt. Van jou wordt geeist dat je je aan je afspraken houdt, anders ben je aan de beurt, de andere partijen mogen klaarblijkelijk doen en laten wat ze willen.

    Je verhaal komt me trouwens bekend voor: het verslag van het intake gesprek had ik vorige week al moeten hebben, dat was de afspraak. Je begrijpt het wel: niet dus. Ondertussen heb ik al gebeld en een mailtje gestuurd, maar het blijft (natuurlijk!) stil.

    Ik ga om te beginnen maar eens een rel schoppen bij deze club.

    Geweldig trouwens dat je per 1 december vast werk hebt!

    Succes!

    groetjes, Henriette

  • DePeter

    Dank U.

    Och je moet die bureau's allemaal met een korreltje zout nemen, ze werken puur uit EIGEN belang en een client is voor hun maar een nummer.

    grtzzzzzz

  • sijlvia

    veel succes morgen in je nieuwe baan.

  • syl-vana

    echt belachelijk dat je zo behandeld word….

  • Guido

    Wat een onzin!…………………..waarom gaan jullie geen zelfhulpcreche opstarten………dan zijn jullie van de straat af en vallen ook niemand meer lastig met jullie zelfmedelijden……….