Hoe leer je om weer onbewust in je bed te plassen?
In onze jeugd is het door ouders en/of opvoeders veelal ingeprent dat je niet in je bed mag plassen omdat het niet hoort. Het is dus duidelijk dat we eerst moeten beginnen met het ons aangeleerde patroon te wijzigen. We moeten die ‘boodschap’ als het ware herprogrammeren. Aangezien deze er bij een ieder stevig zit ingebakken kan dit enige tijd kosten. Methode tot herprogrammeren van gedachten om weer te gaan bedplassen. ( Dit zal niet bij iedereen werken )
Stap 1: Een eerste is het gaan schrijven van affirmaties. Affirmaties zijn korte zinnen die je éénmaal daags elk zes keer opschrijft, dit ongeveer twee uur voor het slapen gaan. Schrijf ze op een plaats waar niemand je kan storen en neem er de tijd voor. Misschien denk je “Het lijkt wel strafwerk” maar het werkt. In het totaal schrijf je elke dag dus 18 zinnen. Het gaat om de volgende zinnen: Ik (je naam invullen) mag vannacht in mijn bed plassen.Jij (je naam invullen) mag vannacht in je bed plassen.Wij (je naam invullen) mogen vannacht in ons bed plassen.
Stap 2:Leeg je blaas anderhalf uur voor het slapen gaan en drink de resterende tijd voor je naar bed gaat één tot anderhalve liter vocht. Het beste is om gewoon water te drinken.
Stap 3:Het bed: zorg voor een goed geventileerde slaapkamer en een bed met een harde matras. Maak in ieder geval gebruik van een rubberen bedzeiltje of een plastic matrashoes vanwege eventuele lekkage. Leg over de beschermende laag een stuk molton dat genoeg kan absorberen. Dit zorgt er ook voor dat je niet wakker wordt door eventueel transpiratievocht dat de matras in dit geval niet kan opnemen.
Stap 4:Doe een disposable luier niet al te strak om zodat je comfortabel ligt. Een katoenen luier is vaak prettiger te dragen. Natuurlijk trek je over je luier een rubberen of plastic broekje en eventueel je nachtkleding.
Stap 5:Neem voor deze ontspanningsoefening zeker de tijd. Ga in bed liggen en doe het volgende: Concentreer je op je romp en voel je romp zwaarder worden, alsof deze heel zwaar op de matras rust en zo zwaar als lood wordt. Doe dit vervolgens met je linkerschouder, linker bovenarm, je linker onderarm en je linkerhand. Voel je linkerarm rusten op de matras, voel dat hij zwaar is, als lood. Neem er rustig de tijd voor. Daarna ga je in dezelfde volgorde door met je rechterarm. Ga dan met je gedachten naar het onderlichaam, voel je billen steeds zwaarder worden en rusten in je luier, voel je hele onderlichaam ontspannen. Nu ga je je concentreren op je been, voel hoe zwaar je linkerbeen op de matras rust, eerst je bovenbeen, dan je onderbeen en dan voel je hoe zwaar je voet rust. Dit doe je ook met je rechterbeen. Je hele lichaam voelt nu zwaar aan, alsof je vanwege het grote gewicht niet meer zou kunnen opstaan. Als laatste voel je je hoofd zwaar worden en zie je jezelf in gedachten totaal ontspannen in je luier liggen. Richt je op de gedachte “Ik ben veilig, ik val diep in slaap en mag in mijn bed plassen”. Val langzaam in een diepe slaap. De eerste tijd zul je ‘s ochtends niet nat wakker worden. Op de droge ochtenden doe je het volgende:Herhaal in je gedachten de zin “Ik ben veilig en mag in mijn bed plassen”. Pers niet maar ontspan je lichaam en laat je blaas in één keer leeg lopen. Blijf dan in ieder geval nog even in je bed liggen en geniet van je natte warme luier. Deze methode kost je wel wat tijd en je moet elke dag consequent de affirmaties schrijven en de ontspanningsoefeningen doen. De ontspanningsoefeningen zorgen dat je slaap dieper wordt waardoor je je overdag fitter zult voelen en dat is een positieve bijkomstigheid. De affirmaties zullen je gedachtepatroon gaan beïnvloeden en je ’oude angst' voor het bedplassen wegnemen. Je zult deze oefeningen zeker een maand of drie moeten doen voor een eerste resultaat. Het duurt namelijk lang om deze oude, ingebakken patronen te veranderen. Uiteindelijk zul je onbewust gaan bedplassen, continueer de affirmaties en de ontspanningsoefeningen zeker nog drie maanden na dit moment. Besef wel dat als je eenmaal weer een bedplasser bent geworden je elke nacht een luier zult moeten dragen. Misschien is dit wel een fijne gedachte voor je maar er zitten ook nadelen aan vast. Als je bijvoorbeeld op vakantie gaat zul je een pak luiers mee moeten nemen en midden in de zomer is een luier niet altijd even comfortabel. Ook kan het wel eens vervelend uit komen indien je bij vrienden logeert, een nieuwe partner tegenkomt wie je er niet over durft te vertellen en wat dan ook.
en doe weer eens je duim of speen in je mond met een lekker lappie er bij.
en koop een speelgoed beertje,.
. Veel succes!