Het hele document is te lezen op onderstaande link:
http://www.sp.nl/nieuws/nwsoverz/div/alternatieve_troonrede2003.stm
Leden der Staten-Generaal, lieve mensen,
Natuurlijk is er het afgelopen jaar wel eens reden geweest om ?hoera!? te roepen. We hebben toch maar weer mooi twee voetbalploegen die meedoen in de Champions League.
En? we hadden de warmste zomer sinds mensenheugenis. Dat was genieten voor de meesten van ons en zeker voor hen die (net als ik) hun wiegje of hun wortels in zonniger delen van de wereld hebben.
Maar om die zomer nu op het conto van Jan Peter te schrijven, dat gaat mij wat ver. Ik heb de indruk dat de leden van zijn kabinet zelfs onverstandig hebben gereageerd op deze zomer? dat ze in de hete zon hun ministersteek hebben afgezet en daardoor een collectieve zonnesteek hebben opgelopen.
Want hoe moeten wij de regeringsplannen voor komend jaar anders interpreteren? Die zijn niet eens volgens het poldermodel opgesteld maar volgens een koldermodel!
Ik zal de ernstige voorbeelden van de collectieve zonnesteek de revue laten passeren:
Het ergst er aan toe lijkt me minister Zalm, bij wie de stoppen nu helemaal zijn doorgeslagen. Deze gulle lachebek wil kennelijk de geschiedenisboeken in als de Grootste Bezuiniger Aller Tijden.
En dan minister De Geus ? ooit een bewogen vakbondsman en het sociale gezicht van het kabinet ? die wil mensen die buiten hun schuld werkloos worden na de WW meteen naar de bijstand sturen.
Minister Hoogervorst van Volksgezondheid (ooit een links student) laat zijn ware gezicht ook zien. Die wil de tandarts, de pil en de IVF uit het ziekenfonds schrappen.
Staatssecretaris Schultz wil nog meer vliegtuigen ? en dus herrie, stank en gevaar ? loslaten op de omwonenden van Schiphol, die toch al niet meer buiten konden zitten.
Minister Van Ardenne vindt dat de zon al genoeg schijnt in de Derde Wereld en wil een deel van het ontwikkelingsbudget overhevelen naar ons eigen leger.
Minister De Hoop Scheffer loopt intussen kwispelend achter het duo Bush & Blair aan en verkoopt ons op hun gezag een oorlog om olie alsof het een democratiseringsactie is.
En tot slot Balkenende zelf: die vertoont sinds deze zomer paranoïde trekjes want hij houdt vitale stukken over oorlog en vrede nu zelfs voor zijn eigen kabinetsleden geheim.
grtzzzzzzz