Te weinig Vakantie Dagen

• DePeter

http://www.nu.nl/news.jsp?n=188485&c=37

grtzzzzzz

• sijlvia moeder van dominique

ik vondt al dat ik zo weinig vrije dagen had :D

• Math

Gemakshalve gaat men er van uit dat het hier om vakantiedagen gaat. De Nederlander kent ook nog de zogenaamde ATV dagen, ouwe lullendagen e.d.

Ook de feestdagen zoals 2e kerstdag, 2e paasdag en 2e pinksterdag bestaan hier nog in tegenstelling tot de rest van Europa. Hemelvaartsdag en Koninginnedag kompletteren het geheel aan vrije dagen.

Er is ook niet bij vermeld dat de voor officiele feestdagen vakantiedagen moeten worden ingeleverd in veel Europese landen.

Vraag is dan als men het plaatje compleet maakt hoeveel we afwijken van de gemiddelde Europeaan. Dat is altijd het probleem met vergelijkingen die men tracht te maken. Buiten het feit dat een appel en een citroen beiden nagenoeg rond zijn kan men niet zeggen dat zij beiden dezelfde overige eigenschappen hebben.

Neem het onderzoek als zodanig maar met een pak zout want het is misleidend.

helaas werkt het bij mij niet zo.

wij hebben sinds vorig jaar enkele extra dagen gekregen en die uren moeten we wegschrijven met feestdagen ,soms heb je mazzel en valt een feestdag niet op een werkdag maar valt alles op je werkuren kom je er aan te kort fijne werkgever heb ik hoor.

• Math

Ligt er ook een beetje aan hoe e.e.a. in de CAO is geregeld. De meeste grote CAO's kennen vrij goede afspraken zoals ik deze schetste.

Alles bij elkaar incl. feestdagen en ouwelullendagen kom ik uit op een 37 dagen. Overuren of extra reisuren kan ik dan ook nog opsparen als vakantiedagen of ik kan ze in mijn pensioen stoppen. Dat kan ook als ik dagen over heb. Deze kan ik verkopen aan mijn werkgever die vervolgens of uitbetaald of in mijn pensioen verrekent. Ik kan de resterende dagen ook meenemen naar het volgende jaar.

Heb ik te weinig dagen, dan kan ik dagen bijkopen bij mijn werkgever. Wel ben ik verplicht om een aantal dagen per jaar onafgebroken vakantie op te nemen om zodoende wildgroei tegen te gaan. Al met al is dat bij ons bedrijf heel flexibel geregeld.

Zo zijn er veel bedrijven die hun vakantiedagen op deze manier geregeld hebben. Ik bven er in ieder geval zeer tevreden mee.

ja tot vorig jaar was een feestdag ook bijzonder verlof bij ons maar nu dus niet meer.

maar ik merk er niet echt veel van want maak niet zoveeluren dus een festdag is al vaak op een vrije dag van mij maar werk je full-time dan heb je echt pech.

wat ook zo megagrandioos is dat je een vrije dag/vakantie 7 weken van tevoren aan moet vragen terwijl dat voorheen met een week geregeld was.

ja we zijn er echt op vooruit gegaan.

• Math

Ik denk dat jij in de ouderenzorg werkzaam bent. De problematiek is hier duidelijk:

enerzijds heb je te maken met groteske bezuinigingen door de overheid, terwijl anderszijds te constateren valt dat de vergrijzing onder de Nederlandse steeds verder toeneemt. Het is duan ook duidelijk dat je als management van zo'n zorginstelling steeds minder mogelijkheden hebt om je personeel flexibel te laten omspringen met vakantiedagen en ander verlof. Ouderen hebben ook op feestdagen verzorging nodig. Negatieve bijkomstigheid van het beroep is dat het steeds minder aantrekkelijk wordt om nog voor deze beroepstak te kiezen. De werkdruk is hoog terwijl de waardering laag is zeker als dat tot uitdrukking moet komen in salaris en secondaire arbeidsvoorwaarden, die in deze beroepstak nog altijd miserabel zijn en schril afsteekt tot wat zich in het bedrijfsleven afspeelt. Wat dat betreft is de overheid een zeer slechte werkgever altijd al geweest, daar niet van. Als je de bezuinigingsvoorstellen ziet, liegen die er ook niet om. Kortom, het zal er de komende jaren niet beter op worden.

ja klopt ik werk in de verzorging(niet enkel bejaarden)maar hoef niet in de weekends en ook niet met feestdagen te werken .

ik werk als verzorgende b(luxe benaming voor mien dobbelsteen:D)

maar zo zit idd ons cao in elkaar helaas tis niet anders.

verder is het wel ok daar dit is maar een enkel minpuntje.

• Math

Het gaat er toch niet om of bevriezing van salaris op een al slechte betaling inclusief achteruitgang van je secondaire arbeidsvoorwaarden, jij dat ziet als een minpuntje. Het is nogal wat.

Ik houd aan dit soort zaken een zeker klotegevoel over. Ik heb bijna 20% van mijn inkomen mogen inleveren omdat het in onze bedrijfstak slechter gaat. Ik werk graag en met plezier, maar ik word hier verre van vrolijk van. En ja, de tijden zullen wel weer veranderen waardoor de toeslagen structuren wel weer in ere hersteld zullen worden, maar met ere, geef mijn portie toch maar aan Fikkie want blij word ik van dit soort maatregelen niet. Uiteraard zegt het management dat er geen ontslagen zijn gevallen binnen ons bedrijf en dat wij mede de financiele inspanningen en kostenbesparingen ons hebben kunnen handhaven, ja zelfs hebben kunnen verbeteren in een vrij moeilijke markt.

Klinkt geweldig, maar diezelfde managers hebben zich flink op de borst geklopt en zich zelf een flink aantal premies toebedeeld zoals dat in zoveel bedrijven het geval is.

In de zorg is het niet veel beter. Je struikelt over de managers die veel beleid maken maar geen hand uitsteken aan het bed van de patient. Dat mag door alle Mien Dobbelstenen opgevangen worden die dat als een minpuntje zien.

Dat is waar ik het met jouw redenatie niet eens ben.

even wat recht zetten dus;ik ben er niet in salaris op achteruit gegaan dus.

en idd een manager zie je niet in de thuissituatie maar ik neem hun werk ook niet over ieder zijn eigen sores vindt ik.

en qua arbeidsomstandigheden zijn wij er de laatste jaren alleen maar op vooruit gegaan ok deuren in het gezin zijn drastisch terug gelopen maar het was jaren terug ook net een koffie ochtend voor sommige en dat is ook niet de bedoeling van ons werk.

je kwam vroeger bij een gezin/bejaarden soms wel 4 maalper week terwijl dat veel te veel was nu is dat soms 1tot 2 maal per week maar dan heb je de tijd wel nodig maar met zoveel uren had je gewoon tijd over en dat is dus niet nodig.