als ander werk vinden moeilijker wordt doe dan vrijwilligerswerk

• jeroen werklust

De werkloosheid is helaas weer aan het stijgen.

Net als in de jaren 80.

Het zal dan ook niet meer zo zijn als je op 1-augustus werkloos wordt dat je 2 0f 15 augustus ander werk hebt gevonden dat duur iets langer tegenwoordig, zo lang je alles op alles zet om ander werk te vinden heb je gewoon recht op die w.w. als dat niet gelukt is.

Maar als het niet lukt om betaald werk te vinden ga dan vrijwilligerswerk doen

daar hebben ze ook mensen nodig. en die mensen vervullen ook een belangrijke rol voor de maatschappij. Het zo misschien na 3 maanden w.w. of bijstand

verplicht moeten worden dat iedereen naar keuze iets van vrijwilligerwerk doet voor 25 a 30 uur per week.

Dus hup ga naar de vrijwilligers centrale dan.

De zorg sport, natuur , mileu en andere goede doelen lopen om vrijwilligers werk te springen.

Ik bemn als vrijwilliger begonnen bij een goede doels instelling en heb er nu een volledige betaalde baan aan verdiend. Ik deed in die paar maanden zoveel dat ze mij indienst wilde.

werkze en succes met het vinden van betaald of vrijwilligerswerk.

• Marco V

Helemaal mee eens!

• Háns

“zo lang je alles op alles zet om ander werk te vinden heb je gewoon recht op die w.w. als dat niet gelukt is.”

Mensen zijn dat gesolliciteer ook wel eens zat en doen dan maanden niks. Gewoon wat nepsollicitaties opvoeren en klaar is kees. Ga lekker zelf vrijwilligerswerk doen.

“daar hebben ze ook mensen nodig.”

Betaal er dan ook voor.

• Háns

Oja, er zit anders een contradictio in terminis in.

• maria

ook ik ben via vrijwilligerswerk erin gerold en na een aantal jaar heb ik er nu een betaalde baan aan over gehouden en heb het er prima naar mijn zin

• wao,er

nog even en de mensen gaan je nog geloven ook ,ach je brengt het leuk das een ding nu nog de uitvoering ,maar dat zal wel even tegen valen in het echt ,internet ok dan zoek je gewoon een paar teksten bijmekaar en hopla de mensen trapen er wel in ze zien je toch niet hahahah ja jij bent echt goed ,

• math

Klinkt echt leuk Jeroen, alleen, het is te simpistisch voorgesteld. Je kunt nu eenmaal iemand niet verplichten vrijwillig dingen te laten doen die hij of zij niet leuk vindt.

Het komt in jouw koppie gewoon niet op wat de effecten zijn van jouw verplichtstellingen. Ik heb het daar al eens eerder over gehad maar toen wilde blijkbaar niemand commentaar geven.

Voor vrijwilligerswerk heb je mensen nodig die dat uit idealisme doen. Als dat dan ook nog op termijn een baan oplevert is dat leuk meegenomen. Per definitie moet dat geen uitgangspunt zijn. De negatieve effecten zijn evident. De maatschappij zal steeds meer vrijwillersbanen gaan creeeren waar nu nog betaalde banen voor staan. Of het omhgekeerde is het geval: de maatschappij weigert te betalen voor volwaardige banen die nu door hordes vrijwilligers worden gedaan. Dat effect is al jaren aan de gang.

Met de Melkert banen zie je precies hetzelfde: langduri werklozen krijgen een Melkert baan en hopen jarenlang op een vaste baan. Helaas, het is immers veel goedkoper om gesubsidieerde banen aan te houden dan echte banen te creeren.

Met jouw simpele manier van redeneren jaag je iedereen het vrijwilligers werk in waardoor de echte vrijwilliger onder het tapijt wordt geschoffeld, waardoor echte banen niet of nauwelijks gecreeerd worden, waardoor de maatschappij een beroep kan doen op kostenloze arbeid, waardoor? Vul maar verder in.

Jouw manier van redeneren is recht toe recht aan, maar je doorziet de effecten op termijn niet.

Ik ben van mening dat een overheid in deze slechte tijden investeringen zou moeten doen om werkgelegenheid te scheppen.

Dat gebeurt niet, ergo, de overheid gaat de grootste bezuinigingsoperatie tegemoet aller tijden wat ertoe zal leiden dat de werkloosheid nog verder zal toenemen.

En waarom? Voor onze kinderen is dat allemaal bedoeld, ant die mogen we niet opzadelen met een begrotinstekort van de huidige regering. Wat een nobele gedachten, wat een onzin.

Onze kinderen profiteren toch ook van de infrastructuur die wij nu hebben aangelegd? Of bezuinigt de overheid doordat de EU een begrotingstekort wenst te accepteren van slecht 3%, waar overigens de sterkste EU landen Frankrijk en Duitsland nog boven gaan?

Ik denk dat de politiek het voortouw moet nemen. Zij grijpt slechts terug op een wapen van begin jaren 80 namelijk bezuinigen en banen schrappen.

Werkze Jeroentje, maar probeer hier maar eens over na te denken en als je hier een acceptabele oplossing voor kunt vinden mag ik die graag van jou vernemen.

• Háns

Maar dat was dan ook echt vrijwilligerswerk. Jeroen wil iets invoeren, wat niet kan: verplicht vrijwilligerswerk. De aard van zulk “vrijwilligerswerk” verandert dan. We moeten niet toe naar een systeem, waar de mensen het eerste jaar geen salaris krijgen, zoals in Italië.

• Háns

Zelfs de Bijstandswet verbiedt vrijwilligerswerk, dat ook als betaald werk kan worden gedaan. “Verplicht vrijwilligerswerk” leidt tot een daling van de prijs van arbeid, dus een neerwaartse druk op onze salarissen.

We willen toch niet de vervallen sloppenwijken, zoals in het Aalst van Louis Paul Boon, waar mensen voor 50 centiem per dag werkten? Of kan het ook voor 35?

• Dirk.D.

Beste

En dan de aanvulling, tot begin jaren 60 vorige eeuw had je zoiets als “werkverschaffing”

In de jaren 30 was dat de “afsluitdijk” en de ontginning hoge zandgronden in Drente e.d.

Dit was zwaar en onderbetaald werk.

Aan de andere kant, als je mensen die geen betaalde baan kunnen krijgen, naar vermogen iets laat doen voor “algemeen nut” lijkt mij daar niets op tegen.

Wanneer dit ten koste gaat van “regulier werk” is het een zware aanslag op de lonen en de uikeringen van iedereen.

Op zich is het idee van Jeroen mischien niet eens zo gek, maar de uitvoering in alle redelijkheid lijkt mij een onmogelijke zaak ,of er komt weer een leger amtenaren kijken, dan wordt de werkeloosheid vanzelf minder en de kosten evenredig hoger, dus moet de “betaald werkende” burger nog meer ophoesten.

Groet

Dirk.D.