welke uitkering?

• santino

Ik vraag me voor welke uitkering je in aanmerking komt als je bijvoorbeeld een hbo-opleiding hebt afgerond, maar in de eerste maanden nog geen werk hebt gevonden?

• blubber

Bijstandsuitkering (natuurlijk pas nadat je studiebijlage is afgelopen).

• santino

ok, thanks.

Had ik nog een vraagje, hoe lang duurt dat eer je het krijgt? (nadat je het hebt aangevraagd). Die uitkering moet je bij het CWI aanvragen, toch?

• blubber

Ja, meld je binnen een paar dagen (maximaal een week?) ná de laatste dag van je studiebijlage-periode, aan bij het CWI voor de aanvraag. Dan kan het wel even duren, laten we zeggen 1 à 2 maanden. Als je in de financiële problemen komt, kan je een voorschot krijgen dat je natuurlijk terug moet betalen als later zou blijken dat je geen recht hebt op een uitkering.

• Marco V

Ik zou beginnen met solliciteren!?!

• jolanda

dacht ik ook aan,de persoon komt net van school heeft net zijn diploma,is jong en mankeert niks (geloof ik) dus wat let hem om te solliciteren.

• blubber

Dat was niet de vraag.

• jolanda

weet ik

• Zwannie

Een kennis van mij in dezelfde situatie, had na ruim twee maanden werk via een uitzendbureau. De uitkering, die hij nadat zijn studietoelage was stopgezet had aangevraagd, kwam met terugwerkende kracht nog weer twee maanden later. Uiteindelijk heeft hij dus maar twee maanden hoeven overbruggen met een uitkering.

• Háns

Ja, dan doe niet zo dom. Je moet op beide paarden wedden, want als hij geen werk vindt, en de uitkering te laat aanvraagt, verliest hij één maand recht.