Op zich geloof ik niet zo in deze stelling, althans niet in die mate als jij het tracht voor te stellen. Dat een slachtofferrol soms wel eens voordelen kan opleveren, zal ik niet ontkennen al kun je je vraagtekens plaatsen bij mishandeling door je man of vriend of dat voordelen oplevert.
Je stelt ook dat als je maar hard genoeg huilt, je ook zaken voor mekaar krijgt bijvoorbeeld bij de uitkeringsinstantie als ik dat vragen mag.
Bij de sociale dienst is dat al lang niet meer het geval. Klinkklare onzin is dit! De mensen die daar hun werk doen, zijn zo getraind in het ontzenuwen van dit soort spontaniteiten, dat ze daar al lang niet meer intrappen.
Waarom zo een huilebalk eerder een woning krijgen dan een niet huilebalk? De rechten en regels op dat gebied liggen bij iedere woningbouwvereniging vast.
Waar je aan deze wijsheid komt weet ik niet maar het is een aardig vertekend beeld dat je probeert te schetsen.
Aan de andere kant zie je ook dat een slachtoffer in zijn algemeenheid vaak met de gebakken peren blijft zitten terwijl een dader vaak de meeste aandacht en begeleiding krijgt die het slachtoffer vaak nog moet ontberen.
Mag ik een voorbeeld geven?
Momenteel wordt een proces gevoerd voor een vent die 43 jaar geleden een meisje heeft verkracht op 17 jarige leeftijd. Voor dat feit heeft hij 8 maanden cel en TBR gekregen. Na 7 jaar komt deze jongeman vrij en pleegt enige maanden later weer hetzelfde delict. Nu wordt hij weer opgepakt en hij zit al weer zo'n jaar of 35 in de Mesdagkliniek in Groningen. Hij is inmiddels onbehandelbaar verklaard. Toch wil men uit humaan oogpunt deze vent een menswaardiger leven geven. Geen opsluiting meer maar een leven onder toezicht om het maar zo te zeggen. De kans dat deze zelfde vent weer iets flikt is levensgroot aanwezig.
Wat zouden de toenmalige slachtoffers nu nog zeggen als ze die vent weer tegenkomen? Zijn hele leven lang heeft men gepoofd zo'n smeerlap op het juiste spoor te brengen zonder resultaat. Wat heeft men voor de echte slachtoffers gedaan? Waarschijnlijk helemaal niets. Zij mogen het zelf opknappen en hebben een leven met een gigantisch trauma van hier tot Tokio voor hun kiezen gekregen.
Wat te denken van Volkert van der G. Ik was geen fan van Pim laat mij dat even voorop stellen. Maar hoe gaat dat met zijn nabestaanden? Maakt de overheid zich daar ook zo druk over?
Kijk eens naar mijnheer Veerman in Volendam. Wie komt op voor die slachtoffers? Veerman heeft al een aantal keren gepoogd om zijn zaak van een illegale opgang/ingang te voorzien. Kwam in de publiciteit en moest afgebroken worden. Nu ontloopt hij strafvervolging of gevangenisstraf doordat de rechtbank van oordeel is dat Veerman dan zijn zaakjes met de slachtoffers beter kan afhandelen.
3 actuele onderwerpen van de laatste 14 dagen.
Waar heb jij het nu over? Over een paar scheve schaatsen die door iedereen wel eens gereden worden doordat iemand zich door een paar liter tranen laat bedotten?
Het zijn de broodjes aap verhalen die je gewoon met een pak zout moet nemen. Ik heb een tijdlang bij de sociale dienst gezeten van een middelgrote gemeente en geloof mij: als je ziet wat die mensen naar hun kop gesmeten kregen, daar vraten de honden letterlijk geen brood van.
Voor de duidelijkheid: ik heb daar een automatiseringssysteem gebouwd voor het management van die SD en B&W.
Tot slot:
Een leraar denk je als leerling te kunnen belazeren. Soms gaat dat wel eens op, maar de meeste leraren lopen al jarenlang mee en hebben alle smoezen al een keer voor hun kiezen gehad. Die maak je niets wijs.
Alhoewel soms lukt dat en dat is ook met het verhaaltje dat jij hier tracht te slijten als algemeen gangbaar. Klinkklare nonsens!