oneerlijk

• Wil v/d N.

Beste lotgenoten, ik zal mij kort voorstellen.

Ik ben een prostituee van bijna 57 jaar en heb al zeker 23 jaar ervaring in deze branche. Door een bedrijfsongeval heb ik vorig jaar mijn been moeten laten amputeren en heb sindsdien niet veel gewerkt. Ik heb het na een aantal maanden revalidatie wel weer geprobeerd, maar mijn baas zag de klandizie slinken en heeft mij ontslagen. Ik heb al die tijd dat ik voor hem heb gewerkt geen belasting betaald en zodoende heb ik geen recht op een wao en zit ik nu in de ww. Ik vind dit erg oneerlijk aangezien ik een groot werkverleden heb, maar daar willen ze bij de asociale dienst niets van weten. Is dit nou niet oneerlijk. Nu heb ik wel al die tijd geen belasting betaald, maar daar is nooit een goed regeling voor geweest. Ik ben de maatschappij toch al die tijd van dienst geweest? Oneerlijk of niet.

groeten Wil

• yavao

Beste Wil,

Kun je niet terecht bij de rode draad of andere instanties die je willen helpen? Heeft de rode draad geen internetsite?

Ik ken de wet niet voor de prostitie branch. Maar er zullen toch wel instanties zijn die een antwoord weten op je vraag,zonder jou te veroordelen.

Want dient er voor jou branche een ontslagvergunning te zijn?

En is jouw werkgever verantwoordelijk voor jouw ongeluk?

Verder zal de sociale dienst je toch een uitkering geven. Je bent zonder inkomen. Want wat zegt de sociale dienst dan? Omdat je prosituee bent kom je niet in aanmerking voor een uitkering omdat je geen werkverleden heb. Want volgens mij kom je altijd in aanmerking voor een bijstandsuitkering,ook al heb je geen arbeidsverleden.

Ook zou je eens contact op kunnen nemen met

Helpdesk Gezondheid, Werk en Verzekeringen,

telefoon 020 - 4 800300. tussen 12:00 en 20:00 uur.

http://www.bpv.nl/

Je kunt ook een berichtje sturen via e-mail als je dat liever wilt.

• math

Wat wil je nou? Je werkt zwart, betaalt geen cent belasting en geen cent premie maar wil wel van de overheid een gelijke behandeling krijgen. Als je geen verzekeringspremie betaald, kun je ook niets claimen niet bij een verzekerings-maatschappij en ook niet bij een overheid.

Je bent de maatschappij van dienst geweest?

Je bent gewoon een zwartwerker geweest, niet meer en niet minder dus zo dienstbaar voor de maatschappij in de algemen zin van het woord ben je zeer zeker niet geweest. Ook prostituees zouden belasting moeten betalen voor hun diensten net zoals ieder ander dat doet of je nu horizontaal of verticaal werkt, maakt in feite niet zoveel uit. Dan ben je ook verzekerd van een uitkering als je iets overkomt.

Dat je momenteel in een kloterige situatie verkeert is een ander verhaal, maar daar moet je de maatschappij niet de schuld van geven. Een bijstandsuitkering kun je in ieder geval wel aanvragen.

• Ruud

tja het is nou een maal onrecht vaardig verdeeld in de wereld.

• Inderdaad

Helemaal mee eens ……. geen belasting betalen al die tijd en nu handjes omhoog houden???????????????? Eerst nadenken wat je doet!!!!

• Dirk.D.

Beste

Helaas, pindakaas.

Als je niets bijdraagd aan de “grote ruif” op die tijden dat het mogelijk is, heb je ook niet meer recht dan het “basis recht” (bijstand).

Het is zelfs zo geregeld, als in het buitenland zou vertoeven, en geen belasting en sociale premies afdraagd in Nederland, wordt je per jaar twee procent gekort op de AOW uitkering.

Het kan dan zijn dat je dan als 65+ werkelijk op het minime minimum komt te zitten, en net niet dood gaat vaan de elende/honger.

Groet

Dirk.D.

• wao'er

sorry maar lotgenoten ziten hier niet wel mensen die willen werken voor hun geld maar niet de kans hebben gehad om het op een makelijke manier te krijgen ,en zolang achter het raam en dan nog geen cent ,zal wel een eiland zijn geweest dan

• Ruud

Nou ja “de maatschappij van dienst geweest”

Toen je in je goede jaren was heb je in ieder

geval echt niet aan de maatschappij gedacht.

En nou denken ze niet aan jouw.:(

• Zwannie

Nee, maar het was natuurlijk vaak illegaal werk, waar een taboe op rustte. Het beroep is door de overheid nooit erkend, dus is er ook niets aan gedaan om het voor deze beroepsgroep goed te regelen.

• math

Dat is niet waar. Al enkele jaren is het beroep erkend. eeuwenlang is prostitutie illegaal geweest. Dat wil echter niet zeggen dat je geen belasting en sociale wetten behoeft te betalen. Niets is minder waar. Je bent als Nederlander verplicht deze premies te betalen ondanks dat het illegaal is. Als zodanig bouw je dan ook rechten op, hoe tegenstrijdig dat ook is met andere wetgeving.

Op dit moment dienen prostituees ook hun inkomsten op te geven aan de belasting. In de praktijk zal dat ongetwijfeld een wassen neus blijken te zijn want je betaald naast BTW ook nog sociale premies en inkomstenbelasting wat neerkomt dat wil je dezelfde inkomsten hebben je 2x zoveel klanten op een avond moet afwerken. De pooier die op de achtergrond aanwezig is zal dat ook niet zo leuk vinden want ook hij wordt dan indirect benadeeld.

Daar wringt in de regel de schoen want je vindt niet zo maar 2x zoveel klanten in een markt die al langer tanende is door de concurrentie van heroine hoeren. Heeft niks met een teboe te maken.