vakantiedagen verplicht uitbetalen

• Yvonne

Ik heb een vraag om advies. Ik heb een nieuwe baan gevonden, en mijn huidige werkgever wil mij mijn vakantiedagen niet laten opnemen, ze willen uitbetalen. Ik ben daar niet blij mee, want ik heb nog twee weken die ik aan het einde van mijn dienstverband wil opnemen. De afdeling zal zonder mij best door kunnen draaien (in tegenstelling tot wat beweerd wordt door mijn manager), en er zijn meerdere collega's die mijn vertrek kunnen opvangen. Dus wat mij betreft hebben ze geen reden om me mijn vakantie te weigeren.

Aan welke voorwaarden moet een bedrijf voldoen om vakantiedagen te kunnen weigeren op een bepaald moment?

Bedankt voor adviezen die jullie kunnen geven.

Yvonne

• Hans

Je moet altijd in staat zijn vakantie te kunnen opnemen, laten uitbetalen is niet verplicht. Een verlof intrekken kan, maar dan nooit tegen betaling. Op een moment dat het rustiger is, kan het verlof dan alsnog worden opgenomen.

Een chef moet er rekening mee houden, dat iemand uit dienst kan treden, dus hij moet erop letten, dat iemand met een zekere regelmaat vakantiedagen opneemt. Spaart de werknemer alles op tot de laatste drie maanden, dan kom je bij uitdiensttreding op 1 augustus in de problemen.

• Dirk.D.

Beste

Vacantie wordt genoten met “wederzijds”goed vinden en op afspraak binnen de periode 1 mei tot 1 oktober.

De werkgever is “verplicht” je deze gelegenheid te bieden, MAAR is dit NIET van te voren afgesproken (die vacantie) MAG de werkgever WIJGEREN, maar hij moed een getuigschrift mee geven waar in wordt gemeld dat deze vacantie nog moet worden genoten, de nadruk op MOET, en steld in geld uitgedrukte tijd terbeschikking van de vertrekkende werknemer.

Resumé: was er op deze datim er geen afgesprokren vacantie geplant, dan mag de werkgever verlof wijgeren (verstandig is anders)

Groet

Dirk.D.

• Hanß

“Resumé: was er op deze datim er geen afgesprokren vacantie geplant, dan mag de werkgever verlof wijgeren (verstandig is anders)”

En als ik gepland heb om iedere dag een boek te lezen bijvoorbeeld?

• blubber

HahaHanß !

• sijlvia moeder van dominique

Het enige wat ik weet in mijn werk is dat;in het hoogseizoen kun je niet zomaar een vrije dag opnemen(werken op 50% basis)

ook kunnen wij in die periode aan een geschakeld niet meer dan 3 weken verlof opnemen.

Maar dat kan per cao wellicht anders zijn dat zou je dus voor jezelf even moeten checken.

Uitbetalen kan ook maar daar schiet je niet echt veel mee op ,dat is dus echte zonde van de gemaakte uren.

• Hans

Daar gaat trouwens het bijzonder tarief overheen, dus je houdt er net de helft aan over.

minder dan de helft nml 45% en dat is mooi zonde .

• Hans

We kunnen facultatief 3 niet-ziekdagen laten uitbetalen. Ik maak er nooit gebruik van. Ik neem ze altijd op.