Veelal wordt er in de diverse media vermeldt over een stijging van de jaartonnages van de Eemshaven.

Waarvan de meeste arbeidsactiviteit uitgevoerd wordt door uitzendkrachten

die er werken in een zeer goede arbeidssfeer echter wordt slechts met mondjesmaat een inleenkracht aangenomen.

Dit doordat de uitzendkracht na volmaking van zijn periode 3 maanden wegblijven moet,en dan weer van voren af aan aan de slag kan.

Dit komt door de regelgeving die er door het rijk opgesteld is.

Echter de drastische opbrengst en het veel in andere havens invoeren van buitenlandse suiker lijkt het einde van de Eemshaven als motor van de import en export wellicht eerder aan te komen dan verwacht.

Echter door mogelijk schrappen van de verdere aankoop van suikerbieten wordt er voor het toch al aan werkgelegenheid hier in het noorden een heikel punt om arbeid=inkomen te verbeteren.

De dramatische vermindering voor veel werknemers die gedacht hadden een zekere

toekomst veilig gesteld te hebben kwamen door veel verdwijnen van opdrachten

zoals de zuivelindustrie en frisdrankindustrie welke vroeger geexporteerd werd vanuit de Eemshaven, door het bouwen van deze fabrieken in het buitenland zonder

werk.

Ook het verdwijnen van de bananenimport welke maar incidentieel kwam,

en het verlies van de aardappelexport deed het productiviteit danig dalen.

Indien de suikerindustrie via constructieve optie's haar beleid voortzet

welke een dramatisch einde van deze haven betekenen zou daar de werkgelegenheid hierdoor totaal ontwricht zou worden.

Hopelijk geeft Den Haag niet de door hun gewenste subsidie van de door hun geimporteerde en daarna weer te exporteren suiker.

Veel agrariers en veel transportbedrijven zouden door deze stap ten onder gaan.

Maar vooral ook de vele werknemers die eigenlijk het kapitaal=mens door zijn inzet

is.

Maar ik hoop dat er bij de suikerindustrie ook meedenkende mensen zijn die niet alleen naar het rendement kijkt maar ook naar de mens die voor het bedrijf=werk=productie=werksfeer=inkomsten.

Vooralsnog zie ik het nog positief in maar de toekomst zal dat leren.

Bram van de Wiel