Een aantal jarn geleden overkwam mij precies hetzelfde. Ik kreeg wel mijn salaris gewoon doorbetaald in het kader van de betreffende afvloeiingsregeling van het bedrijf waar ik toendertijd werkzaam was. Ik was werkzaam in de automatisering als informatieanalist. Sollicitaties deed ik dan ook in die richting. Ik schreef wel 70 brieven. Af en toe mocht ik eens op gesprek komen. Enkele maanden verder had dit nauwelijks iets opgeleverd. Ik besloot met het arbeidsbureau te gaan praten om mij te laten omscholen. Als KAM coordinator zou ik dan in het MKB de bedrijven kunnen advieseren aangaande de ISO systemen die steeds actueler werden en nog zijn. Ik heb deze opleiding gedaan maar kreeg vervolgens een aantal aanbiedingen via TOP-start en een ingenieursbureau om aan een aantal invoeringsprojecten van SAP deel te nemen. Zodoende kwam ik weer op mijn oude stiel terug. Via via kwam ik terecht bij een consultancy firma waar ik een vast dienstverband kreeg aangeboden.
Laat je in ieder geval niet gek maken. Je weet wat je kunt, weet ook wat je waard bent. Zorg er in ieder geval voor dat je bij de grote jongens bent ingeschreven. Vroeg of laat zullen ze jou weten te bereiken. In de tussentijd praat je met het CWI. Kijk wat voor mogelijkheden zij hebben voor met name de hoger opgeleiden. Je bent ook gevrijwaard van sollicitatieplicht als je in een opleidingstraject terecht komt.
Onderhoud in ieder geval je netwerk op het moment dat je weer werk hebt, want de situatie kan snel omslaan, zoals je zelf nu ondervindt. Nu nog word ik regelmatig benaderd door headhunters en bureau's die vragen of ik interesse heb voor een bepaalde functie. Soms ga ik daar op in en ga een gesprek aan. Er kan iets interessants tussen zitten en ik wil de vrijheid hebben om over te stappen naar een andere firma als mij dat financieel of werkinhoudelijk meer kan bieden.
De betere bureau's hebben bij de grotere bedrijven vaak een goede naam opgebouwd en je krijgt als je via zo'n bureau werkt toch een stevige voet tussen de deur bij je klant. Uiteindelijk leidt dit vaak tot een vast dienstverband.
Als je bij een bedrijf in dienst treedt, ga dan eerst na wat de jaarcijfers zijn van het bedrijf. Meestal zijn deze gepubliceerd in het jaarverslag. Dan weet je in ieder geval wat de financiele positie is van het bedrijf.en weet je ook waarmee je in zee gaat. Als je alles geweten zou hebben, zou je niet in deze situatie terecht gekomen zijn en was je bij je oorspronkelijke werkgever gebleven. Tracht te leren van de fouten die je in het verleden maakte.
Ik wens je veel succes toe in het vinden van een nieuwe, bij jou passende job.