In 2020 is iedereen ondernemer (andere, 30/05/2002)
Als het Vlaanderen van de toekomst kleurrijk wil zijn, dan zullen zowel burgers als bedrijven moeten beantwoorden aan nieuwe eisen.In de toekomst komt het er voor ondernemingen vooral op aan om verandering te beheersen. De medewerker die dat kan, zal bewonderd worden. Mensen aanwerven wordt een open uitnodiging om samen op avontuur te gaan. Het bezit van vaardigheden en ideeën zal belangrijker worden dan een formele titel. De loopbaan met toekomst is ofwel specialistisch met de nadruk op reputatie, ofwel entrepreneurial met de nadruk op zelfstandigheid. (Jo Robrechts, gedelegeerd bestuurder New Distribution Systems)
Uit: http://www.vev.be/tekst.asp?ID=599&Rel=klv02
De mens komt centraal te staan
Voortdurend wordt gezegd dat de succesvolle ondernemingen er in de toekomst anders zullen uitzien. En inderdaad, om snel en soepel in te spelen op veranderingen zal de toekomstige onderneming vooral slank moeten zijn. Ze zal binnen allianties met leveranciers en klanten werken. De onderneming zal zich in de toekomst vaker opstellen als makelaar die partijen samenbrengt. Ze zal vooral ook kennisintensiever zijn en continu innoveren, met voortdurend nieuwe producten en diensten, waarmee ze inspeelt op de materiële en immateriële behoeften van (potentiële) klanten.
Op papier staat dit mooi. Maar de slanke organisatie die zich bliksemsnel aanpast aan veranderende ideeën ontstaat niet op papier. Die ontstaat in de mentaliteit en de attitude van degenen die de onderneming dagdagelijks waarmaken. En degene die dat doet, is niet langer enkel de topmanager, maar de medewerker - we zullen een ander woord moeten uitvinden - op elk niveau. In de succesvolle onderneming van de toekomst staat de mens centraal.
Om te overleven zal de onderneming dus een eigen bedrijfscultuur moeten scheppen die erin slaagt om de betrokkenheid van de medewerker bij het bedrijf te verhogen, en zijn of haar creativiteit voortdurend aan te spreken. Deze trend zal zich naar 2020 nog versterken. De bedrijfscultuur moet de werknemer ruimte bieden om zichzelf verder te ontwikkelen en zichzelf te realiseren. Niet alleen op de werkplek, maar ook in het nastreven van een evenwicht tussen werk en gezin. De werktijden zullen niet inkrimpen. Naarmate de druk van de vergrijzing op de pensioenleeftijd toeneemt, zal het nastreven van het evenwicht tussen werk en gezin voor de individualistisch ingestelde werknemer tegen 2020 nog in belang toenemen. Vandaar ook dat de bedrijfscultuur elke medewerker de ruimte zal moeten bieden om zich ondernemend uit te leven.
Het gevolg hiervan is dat mensen werven veel meer wordt dan het aanbieden van een job of loopbaan. Mensen aanwerven wordt een open uitnodiging om samen op avontuur te gaan. Het gevoelsmatige doet niet alleen zijn intrede in de producten- en dienstenmarkt, maar ook in de arbeidsrelatie. Ook hier zal het moeten klikken. In deze nieuwe economie zullen werkgevers en werknemers aan dezelfde kant van de tafel plaatsnemen. Het corporatistische loopbaanpatroon waarbij de nadruk ligt op het maken van promotie en het nastreven van anciënniteit en rang - de macht van de positie - zal plaatsmaken voor de macht van de persoon en de reikwijdte van zijn netwerk. Medewerkers zullen hun eigen faam creëren. Vaardigheden en ideeën zullen formele titels verdringen. Een CV wordt een persoonlijke marketingbrochure. Ieder wordt zijn eigen werk. De loopbanen met toekomst zijn ofwel specialistisch met de nadruk op reputatie, ofwel entrepreneurial met de nadruk op zelfstandigheid.
In 2020 zal de prijs van medewerkers bepaald worden in functie van hun toegevoegde waarde, vaardigheden en kennis. Beloning en erkenning zullen volledig gekoppeld zijn aan individuele of collectieve prestaties. Immers, de toenemende concurrentie zal de onderneming ook dwingen om het loon, vandaag nog gebonden aan positie en status, variabel te bepalen op basis van inzet en prestatie. Winstdeelneming, bekwaamheidsloon en cafetariaplannen à la carte zijn instrumenten die deze prestatiebeloning mogelijk moeten maken.
De nieuwe bedrijfscultuur die individueel ondernemerschap binnen de onderneming aanmoedigt zal in 2020 niet enkel van toepassing zijn op hoogtechnologische bedrijven, maar ook op de zogenaamde mature bedrijven. De trend naar economische schaalvoordelen in het verleden moedigde bureaucratie en standaarddenken Het beperkte aldus de mogelijkheden tot zelfrealisatie en motivatie van medewerkers. In de toekomst zal ook de mature industrie dicht bij de markt moeten staan en snelheid moeten halen. Daarom zullen in 2020 ook de grote ondernemingen slank zijn, opgesplitst en gefocust op het behalen van competitieve voordelen en snelheid, niet op schaalgrootte. Om de snelheid te halen zal het aantal doorgeefluiken in de onderneming sterk beperkt worden. Communicatie verloopt rechtstreeks en direct. Dit alles kan enkel met meedenkende medewerkers, in een omgeving die ruimte biedt voor creativiteit en innovatie, dus binnen een ondernemingscultuur die individueel ondernemerschap stimuleert. Ook in mature bedrijven zullen creativiteit en de kunst om complexere begrippen en ideeën te hanteren en te combineren, de overhand krijgen op ervaring en handvaardigheid.
Naar een nieuw soort manager
Veranderende organisaties zullen een beroep willen doen op een nieuw soort medewerkers. Daar past ook een nieuw soort managers bij. De traditionele manager, de baas, koppelde gezag aan zijn functie. In 2020 zal de manager een ?managerial leader? zijn, of hij zal niet zijn. Hij zal niet alleen leiding geven aan mensen die in hun vakgebied meer vakkennis hebben dan hij en op hun beurt zichzelf managen. Hij zal zijn medewerkers ook trainen, verwachtingen formuleren, attitudes beïnvloeden, hen observeren, hen feedback geven, hen opmonteren, als klankbord fungeren. Hij zal het vuur moeten aansteken en brandend houden. Zijn medewerkers moeten bij hem energie kunnen bijtanken, die hij dan in goede banen stuurt. De manager draagt een grote verantwoordelijkheid: het talent in potentie laten groeien, de bloemen laten ontluiken door er zich over te ontfermen. Hij speelt de rol van mentor. Met een organisatie van eerder autonome cellen en een meer individualistisch ingestelde werknemer, staat de manager bovendien voor de taak om ervoor te zorgen dat de spelers op hetzelfde doel mikken, dat er samenhang is. Hij zal afwisselend onder omstandigheden van concurrentie en partnership, van ondernemerschap en controle kunnen werken, analytisch zijn en intuïtief, planmatig en opportunistisch.
De medewerker die veranderingen beheerst, zal in 2020 worden bewonderd. Veranderingen leren beheersen - de sleutelactiviteit van de toekomst - zal acht vaardigheden vereisen: kunnen analyseren, synthetiseren, communiceren, beslissen, doorzetten, creatief zijn, enthousiast zijn, leiding geven. Het is daarom verontrustend dat anno 2002 slechts de eerste twee in ons onderwijssysteem grote aandacht krijgen.
In het kader van Kleurrijk Vlaanderen geven ondernemers hun visie over ‘Ondernemen in 2020’. Dit is de tekst van Jo Robrechts (gedelegeerd bestuurder New Distribution Systems).
Artikels
Welke toekomst heeft een middelgrote Vlaamse onderneming in de economie van morgen? (overige, 30/05/2002)
Vlaanderen distributieland in 2020? (overige, 30/05/2002)
Meer Ondernemen, de Echte Oplossing voor de Actieve Welvaartsstaat (overige, 30/05/2002)
Vlaanderen: kwaliteit van het leven (overige, 30/05/2002)
Ondernemen in de Vlaamse Havens in 2020 (overige, 30/05/2002)
Dagboek van Gijs Meerburg (overige, 30/05/2002)
Focus, ambitie en samenwerkingsverbanden zullen de ondernemerswereld bepalen in 2020 (overige, 30/05/2002)
Zichtbare ethische waarden (overige, 30/05/2002)
Duurzame dienstverlening binnen een netwerkeconomie (overige, 30/05/2002)
Economisch hart van Europa (overige, 30/05/2002)
Ethisch verantwoord ondernemen vanuit Vlaanderen in een globale economie (overige, 30/05/2002)
Kleurrijk Vlaanderen: Ondernemen in 2020 (overige, 30/05/2002)
Vlaanderen vaart wel met ?fabrieken?, ook in 2020 (overige, 30/05/2002)
De kracht van positief denken (standpunt) (overige, 24/05/2002)
Ondernemen dankzij nieuwe competitieve voordelen (macro-economie, 15/05/2002)