Ik zal maar niet als Pim Fortuyn zeggen, dat moet ik dan maar eens doen, want dat is slecht afgelopen.
Ik ben meer een aanhanger van de ideeën van Tilburgse hoogleraar Paul Frissen, die enige jaren geleden het boek “de lege staat” heeft geschreven. Hierin betoogt hij, dat wat er in de politiek gebeurt nauwelijks relevant is voor wat er in een samenleving gebeurt. Vanuit de politiek wordt die invloed echter fors overschat, waardoor ministers het veld moeten ruimen voor dingen waar ze niks aan kunnen doen, zoals de varkenspest, de vogelpest en dergelijke.
Ik denk, dat je als werkloze ook niet naar de politiek moet kijken, maar gewoon je eigen touwtjes in handen moet nemen en ook niet te veel vertrouwen op een UWV. Deze instanties hebben vaak alle tijd, ze maken geen haast met mensen aan het werk te helpen.
Als ik premier was zou ik het voor mensen gemakkelijker maken om ondernemer te worden. Er zitten tal van mensen met vele vaardigheden langs de kant, die best een onderneming willen beginnen, maar door alle papierwerk en de hoge belastingen en andere lasten tegen worden gehouden om op legale wijze een leuk bedrijfje neer te zetten.
Het vrije ondernemerschap kan dan ook werken als communicerend vat tegen te veel werkgeversmacht. Als werkgevers de mensen te veel opjagen tot grote productie, dan zal het vrije ondernemerschap werknemers weglokken van hun werkgevers. Loononderhandelingen en CAO-afspraken kunnen een stuk minder rigide, want de loonvorming vindt dan plaats door het samenspel van vrij ondernemerschap en werknemerschap.