Ja en u dezelfde Meep?
Hallo Nancy,
Ik ben het met je eens dat een sollicitant ook goed zou kunnen functioneren zonder de opleiding af te hebben gemaakt, maar je moet in elk geval eerst uitgenodigd worden voor een gesprek waarbij je je kwaliteiten kunt laten zien. En daar zit nu de knel.
In november 2001 heb ik naar 2 uitdagende functies gesolliciteerd en werd bij beide aangenomen, hoewel 1 ervan echt boven m'n vermogen lag. Ik zat dus in de luxe positie om te kiezen. Jammer genoeg heb ik de verkeerde gekozen, de baan niet boven m'n vermogen. Ik zal de details besparen, maar ik heb er wat gezien en meegemaakt en net voordat ik ontslag wilde nemen, ben ik er uitgetrapt.
Dat was afgelopen zomer/najaar. De zoekmachine Askjim gaf landelijk zo'n 80.000 banen op, nu is dat nog 28.000. Ook zijn de functie-eisen veel strenger geworden, omdat een bedrijf nu kan kiezen i.p.v. andersom. Waar ik vooral tegen aan stuit is dat ik voor bepaalde banen te hoog ben opgeleid (??), ik ben inmiddels al ruimer gaan zoeken, en voor andere banen net niet voldoende. Ik word dus afgewezen voor een functie beneden mijn niveau, maar voor de functies die mij aanspreken kom ik niet in aanmerking. Bovendien komen er niet 5 brieven als voorheen op een vacature binnen, maar soms wel 80!!
Je ziet: ik doe echt m'n best, maar kan er soms wel moedeloos van worden wanneer de postbode is geweest en alle 4 de reacties negatief zijn….
bij sommige sollicitanten zeg ik ook. Zonde van zijn opleiding voor die functie. Maar ook financieel te duur. dus kijk je naar een lager niveau. We hebben vanmiddag een jongen van 23 aangenomen. Een HTS-er. Hij begint “laag” maar zien absoluut potentieel in hem en hij is ook duidelijk geweest bij zijn sollicitatie dat hij sommige dingen niet weet en moet leren. Het was voor beide partijen geven en nemen maar omdat hij naast school bijbaantjes had zeiden we : die jongen heeft het in zich en kan doorgroeien binnen het bedrijf. Volhouden dus. er komt een bedrijf tussen die ook zo denkt en je de kans geeft.
Hoi Nancy,
Mijn laatst verdiende salaris speelt bij mij waarschijnlijk ook mee voor de banen waarvoor ik overgekwalificeerd ben; als directiesecretaresse heb je nu eenmaal een aardig inkomen… Ik ben echter bereid om een tandje lager te gaan zitten en me op te werken in een bedrijf.
Maar waarschijnlijk binnenkort goed nieuws: ik had een erg goed lopend sollicitatie gesprek, waarbij het klikte zowel met de manager als met 1 (eventuele) collega die ook bij het gesprek aanwezig was. Ik ga dus met een lekker en hoopvol gevoel het weekend in, dat kan niemand me meer afnemen, hahahaha!!! We wachten het wel af, maar ik begin toch weer een positiever gevoel te krijgen.
PS: ik heb over m'n opleiding een halve waarheid verteld. Ze vroegen er verder ook niet naar, maar vinkten wel aan dat ze m'n diploma hadden gezien…Misschien heb ik een eerlijk gezicht?? Any way, wanneer ik de baan krijg weet ik zeker dat ik ze niet teleur zal stellen met m'n work-a-holic mentaliteit!!
Verkoop jezelf met eerlijke woorden, dan kijkt men niet in eerste instantie naar het papiertje.Misschien bij de overheid wel.Ik heb papieren, maar er ligt een dikke laag stof op, niemand heeft er ooit naar gevraagd en heel eerlijk gezegd heb ik ook erg weinig aan de vergaarde kennis gehad.Wel aan de stageplaatsen en de jaren er na.Nu heb ik een bloeiend eigen bedrijf met een behoorlijke omzet en werk soms dagen van 12 uur per dag, maar er is niets leuker dan iets van jezelf hebben.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?