Liegen over je opleiding

• Essie

Twee jaar geleden heb ik m'n HBO-studie in het 4e jaar afgebroken, omdat ik m'n fulltime baan niet meer kon combineren met m'n opleiding en m'n motivatie op dat moment nul was. Ik vond het toen de juiste keuze, want ik had een hele goede baan als directiesecretaresse bij een grote organisatie. Door allerlei voorvallen en incidenten veranderde mijn droombaan echter in een nachtmerrie en werd ik, juist voordat ik zelf ontslag nam, de laan uitgezet. Er is nog door enkele managers geprobeerd om mij als hun secretaresse te houden, maar de directeur wilde van niets horen.

Ik ben nu een tijdje aan het solliciteren, maar ik stuit telkens tegen hetzelfde aan: de niet afgeronde studie. Er is altijd een kandidaat die WEL z'n studie heeft afgerond. Ik heb daarom contact gezocht met de hogeschool om me opnieuw in te schrijven en de studie af te ronden; bleek de studie niet meer te bestaan wegens te weinig animo!!! Wat nu…..

Ik denk er nu over om op m'n CV niet meer te vermelden dat ik ben gestopt om zo beter op de arbeidsmarkt te liggen. Ik ben echter bang dat ze diploma's willen zien, die ik dan niet kan voorleggen. Mijn vraag is dus: wordt het gecontroleerd, en wat zijn de consequenties wanneer je betrapt wordt. Is het niet afronden te traceren bij een opleiding dat niet meer bestaat…

Ik heb goede referenties, zelfs een manager uit het bedrijf dat me ontslagen heeft. Wordt daar ook naar gekeken??

Ik hoop op veel serieuze reacties van jullie.

Thnx

• math

Je moet je CV gewoon anders inkleden. Je laat in het midden of je al dan niet gediplomeerd bent. Dan lieg je immers niet.

Aan de andere kant kun je je afvragen wat nu zo belangrijk is aan zo'n vodje papier want meer is het uiteindelijk ook niet. Het gaat er om hoe je kunt functioneren in een bedrijf. Zeker als je de nodige ervaring hebt weegt dat in de regel veel zwaarder dan een afgeronde HBO opleiding inclusief papiertje.

Attitude en houding telt veel zwaarder in de overweging om iemand al dan niet de baan te gunnen. Als iemand dan nog een sloot ervaring heeft inclusief goede referenties, hoeft het ontbreken van het diploma geen onoverkomelijk struikelblok te zijn.

Ik heb een heel pak diploma's en getuigschriften thuis liggen van alle mogelijke opleidingen die ik in de loop der jaren heb verzameld. Geen hond die ernaar vraagt. Ik heb ze op al mijn sollicitaties die ik gedaan heb in mijn leven nog nooit hoeven mee te nemen.

Het wordt echter een ander verhaal als je bijvoorbeeld solliciteert bij de overheid. Daar zijn ze wild op dit soort papiertjes. Geen diploma, geen baan! Einde verhaal. De vrouw van een collega van mij is bibliothecaresse bij een school. Heeft dat mens jarenlang gedaan. Nu zijn een aantal scholen samengegaan. Zij moest solliciteren op de nieuwe baan als hoofd van de bibliotheek. Diverse mensen, van buiten hebben ook gesolliciteerd maar zij genoot de voorkeur en heeft uiteindelijnk de baan gekregen. Grote vreugde dus. Echter, men wist dat zij niet gediplomeerd was en verplichtte haar na een jaar om alsnog de cursus te gaan doen. Ook HBO. Ondanks goed functioneren werd zij verplicht dat te doen op een leeftijd van 49 jaar en 15 jaar ervaring.

Denk je nu werkelijk dat zij daardoor beter kan functioneren in haar beroep? Gewoon onzin. Alles wat je op zo'n opleiding leert, heb je in je jarenlange praktijkervaring immers al lang meegemaakt.

Dat jonge mensen die net in het arbeidsproces stappen deze theoretischje ondergrond nodig hebben, moge duidelijk zijn. Ik bestrijd ook niet dat diploma's overbodig zijn laat dat ook duidelijk wezen. Maar de meerwaarde van een diploma is maar betrekkelijk. Als iemand met een HBO opleiding jaren thuis heeft gezeten en nietys heeft gedaan om het geleerde in praktijk te brengen en zijn ervaringen als meerwaarde aan zijn diploma toe te voegen, dan kun je gelijk inpakken. Want dat diploma heeft geen enkele waarde meer. Alle wiskunde die ik vroeger in den treure heb moeten leren om aan een AMBI opleiding te mogen beginnen, is feitelijk voor niets geweest, want in de praktijk gebruik ik het niet eens!

Zo ius het met veel opleidingen ook met jouw HBO opleiding die je in het laatste jaar hebt afgebroken om welke reden dan ook. Probeer dat voor ogen te houden op het moment dat je weer gaar solliciteren. Kleed je brieven en CV anders in. Laat je vaardigheden en attitudes beter naar voren komen, want dat is wat telt in een sollicitatie.

Succes gewenst!

• Essie

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Math!! Bruikbare info voor me, want ik wist nl niet dat ze bij de overheid wel kicken op papiertjes: dat valt dus af.

Ik heb onlangs m'n CV, zoals jij al oppert, aangepast: niet vermeld wel/geen diploma, vooral de taken die bij m'n functie(s) behoorden uitgebreid vermeld en m'n talenkennis en pc-vaardigheden naar voren laten komen. Ik ben woonachtig in Rotterdam, dus meerdere talen spreken leek me een pluspunt in zo'n grote multi-culturele stad. Mijn interessen pas ik altijd een beetje aan naar de baan waar ik op solliciteer.

In het verleden is er nooit aan mij tastbaar bewijs van diploma's gevraagd, maar toen was de arbeidsmarkt heel anders dan nu en kon ik kiezen uit meerdere banen. Ik merk nu dat er minder vraag en meer aanbod is en dat maakt me toch onzeker. Mijn opleiding is eigenlijk voor de meeste banen totaal irrelevant: ik heb een lerarenopleiding gevolgd. Echter, voor bepaalde functies kan ik wel mijn affiniteit met de vacature en m'n niveau aangeven.

Any way, super tof dat je de moeite hebt genomen voor je uitgebreide antwoord!!

• BlackPearl

• Hans

“Aan de andere kant kun je je afvragen wat nu zo belangrijk is aan zo'n vodje papier want meer is het uiteindelijk ook niet.”

Dat kan alleen maar uit de mond van een Hollander komen. Natuurlijk is het belangrijk, want je laat zien, dat je in staat bent een moeilijk project (je opleiding) tot een goed einde te brengen. Het scherpt je karakter aan en zorgt ervoor, dat je niet iemand van ‘twaalf ambachten, dertien ongelukken’ bent. Ondanks, dat er diploma-inflatie bestaat en ondanks het feit, dat een 95% opgeleide arts het even goed kan doen als een 100% opgeleide arts, ben ik van mening, dat een diploma nog steeds zijn waarde zal hebben.

• BlackPearl

Liegen mag niet

• math

Ik ben Limburger Hans. Volgens mij begrijp je de strekking van mijn betoog niet. Een arts die een praktijk wil opzetten heeft uiteraard een diploma nodig.

Een schoolverlater die een bepaalde baan wil hebben zal een opleiding nodig hebben die strookt met het niveau van de job.

Iemand die binnen een organisatie op een bepaald niveau zijn sporen heeft verdiend gedurende een aantal jaren, zal geen betere werknemer worden als hij zijn basisdiploma alsnog gaat halen. Als jij altijd op HBO niveau hebt gefunctioneerd is het wel noodzakelijk dat je aanvullende opleidingen gaat doen die gelijke tred houden met de vraag uit de organisatie. Applicatiecursussen of post-HBO opleidingen en ook post HBO-seminairs. Als ik het goed heb ben jij toch ook automatiseerder. Dan moet dat voor jou toch ook duidelijk zijn. Ik heb mijn hele leven lang niets anders gedaan dan de ene cursus na de andere te volgen. Zal dat ook nog wel een aantal jaren blijven doen. Je moet toch bij blijven in je vak. Maar betekent dat dan dat ik een universitaire opleing moet gaan doen omdat al mijn collega's dat momenteel ook gedaan hebben? Daar wordt ik geen betere automatiseerder door.

Een opleiding is je basis. Vanuit die basis kun je verder werken aan je ontwikkeling. Als je die basis door maakt niet uit welke omstandigheden niet hebt kun je door aan je zelf te werken toch dat betreffende niveau bereiken zowel voor jezelf als in je werk. Daarom zie je in veel personeelsadvertenties HBO niveau gevraagd. Hoe dat niveau bereikt is, is van weinig belang. Het moet wel duidelijk aantoonbaar zijn.

• Hans

Uiteraard zal ik niet ontkennen, dat er in Nederland lange tijd gedaan is alsof een diploma niet belangrijk is. Dat heeft nu zijn sporen bij de jeugd achtergelaten. Behalve om te zien, of iemand vakbekwaam is, vind ik het afmaken van een opleiding ook belangrijk voor de karaktervorming. In tijden van arbeidstekort is een werkgever al tevreden met iemand, die aan het vak geroken heeft, maar in gewone tijden kiest hij voor iemand, die een bepaalde karaktervorming heeft ondergaan. Zo'n werknemer zal ook niet gauw naar een andere werkgever vertrekken, als hij daar 100 euro meer krijgt.

“Maar betekent dat dan dat ik een universitaire opleing moet gaan doen omdat al mijn collega's dat momenteel ook gedaan hebben?”

Nee, maar het betekent wel, dat je moet afmaken, waaraan je begonnen bent.

• nancy

Bij cv 's die ik binnen krijg, kijk ik inderdaad of er een opleiding af is gemaakt en of er een diploma is gehaald. Dit is echter niet doorslaggevend voor die persoon en kan ondanks niet afgemaakte opleiding een uitnodiging ontvangen waar hij of zij mag vertellen waarom dit niet af is gemaakt. En er zijn echt mensen aangenomen met een niet afgemaakte opleiding die goed funktioneren.

Het zal dus aan de persoon liggen die je sollicitatie behandeld. Moeilijk in jou geval. maar succes

• meep

ben jij de zelfde blackpearl als op het politie prikbord????