Je moet je CV gewoon anders inkleden. Je laat in het midden of je al dan niet gediplomeerd bent. Dan lieg je immers niet.
Aan de andere kant kun je je afvragen wat nu zo belangrijk is aan zo'n vodje papier want meer is het uiteindelijk ook niet. Het gaat er om hoe je kunt functioneren in een bedrijf. Zeker als je de nodige ervaring hebt weegt dat in de regel veel zwaarder dan een afgeronde HBO opleiding inclusief papiertje.
Attitude en houding telt veel zwaarder in de overweging om iemand al dan niet de baan te gunnen. Als iemand dan nog een sloot ervaring heeft inclusief goede referenties, hoeft het ontbreken van het diploma geen onoverkomelijk struikelblok te zijn.
Ik heb een heel pak diploma's en getuigschriften thuis liggen van alle mogelijke opleidingen die ik in de loop der jaren heb verzameld. Geen hond die ernaar vraagt. Ik heb ze op al mijn sollicitaties die ik gedaan heb in mijn leven nog nooit hoeven mee te nemen.
Het wordt echter een ander verhaal als je bijvoorbeeld solliciteert bij de overheid. Daar zijn ze wild op dit soort papiertjes. Geen diploma, geen baan! Einde verhaal. De vrouw van een collega van mij is bibliothecaresse bij een school. Heeft dat mens jarenlang gedaan. Nu zijn een aantal scholen samengegaan. Zij moest solliciteren op de nieuwe baan als hoofd van de bibliotheek. Diverse mensen, van buiten hebben ook gesolliciteerd maar zij genoot de voorkeur en heeft uiteindelijnk de baan gekregen. Grote vreugde dus. Echter, men wist dat zij niet gediplomeerd was en verplichtte haar na een jaar om alsnog de cursus te gaan doen. Ook HBO. Ondanks goed functioneren werd zij verplicht dat te doen op een leeftijd van 49 jaar en 15 jaar ervaring.
Denk je nu werkelijk dat zij daardoor beter kan functioneren in haar beroep? Gewoon onzin. Alles wat je op zo'n opleiding leert, heb je in je jarenlange praktijkervaring immers al lang meegemaakt.
Dat jonge mensen die net in het arbeidsproces stappen deze theoretischje ondergrond nodig hebben, moge duidelijk zijn. Ik bestrijd ook niet dat diploma's overbodig zijn laat dat ook duidelijk wezen. Maar de meerwaarde van een diploma is maar betrekkelijk. Als iemand met een HBO opleiding jaren thuis heeft gezeten en nietys heeft gedaan om het geleerde in praktijk te brengen en zijn ervaringen als meerwaarde aan zijn diploma toe te voegen, dan kun je gelijk inpakken. Want dat diploma heeft geen enkele waarde meer. Alle wiskunde die ik vroeger in den treure heb moeten leren om aan een AMBI opleiding te mogen beginnen, is feitelijk voor niets geweest, want in de praktijk gebruik ik het niet eens!
Zo ius het met veel opleidingen ook met jouw HBO opleiding die je in het laatste jaar hebt afgebroken om welke reden dan ook. Probeer dat voor ogen te houden op het moment dat je weer gaar solliciteren. Kleed je brieven en CV anders in. Laat je vaardigheden en attitudes beter naar voren komen, want dat is wat telt in een sollicitatie.
Succes gewenst!