Naar een andere sociale zekerheid

  • henk

    N.B. mijn sinziens is de breuk in de coalitie onverantwoord in deze tijd van crisis en moet daar een kamerdebat over komen.

    De welvaart eerlijk verdelen; arbeid en inkomen ontkoppeld; naar een andere financiering van ons sociaal zekerheidsstelsel!

    Het Nederlands Comité Euromarsen tegen werkloosheid, armoede en sociale uitsluiting organiseert in 2003 studie en discussiebijeenkomsten over een alternatieve financiering van het sociaal zekerheidsstelsel in Nederland.

    1) Op de eerste bijeenkomst gaan we na hoe het huidige stelsel wordt gefinancierd en gaan we op zoek naar de oorsprong daarvan; wie kan waarom aanspraak maken op welke voorzieningen; welke criteria liggen daaraan ten grondslag, en wat is de relatie tussen betaler(s) en ontvanger(s). Wanneer: vrijdag 25 april, 14-17 uur. Inleider: drs. Richard Engelfriet; coreferent: Piet van der Lende.

    2) Op de tweede bijeenkomst gaan we op zoek naar een alternatief voor het huidige financieringsstelsel; hoe kan de welvaart of de toegevoegde waarde van de maatschappelijke productie in Nederland gelijker en evenwichtiger worden verdeeld. Wanneer: vrijdag 23 mei, 14-17 uur. Inleider: ir. Piet van Elswijk; coreferent: Jan Müter.

    3) Op de derde bijeenkomst gaan we na of een experiment met het systeem van Elswijk (belasting op toegevoegde waarde in plaats van premieheffing op de lonen) in de regio Amsterdam realiseerbaar is. Op deze bijeenkomst zullen vertegenwoordigers van verschillende organisaties hierover hun mening geven. Wanneer: woensdag 18 juni, 14-17 uur.

    4) Op de vierde bijeenkomst zullen we onze bevindingen uit de eerste drie bijeenkomsten voorleggen aan vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en politieke partijen. (onderstaand programma is nog onder voorbehoud)

    Inleiders: Richard Engelfriet: naar een Beveridge model van sociale zekerheid: een basisinkomen

    Piet van Elswijk: toegevoegde waarde belasten; iedereen een Melkertbaan Wanneer: vrijdag 31 oktober, 14-17 uur.

    Toelichting:

    Gericht op een eerlijker verdeling van de welvaart en een ontkoppeling van arbeid en inkomen hebben de Euromarsen een gezamenlijk doel geformuleerd van een gegarandeerd Europees Sociaal Minimum (op 50% van het BNP per capita). In afwijking tot veel andere benaderingen, die zich doorgaans slechts op het inkomen uit loonarbeid concentreren, kiezen de Euromarsen ervoor om de héle welvaart (het BNP) bij de (her)verdeling te betrekken.

    Deze insteek brengt ons ertoe om de financieringsgrondslag van het bestaande bestel van de sociale zekerheid te onderzoeken; welke of wiens deel van de welvaart wordt nu (her)verdeeld? En, kan dat niet anders? Zo ja, hoe dan?

    In de vorige eeuw, waarin het grootste deel van het sociale zekerheidsstelsel is opgebouwd en verstatelijkt, is een groot aantal sociale voorzieningen, sociale verzekeringen en demogranten ontworpen. Sociale voorzieningen kennen een uitkering op basis van gebleken behoefte (een middelen-toets) uit algemene middelen (Abw, IOAZ, IOAW, Waz, Wajong en TW). Sociale verzekeringen (volksverzekeringen: Awbz, AOW en ANW en werknemersverzekeringen: ZW, WAO en WW (en deels Zfw)) bieden een uitkering in bepaalde situaties, in de regel zonder een middelen-toets, en worden betaald uit premies op het inkomen. Deelname is verplicht. Demogranten zijn uitkeringen als de kinderbijslagwet, die wordt gefinancierd uit algemene middelen. Pensioenen en particuliere verzekeringen zijn geen sociale voorzieningen.

    De financiering van de sociale voorzieningen geschiedt ten dele uit algemene middelen (uit belasting op lonen, winsten, rente en BTW), en (groten)deels uit premies op het inkomen uit loonarbeid.

    Het bestaande stelsel verkeert in een crisis. Vooral de eenzijdig opgelegde last van het stelsel op de schouders van een relatief steeds kleiner wordend aantal premiebetalers maakt arbeidsintensievere activiteiten, waaronder veel dienstverlening, welzijn, zorg, onderwijs en onderzoek onevenredig duur in vergelijking met kapitaalintensieve activiteiten. De nu gekozen oplossingsstrategieën voor deze crisis bestaan vooral uit het beperken van de toegang tot voorzieningen, het verlagen van de uitkeringen en uitbouw van particuliere voorzieningen; dus in een afbraak van de sociale zekerheid. Dat tij moeten we keren volgens het motto: bestaanszekerheid voorop!

  • Chef meromsättningsskatt

    “De welvaart eerlijk verdelen; arbeid en inkomen ontkoppeld;”

    Dat kan niet, Henk, want met je inkomen laat je vervolgens anderen werken. Dat heeft een geweldige aanzuigende werking op profiteurs van over de gehele wereld. En je wil welvaart verdelen, die aan het afnemen is. Net als de SP: die wil ook dat iedereen arm is.

    “belasting op toegevoegde waarde in plaats van premieheffing op de lonen”

    De BTW is juist een rechtse belasting, bij inkomstenbelasting houd je echter rekening met de hoogte van het inkomen. Bij alleen BTW betaalt iedereen bijvoorbeeld 25%.

    Sociale zekerheid is een goede zaak, maar helaas geldt de oude economische wet, dat bij een lagere prijs de vraag naar een goed stijgt. Door een bijna gratis sociale zekerheid stijgt het aantal uitkeringsgerechtigden enorm. Verglijk een het enorme verschil tussen tienerzwangerschappen in het V.K. en in Nederland. Omdat iemand jonger dan 21 in Nederland nagenoeg nergens recht op heeft, zullen meiden zich wel drie keer bedenken, voordat ze zwanger “raken”. In Engeland, met een puriteinse traditie, is het veel gewoner, dat tieners zwanger worden. Zwangerschap en het daarna hebben van een kind openen de weg naar een “zelfstandig” leven. Men heeft recht op woonruimte en een een uitkering.

    Beter is een systeem, dat niet op bureaucratie gestoeld is, waar rationeel formulieren worden ingevuld en het geld overgemaakt wordt. Waar een uitkeringsgrechtigde op aanmatigende toon zijn “recht” komt opeisen, maar een systeem, waarbij je met de billen bloot moet.