Wat doe jij nou de hele dag?
Heb je een origineel idee voor mensen die geen werk hebben en wel zinvol bezig willen zijn?
Kom mensen, hakkelen heeft toch geen zin.
Ik neem aan dat het een serieuze vraag is die aan de orde is probeer er ook een serieus antwoord op te geven.
Natuurlijk moet je bezig zijn met het vinden van een nieuwe baan voor zover je daar behoefte aan hebt. Maar daar kun je je dag niet mee blijven vullen. Als je dat een week gedaan hebt ben je zo gaar als boter en heb je een open tong van het postzegels likken.
Het gaat op een zinnige invulling van vrije tijd. Ik hoor heel vaak van mensen dat ze na hun pensioen of na ontslag lekker thuis de zaak gaan opknappen. Leuk, maar daar is a geld voor nodig. Als dat er is dan doe je dat ca. 2 a 3 maanden en dan is alles klaar. En dan, geraniums stekken dan maar?
Ik heb een groot aantal hobbies die ik kan doen. Ik heb bij de plaatselijke radio klassieke radio programma's gemaakt. Ben mij gaan interesseren voor de plaatselijke politiek en verenigingsleven en heb diverse radioprogramma's daarover gemaakt. Ik heb een opleiding gevolgd als programma maker en radio technicus.
Je kunt vervolgens ook gaan werken voor de ziekenomroep in het plaatselijke ziekenhuis.
Ik heb een klassieke muzikale opleiding gedaan. Ik zing in diverse koren, dirigeer ben solistisch bezig.
Door mijn organisatie talent ben ik jarenlang bestuurslid geweest in mijn vereniging. Organiseerde concertreizen, was eindredacteur van het verenigingsblad. Ik had zitting in diverse commissies van deze verenigingen, legde de contacten naar andere verenigingen, zorgde voor sponsoring van bedrijven.
In mijn dorp waar ik woon organiseerde ik met de ouderen kaartmiddagen, droeg zorg voor het vervoer naar het ontmoetingscentrum en meer van deze klussen.
Ik heb een gigantische cd collectie die ik nog altijd op de juiste manier moet gaan catalogiseren. Omdat het klassieke muziek betreft, is hier nauwelijks deugdelijke standaard programmatuur in de handel. Als zodanig heb ik in Access mijn eigen programma geschreven. Access heb ik mj min of meer moeten eigenmaken. Invoeren van de cd gegevens is echter een heidens karwei waarin gigantisch veel tijd gaat zitten,zeker als je zo'n 1300 cd's in je rek hebt staan.
Ook het beluisteren van je cd's en het analiseren van de muziek gebruikte ik weer als basis voor de teksen in mijn radio programma's. Waar ik meer over moest weten zocht ik op in de bibliotheek. Ik heb een gigantisch aantal muziekboeken gelezen. Tegelijkertijd trachtte ik de muziek in de geschiedkundige context te plaatsen. Geschiedenis en historie is ook een hobby van mij.
Als ik buitenlanders op bezoek kreeg via mijn koren, leidde ik hen vaak met een bus door Maasricht of Zuid Limburg en gebruikte mijn historische kennis om hun de streek te laten zien en te leren kennen.
Ik ben slechts een half jaar werkloos geweest daarna ben ik weer aan de slag gegaan in een razenddrukke baan waarin ik mij volop kan uitleven. Een aantal hobbies heb ik noodgedwongen moeten opgeven omdat ik meestal ergens in Nederland of buitenland te werk wordt gesteld voor een bepaalde tijd.
Wat ik wil zeggen is dat je altijd zinvol bezig kunt zijn. Je moet gewoon weg bepaalde interesses verder ontwikkelen. Dat kan voor je zelf zijn of voor je medemensen, dat maakt niet uit. Waar het op aan komt is dat je een breder interesseveld moet ontwikkelen dat verder gaat dan enkel de contouren van een baan. Dat is wat anders dan de gehele dag sollicitatiebrieven schrijven maar wel veel leuker. Bedenk, je kennis kun je vroeg of laat weer gebruiken in je nieuwe baan. Een ding is zeker: het verruimt je blikveld.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?