Makkelijk gezegd(lang verhaal)

• Mayke

Hoi allemaal, ik heb eens even hier de verhalen gelezen en enkele discussies gevolgd…Heb zelfs gelezen dat mensen in de WW profiteurs genoemd worden. Moet er toch even iets van mijn hart.Wij zitten in de volgende situatie, mijn hubbie is sinds 1,5 jr. werkloos, dit vanwege een reorganistatie, heeft hij nog nooit eerder meegemaakt.Was best een klap voor ons als gezin met 4 kinderen. Goede baan, hoog inkomen, duur huis etc. Maar ok positief blijven en solliciteren. Ikzelf ben ondertussen fulltime gaan werken om ook wat op te vangen.Ondertussen diverse sollicitaties gehad, maar altijd weer die afwijzingen, te duur, te ervaren, te onervaren, branchevreemd, noem maar op. Hij heeft zelfs al aangeboden voor minder salaris te willen werken, maar zeggen ze dan doodleuk…dat klinkt heel leuk, maar we weten ook dat als u een baan aangeboden krijgt met hoger inkomen u weer weggaat en daar beginnen we niet aan. Eerst had je bijv. 8 sollicitanten op 1 functie en nu zijn dat er 180 bij wijze van…De zin van als je wil werken heb je de volgende dag werk! Dat vind ik dus makkelijk gezegd(zei ik vroeger trouwens ook altijd :-) ) Tuurlijk stel dat hij gewoon een baan neemt met zoveel minder inkomen, zit hij al gauw onder zijn ww-uitkering, is dat slim dan? Zal ik moeten blijven werken en oppas etc. regelen. Ik vind het helemaal niet erg om te moeten bezuinigen of verhuizen of noem maar op, maar om dit nu al te doen…??

Dan heb je nog de mogelijkheid weer dat daar een contract niet verlengd gaat worden en krijg je over je laatste verdiende loon weer 70 %. In mijn ogen schiet dat dus niet op. Bekenden in zijn branche zeggen ook gewoon eerlijk, sorry we kunnen kiezen wat we willen. Branchevreemd leverde al helemaal niets op.

Ik wil hier ook geen klaagzang van maken, maar het verhaal van profiteur zijn een beetje ontzenuwen. Wij blijven positief en vol goede moed doorsolliciteren! Maar ook denk je weleens, we gaan emigreren, ook geen oplossing natuurlijk. Maar aan alle kanten zitten haken en ogen aan natuurlijk. Nou laat de discussie maar losbarsten zou ik zeggen….. Groetjes, Mayke.

• M&L

Ach, kop op. De “volhouder” wint…!

• math

Ja Mayke,

je noemt ze stuk voor stuk op. Het zijn de dilemma's waar je iedere keer weer voor gesteld wordt. Ook ik heb dat aan den lijve ondervonden. Ben zelf een half jaar werkloos geweest en redeneerde daarvoor ook: als je wilt werken is er werk. Niets is minder waar! Ja de baantjes op een fabriek of warehouse, die zijn er zat genoeg te vinden. Maar als hoger opgeleide hoef je daar niet op te reflecteren. Je wordt immers toch niet aangenomen. Zelf wil je dat uiteindelijk ook niet en dat heeft niets te maken met minderwaardig werk. Je hebt gewoon een bepaalde geestelijke ontwikkeling en wil die ook in het niveau van het soort werk wat je doet terugvinden. Ik ga nog altijd graag de (geestelijke) uitdaging in mijn werk aan.

Ik heb uiteraard ook op banen gesolliciteerd waarvan het niveau beneden mijn vorige baan lag. Je wordt door de werkgever voor gek verklaard.

Het enige wat je kunt blijven doen is stug door solliciteren. Kijk ook naar de betere detacheringsbureaus. Het is weliswaar veelal tijdelijk werk wat aangeboden wordt, maar je blijft in ieder geval in het arbeidsproces. Tevens heb je dan een voet tussen de deur bij een potentiele werkgever.

Schrijf je ook in bij meerdere bureaus. Kijk in bladen als bijvoorbeeld “Intermediair” waar veel bureaus in adverteren voor de hogere functies op HBO en Academisch niveau. Schrijf daarop. Je CV belandt dan in ieder geval in hun archief. Nu nog, na 5 jaar wordt ik regelmatig benaderd door headhunters die mij een baan aanbieden.

Soms ga ik er op in, maar meestal schrijf ik een keurig briefje terug met de mededeling dat ik inmiddels een vaste baan heb, maar dat ik wel in hun bestand wil blijven zitten.

Als zich een leuke baan voordoet, dan wil hier wel voor benaderd worden. Op deze manier hou je ook een netwerk in stand. Kan nooit kwaad.

Ik wens jou en je man in ieder geval veel geduld, wijsheid en sterkte toe.

• Hans

Maar afgezet tegen een Hank, die al 15 jaar de boel in feite beflest, is dit natuurlijk geheel iets anders. De serieuzere mensen hier zullen zeggen, dat sommigen profiteurs zijn, maar ik heb ook wel eens gezegd, dat sommige werkenden profiteurs zijn en hun werkgever als uitkeringsinstantie gebruiken. Dus zo zwart-wit wordt het meestal niet gesteld.

Wellicht helpt het voor je man om niet alle zware werkervaring te noemen of niet te vertellen, dat hij chef geweest is bijvoorbeeld. Je mag weglaten wat je wil.

• Rolanda

Hallo,

Inderdaad mensen zeggen gauw, och er is werk zat. Er is altijd wel werk als je wilt…

Maar helaas ik ondervindt het nu ook dat dat niet zo is. Ik ben niet hoogopgeleid, maar zelfs in de supermarkte vragen ze al HAVO.

Helaas dat heb ik niet. En daarbij ben je al gauw te ‘oud’.

Ik ben nu 27 en nu een half jaar werkeloos. Ik heb een kinderwens, die ik niet vervuld kan worden op een natuurlijke manier, Ik moet dus veel naar het ziekenhuis.

Ik vertel dat wel meteen op een gesprek of in een brief. Ik wil daar eerlijk in zijn, en ja dan nemen ze je dus niet aan, je kost teveel geld en je kan zomaar zwanger zijn. Veel te gevaarlijk voor een werkgever.

Als ik het niet vertel, dan heb ik een probleem als ik steeds naar het ziekenhuis moet. Dan vinden ze het ook niet eerlijk dat ik daar niets over heb verteld. En mijn contract zal dan toch niet worden verlengd.

Tja het is dus niet zo makkelijk om werk te vinden.

Het is zelfs zo dat ze me op uitzendburo Dactylo niet eens wilden inschrijven.

Ik had toch geen kans…

Vanmorgen nog kwam ik iemand tegen die zei dat er werk zat was. Ik heb meteen gezed dat ie me dan maar even moest helpen. Ik zoek werk in mijn woonplaats voor 32 uur. En ja toen was ie wel stil, want hij weet ook wel dat het niet zo makkelijk is als ie er even over nadenkt…

Nou ja, we solliciteren gewoon stug door. Op iedere baan, voor hoogopgeleiden en voor niet opgeleiden, het maakt mij niet uit. Ik moet minstens 1 X per week een brief o.i.d de deur uit doen, nou dan doe ik dat.

Ik zie het allemaal wel.

Groetjes en sterkte allemaal!!

• beheerder

Hoi Mayke,

Iemand is geinteresseerd in jullie verhaal. Zou je contact met mij willen opnemen. Je hoeft alleen maar een mailtje te sturen. Succes met alles.

Groet, Guus Kamps, beheerder werkloos.pagina

• Ruud

Een doordachter antwoord zat er helaas weer niet in,JE BENT DE ZWAKSTE SCHAKEL JE GAAT NAAR HUIS MET niets

• M&L

Er staat “volhouder”, en geen volhouder zoals jij het denkt te lezen.

Een breed begrip dus.

• Ruud

Je had gelijk,het viel me op toen ik het al verzonden had

• M&L

Dat ik gelijk heb weet ik. Daar wen jij nog wel aan.