Als mensen buitengewone, schijnbaar onbereikbare doelen bereiken, wordt er vaak aangenomen dat ze ?geluk? hebben , ?op het juiste moment op de juiste plaats waren?, of ?onder een gelukkige gesternte zijn geboren?. Maar ik heb bijzonder geslaagde mensen in de wereld geïnterviewd, en een van de interessante dingen die ik geleerd heb, is dat ze allemaal met diezelfde eerste stap begonnen zijn: een doel stellen.
Toen ik bijvoorbeeld Michael Jordan ontmoette, heb ik hem gevraagd wat hem volgens zijn eigen idee onderscheidde van de andere spelers, waardoor hij iedere keer weer tot persoonlijke en teamoverwinningen kwam. Waardoor was hij de allerbeste? Was het een God gegeven talent? Was het vaardigheid? Was het strategie?
Michael vertelde me. ?Veel mensen hebben een God gegeven talent, en ik ben absoluut een van hen. Maar wat mij mijn hele leven lang onderscheiden heeft, is dat er niemand een grotere competitiedrang heeft. Ik wil nergens nummer twee in worden.?
Je zult je wel afvragen wat de oorzaak van die enorme competitiedwang is. Een van de cruciale momenten deed zich voor, toen Michael in de tweede klas van de middelbare school zat en een achterstand hem aanspoorde te willen scoren. Want, zie je, wat de meeste mensen niet weten is dat Michael ? Air Jordan, held van alle Staten van Amerika, Mister BasketBall-Bond, de beste basketbalspeler aller tijden, de legende die het spel voor altijd veranderde ? niet geselecteerd werd voor het basketball-team van zijn middelbare school.
Op de dag dat Michael uitgesloten werd van de Laney High School Buccaneers, ging hij naar huis en huilde de rest van de middag. Het zou makkelijk geweest zijn om na die teleurstelling het op te geven. Maar in plaats daarvan transformeerde hij zijn pijnlijke ervaring en een vurige wens: hij verhoogde zijn norm, en stelde een hoger doel voor zichzelf. Hij nam een hecht en krachtig besluit en dat zijn bestemming en dat van zijn sport zou bepalen. Hij was vastbesloten dat hij niet alleen in dat team zou komen, maar de beste speler in het veld zou worden.
Om dat ambitieuze doel te bereiken, deed hij wat iedere andere succesvolle man of vrouw doet: hij stelde een doel en ondernam ogenblikkelijk een grootscheepse actie. Tijdens de zomer, voor hij naar de derde klas ging, vroeg hij hulp van de coach van het team, Clifton Herring. En iedere ochtend om zes uur, reed coach Herring Michael naar het basketbalveld en onderwierp hij hem aan intensieve trainingen. In diezelfde periode groeide de ontluikende basketballer naar 1 meter 85. Michael?s wil om zijn doel te bereiken, was zelfs zo groot dat hij telkens aan het klimrek op school hing om zijn lichaam nog verder uit te rekken, in de hoop dat hij daardoor meer kans maakte in het team te komen. ( Dit is letterlijk ?jezelf stretchen om ergens bij te kunnen?.)
Michael oefende iedere dag, en toen de tijd daar was, werd hij in het schoolteam gekozen. Hij bewees de waarheid van een opmerking die zijn coach van de Chicago Bulls meer dan tien jaar later over hem zou maken: ?Hoe harder je traint, hoe meer geluk je lijkt te hebben?.
Sommige mensen zijn bang om zichzelf een doel te stellen, omdat ze vrezen te falen of teleurgesteld te worden. Wat ze zich niet realiseren, is dat het doel bereiken niet half zo belangrijk is als het doel stellen, en dan grootscheepse actie te ondernemen om het te bereiken.
We stellen ons doelen om ons leven een richt te geven en te zorgen dat we bewegen in de richting waar we heen willen.
Het is uiteindelijk veel minder belangrijk of je je doel bereikt, dan wat voor mens je geworden bent tijdens het nastreven van dat doel.
Het kiezen van een doel kan in het begin slechts een minimale koersverandering teweegbrengen. Het is als met een mammoettanker op zee: als de kapitein de koers een paar graden wijzigt, is dat niet meteen merkbaar. Maar na een paar uur of een paar dagen, zal deze koerswijziging het schip naar een totaal andere en ook zichtbare bestemming voeren.
Om tien jaar geleden uit de put te komen, moest ik een heleboel koerswijzigingen doorvoeren en ook een boel doelen stellen. Terwijl ik naar al die doelen toewerkte (mijn lichaam in conditie brengen, zelfvertrouwen opbouwen ed) leerde ik iets heel erg belangrijks; mijn succes hing af van mijn inzet ? niet af en toe maar constant.
Alle mensen die slagen, werken doorlopend aan verbetering. Ze zijn nooit tevreden met een resultaat; ze willen het altijd nog beter doen. Als je je overgeeft aan dat idee van constante eindeloze verbetering, of wat ik CANI! tm (spreek uit: kuhn-ai) noem, dan kan ik bijna garanderen dat je niet alleen je hele leven lang zult blijven groeien ? de ware bron van geluk ? maar ook dat je zult slagen. Tussen haakjes CANI! betekent niet dat je alles perfect doet of dat alles ogenblikkelijk verandert. De meest succesvolle mensen zijn diegenen die de kracht van hapjes nemen begrijpen, die nergens meer afhappen dan ze per keer kunnen kauwen. Met andere woorden, ze verdelen een doel in hapklare brokjes, haalbare ?subdoelen?, die uiteindelijk naar het gewenste succes leiden. Maar het is niet genoeg om subdoelen te stellen; je moet het behalen van iedere stap ook vieren. Dat helpt je stootkracht te ontwikkelen en gewoonten die langzaam maar zeker je dromen waar zullen maken.
We weten allemaal dat een reis van duizend kilometer begint met een stap. Maar we vergeten dat vaak als we een doel stellen. Wanneer is de laatste keer geweest dat je jezelf een schouderklopje hebt gegeven omdat je een klein stapje in de goede richting had gezet? Jaren geleden, beloonde ik mezelf pas als ik alle twintig kilo kwijt was geraakt. Maar in het begin was mijn bord wegschuiven terwijl er nog eten op lag al heel wat ? een echte prestatie! Dus bijvoorbeeld, als je vandaag met vijf mensen praat over een carrièrestap die je overweegt te nemen, en je verzamelt daarmee informatie die je kan helpen een besluit te nemen, zijn dat vijf stappen vooruit. Zelfs als je die carrièrestap vandaag niet maakt, ben je nog steeds wel op de weg in een nieuwe richting. Onthoud, dat wat je in het verleden deed, niet bepaalt wat je in de toekomst zult doen.
Zoals een beroemd dichter ooit zei: jij bent de baas over je lot, jij bent de hoeder van je geest. Het is aan jou. Wacht niet met je doelen stellen. Begin nu de koers van jouw mammoettanker te wijzigen, want daarginds, een klein stukje verder, ligt jouw toekomst.
EEN TOEKOMST OM VOOR TE VECHTEN
Waarom zijn sommige mensen bereid te vechten als ze zich bang of verslagen voelen? Waarom overwinnen sommige mensen enorme hindernissen? Hoe staan ze steeds weer op na wat anderen een nederlaag noemen, steeds weer en steeds weer? Ze hebben een toekomst die het waard is om voor te vechten ? een onweerstaanbare toekomst.
Neem bijvoorbeeld mijn vriend W. Mitchell. Bij een gruwelijk motorongeluk werd tweederde van zijn lichaam verbrand. Toen hij in het ziekenhuis lag besloot hij dat hij hoe dan ook een manier zou vinden om iets bij te dragen aan de mensen om hem heen. Hoewel zijn gezicht onherkenbaar verbrand was, geloofde hij dat zijn glimlach hun wereld kon verlichten. En dat was ook zo. Hij was ervan overtuigd dat hij mensen kon opvrolijken; hij kon naar mensen luisteren en ze troosten. En dat deed hij.
Een paar jaar later kreeg hij weer een ongeluk, ditmaal met een vliegtuig, en hij raakte vanaf zijn middel verlamd. Gaf hij de moed op? Nee, in plaats daarvan viel zijn oog op een mooie verpleegster in het ziekenhuis. ?Hoe kan ik een afspraakje met haar maken??, vroeg hij zich af. Zijn vrienden vertelden hem dat hij knettergek was.
Misschien was hij het stiekem wel met ze eens. Maar hij stopte niet met dromen.
W. Mitchell zag een prachtige toekomst met die mooie vrouw. Hij gebruikte zijn charme , zijn geestigheid, zijn vrije geest en zijn dynamische persoonlijkheid om haar te veroveren. En uiteindelijk trouwde hij haar.
De meeste mensen in zijn situatie zouden het niet eens geprobeerd hebben. Maar hij ging voor goud ? en veranderde zijn leven voorgoed.
Hoe schiep hij deze onweerstaanbare toekomst? Hij stelde doelen, ver voorbij wat hij dacht dat haalbaar was. Hij besloot dat hij hoe dan ook die doelen zou halen. Hij maakte dat geloofwaardig door dat doel in kleine, hapklare stukjes op te delen: piepkleine beweginkjes die hij dagelijks moest volbrengen voor hij de meer dynamische stappen voorwaarts in zijn leven kon zetten. Wanneer je een echt inspirerend doel kiest, maak je een kracht in jezelf vrij die je staat stelt veel meer te bereiken dan anderen voor mogelijk houden. Je geeft jezelf een ongelooflijke kans je grenzen te verleggen, en te groeien.
Winnen, begint met beginnen ? anoniem
Er zijn mensen ? we kennen er allemaal wel een paar ? die constant ronddwalen in een mistwolk van verwarring. Ze proberen iets, en stappen dan over op iets anders. Ze slaan een zijpad in, en keren dan terug in de tegenovergestelde richting. Hun probleem is simpel: ze weten niet wat ze willen. Je kunt een doel niet raken als je niet weet wat je doel is.
Wat je wel moet doen, is dromen.
Maar het is absoluut essentieel dat je dat volkomen gericht doet. Als je dit boek alleen maar leest, zul je er weinig aan hebben. Je moet echt gaan zitten en je dromen op papier zetten.
Ga lekker zitten, op een plek waar je volkomen veilig en op je gemak voelt. Neem je voor om ten minste een half uur uit te trekken voor het ontdekken wat je denkt te worden en doen en delen en zien en maken. Het zouden de meest waardevolle dertig minuten kunnen zijn die je ooit spendeert. Je zult leren doelen te stellen en resultaten vast te stellen. Je gaat een landkaart maken met de wegen die je in je leven wilt bereiken. Je zult uitzoeken waar je heen wilt en hoe je daar denkt te komen.
Een belangrijke waarschuwing vooraf: er is geen reden om grenzen te stellen aan wat mogelijk is.
Wat zou je doen als je zeker zou weten dat je niet kon falen?
Neem de tijd om over deze vraag na te denken. Als je absoluut zeker zou zijn van succes, wat zou je dan nastreven, welke acties zou je ondernemen?
Wees precies. Hoe gedetailleerder je bent, hoe meer kracht je schept om tot resultaten te komen. Sommige van de dingen die je op je lijstje schrijft, zullen dingen zijn waar je al jaren over loopt te denken. Er zullen ook dingen bij zijn waar je zelfs nog nooit van gedroomd hebt. Maar je moet vaststellen wat je werkelijk wilt, want weten wat je wilt bepaalt wat je zult krijgen. Voordat iets werkelijk gebeurt, zal het eerst in je gedachten moeten gebeuren.
Geen grenzen
1) Doe alsof dit de decembermaand is ? de tijd om volop cadeautjes te geven en te krijgen. Droom onbeperkt. Schrijf al je dromen op, alles wat je wilt hebben, doen, zijn en delen. Stel je de mensen, gevoelens en plaatsen voor waarvan je wilt dat ze een deel van je leven worden. Ga nu zitten, pak een pen en begin te schrijven. Probeer niet alleen te bedenken hoe je het zou kunnen bereiken. Schrijf het alleen maar op. Er zijn geen beperkingen.
2) Loop de lijst nu langs en schat wanneer je die dingen bereikt kunt hebben: zes maanden, een jaar, twee jaar, vijf jaar, tien jaar, twintig jaar. Het is nuttig te zien met wat voor tijdschaal je werkt. Kijk nu hoe je lijst eruitziet. Bij sommige mensen wordt de lijst gedomineerd door dingen die ze vandaag willen. Anderen zullen zien dat hun grootste dromen in de verre toekomst liggen, in een perfecte wereld van allesomvattende succes en vervulling. Maar de reis van duizend kilometer begint met een enkele stap, en het is belangrijk je van de eerste stappen net zozeer bewust te zijn als van de laatste.
3) Zodra je een aantal tijdspaden hebt uitgezet, kies je vier doelen uit die je dit jaar nog kunt bereiken. Kies de dingen die het meest voor jou betekenen, waarover je het enthousiast bent, dingen die je de meeste voldoening geven. Schrijf ook op waarom je ze absoluut wilt bereiken. Waarom je iets doet, is veel sterker dan hoe ? als de reden sterk genoeg is, vind je altijd wel een manier. Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan andere mensen in je leven. Hoe zouden de familie en vrienden kunnen mee profiteren als je je doelen bereikte? Als je genoeg redenen hebt, kun je praktisch alles in de wereld doen.
4) Nadat je dit alles gedaan hebt, beschrijf je wat voor soort mens je zou moeten zijn om die doelen te bereiken. Vraag het meer medeleven of meer motivatie? Zou je terug naar school moeten? Als je bijvoorbeeld leraar wilt worden, beschrijf dan eens wat voor soort persoon echt het vermogen heeft andermans leven te beïnvloeden.
Train je hersens
Een van mijn regels is dat ik, wanneer ik mezelf een doel stel, ogenblikkelijke actie onderneem om dit doel te ondersteunen.
W. Mitchell begon tegen mensen te glimlachen op de dag dat hij besloot de wereld iets te geven. Hij vroeg die verpleegster meteen mee uit. Maar de romance bloeide niet van de ene op de andere dag op. Vooruitgang voltrekt zich altijd stap voor stap, ook voor jou. Als je je eigen beste vriend was, zou je jezelf nooit in elkaar slaan omdat je een doel niet meteen bereikt. Of wel?
Tenslotte, ?train je hersens? zodat ze weten dat dat doel een realiteit is:
Ga twee keer per dag even zitten om een paar minuten over je doel na te denken.
Stel jezelf voor dat je je doel al bereikt hebt. Voel de plezier, de trots en opwinding over het volbrengen ervan. Zie en hoor alle fantastische details.
Dat voelt geweldig hè?
Geloof je erin? Ja? Nee? Een beetje? Ik zou je graag willen bewijzen dat deze gereedschappen echt werken. Dus ik heb een spelletje bedacht. Als je besluit het tot het einde uit te spelen ? als je ermee akkoord gaat alle uitdagingen op te pakken met alle wilskracht die je hebt ? zal de beloning je voorstellingsvermogen ver te boven gaan.