Het maakt toch niet uit of het om hoog- of laagopgeleiden gaat. Als ik een baan aanvaardt in een productiebedrijf, dan zal ik mij toch moeten aanpassen aan de werkwijze van dat productieproces. Een machine loopt nu eenmaal vaak 24 uur per dag en de bezetting zal daar dan ook naar moeten zijn. Heb je je ooit de moeite genomen een s te kijken naar de schema's die een 5 ploegensysteem inhouden. Het is nauwelijks mogelijk om daar veranderingen in aan te brengen rekening houdende met de schooltijden van kinderen en andere ongeriefheden zoals files opstoppingen e.d.
Er zal toch een minikmale bezetting moeten zijn om zo'n machine of installatie draaiende te houden. Heb je wel eens in de procesindustrie gewerkt. Je kunt geen halve fabriek stopleggen omdat je domweg geen personeel hebt op een bepaald tijdsstip omdat dan de kinderen naar school moeten. Voor de goede orde: dit is werk voor relatief lager geschoolden.
Ga je naar een andere tak van sport bijvoorbeeld verzorgingspersoneel.
Mensen moeten in een ziekenhuis gewassen worden, verzorgd , gevoed noem maar op. Ook hier een heel strak schema. Dat houdt echt geen rekening met schoolgaande jeugd. Of dacht jij dat de patienten in een ziekenhuis tot 8.30 moeten blijven slapen omdat de verpleegsters hun kroost naar school moet brengen?
Pragmatisch denken is 1 maar een pragmatische oplossing ligt meestal niet zo voor de hand. Hier wordt gewoon een simpele vraag gesteld terwijl blijkbaar niemand zich realiseert dat de oplossing dusdanig complex is dat hier geen simpel antwoord op gegeven kan worden.
Individueel moet je dan proberen in een bepaalde werksituatie met je werkgever afspraken te maken. Vaak kom je er dan ook samen wel uit. Maar bij grotere organisaties is dat gewoonweg niet mogelijk en zul je je moeten behelpen met kunst- en vliegwerk.
Degene die denkt dat hij een pasklare oplossing heeft verzoek ik kontakt op te nemen met de grote vakorganisaties en met de politiek want die zitten al jarenlang te tobben om aan dit probleem een oplossing te kunnen bieden. Wie het proberen wil die mag!