ik snap iets niet

• Rob

Ouderen moeten in de toekomst steeds langer doorwerken.

Wie kan dit rijmen met de steeds hogere werkloosheid ?

Rob

• Jenny

Snap ik ook niet.

Bovendien snap ik niet, dat hoewel ik hoge cijfers haal voor PDB en BKB heb gehaald met 9, ik nog niet aan een baan kom in de administratieve sector. Ik heb geen ervaring zeggen ze dan. Dus voor mij is de hele arbeidsmarkt zo krom als het maar zijn kan…..

Jenny

• peter

als je je wil opgeven en ervaring wil opdoen kan je vrijwilliger worden een mooiere c.v. kan je niet behalen

• math

Niet zo moeilijk te snappen. Men moet langer werken om meer pensioenpremies en AOW premies te kunnen binnenhalen. Dat heeft niets met het aantal werklozen te maken. Ook een werkloze betaalt immers AOW premie en ook pensioenpremie. Het totaal van de premies die binengehaald worden is niet groot genoeg om de huikdige hoogte van de uitkeringen mee te kunnen betalen. De bevolking vergrijst in snel toenemende mate. Ga maar na, de snelst groeiende groep in de bevolking is de groep van 80 jarigen en ouder. Wil men de uitkeringen op peil houden in de toekomst dan kan dat op verschillende manieren.

Een premieverhoging. Is al een aantal keren doorgevoerd maar op den duur worden de premies ook onbetaalbaar. Daar tegenover staat dat de premies voor pensioenen verhoogd worden, maar dat het beurs klimaat zo slecht is dat de pensioenfondsen ook hier problemen zien zeker als dit klimaat nog een aantal jaren aanhoudt. Het argument dat werkloosheid toeneemt heeft dan ook niets te maken met een aantal jaren langer werken dan je 65ste. Werkloosheid is slechts een momentopname in de economie, een situatie die heel snel kan veranderen.

• Jenny

Misschien klink ik nu dom, maar wat bedoel je precies?

• tja

dat wij straks in de minderheid zijn als wij de leeftijd van 65 hebben en dat er dan veel meer jongere mensen aan het werk zijn .

• math

Is het dan erg dat je als oudere in de minderheid bent? Ik werk in de automatiserinsbranche en heb allemaal “jonge honden” om mij heen. Stuk voor stuk goed opgeleid die staan te trappelen om zich te bewijzen. Daarnaast zie je dat de IT branche zeker het afgelopen jaar is ingezakt. Duizenden IT'ers staan op straat. De besten worden bij ons nog binnengehaald.

Toch ben ik als 50+ nog altijd goed in staat om alles te kunnen bijbenen. Je hebt je kennis, je bedrijfservaring, je intuitie om zaken op te lossen. Doordat je in tientallen organisaties hebt gewerkt, zie je de oplossingen sneller dan een relatief onervarenb dertiger die 3 jaar ervaring heeft.

Natuurlijk moet je de bereidheid hebben om theoretisch bij te blijven, nieuwe ontwikkelingen op de voet te blijven volgen en er aan deel te nemen. Wat is daar mis mee? Het houd je scherp en je blijft ook aktief betrokken bij die nieuwe bedrijfs- en maatschappelijke ontwikkelingen. Ik zie dat niet als een nadeel.

Bedrijven ontwikkelen in snel tempo nieuwe flexibele pensioenen. Je kunt na een bepaalde leeftijd dan minder gaan werken weliswaar tegen een iets lager salaris. Of je legt meer geld in, in het persioenfonds door bijvoorbeeld vakantiedagen die je over hebt om te zetten in pensioen of extra toeslagen of overuren die je hebt, daarvoor aan te wenden. Deze ontwikkeling zie je in meerdere bedrijfstakken ontstaan.

Waarschijn lijk zal straks de oudere werknemer een stap in functie terug moeten gaan doen. Nu is het vaak zo dat je in een bepaalde eindfunctie terecht komt en dat je daarin blijft zitten tot aan je persioen. Door de toenemende druk van onderaf zal dat straks niet meer kunnen en zullen ouderen waarschijnlijk een paar passen terug moeten doen op de hierarchische laddfer binnen het bedrijf. En waarom ook niet? Je creeert op deze manier een natuurlijke doorstroom van jong talent, ikets dat momenteel niet het geval is. Iedere ouwe @!#$ blijft momenteel zitten totdat hij uit pure ellende met vervroegd pensioen wordt gestuurd omdat er geen enkel alternatief is. Het gevolg is dat jongeren en ouderen vaak op gespannen voet met elkaar samenwerken doordat van een natuurlijke doorstroom geen sprake is.

Ouderen lopen heel vaak achter bij de ontwikkelingen in de bedrijven en de maatschappij en hebben de behoefte niet om snel iets te veranderen of nieuwe ideeen door te voeren iets dat bij jongeren wel het geval is omdat zij veel flexibeler zijn ingesteld. Het bedrijfsleven is hier minder gevoelig voor omdat ouderen al in een vroeg stadium worden uitgerangeerd middels VUT of andere regelingen, overigens een kwalijke zaak. Bij de overheid daarentegen is het nog veel slechter gesteld.

Op den duur zal men als maatschappij gedwongen worden tegen deze scheefgroei iets te doen. Maatregelen, zoals bespoken, zullen dan niet kunnen uitblijven. De oudere werknemer zal dan ook meer respect krijgen dan hij momenteel krijgt, want nu wordt hij vaak gezien als carrierebelemmering en sta in de weg voor de jongere werknemer.

Men zal er niet aan ontkomen de juiste voorwaarden te scheppen om deze ontwikkelingen ruim baan te geven. Het bedrijfsleven neemt hiervoor het voortouw door flexibele pensioenen te bieden. Ook voor de overheid en politiek zal hier een belangrijke taak zijn weggelegd.

• tja

die dienen ook vervangen te worden en niet door te stromen naar waar ze nog meer elende veroorzaken dan oplosen

• Ruud

Ik snap het wel.

Hoe langer je doorwerkt des te korter je pensioen zo je dat al haalt.

Wat is er mooier voor een geldgeile overheid,dat je kort na je werkzame leven sterft.

Scheelt miljarden aan pensioen en medische kosten voor al die rollators ,vervoers kosten ,kunst heupen,hartoperaties,chemokuren,fysiotherapieen,en wat al niet.Je levert daarna geld op,GRAFRECHTEN……