ik snap iets niet

• Rob

Ouderen moeten in de toekomst steeds langer doorwerken.

Wie kan dit rijmen met de steeds hogere werkloosheid ?

Rob

• Jenny

Snap ik ook niet.

Bovendien snap ik niet, dat hoewel ik hoge cijfers haal voor PDB en BKB heb gehaald met 9, ik nog niet aan een baan kom in de administratieve sector. Ik heb geen ervaring zeggen ze dan. Dus voor mij is de hele arbeidsmarkt zo krom als het maar zijn kan…..

Jenny

• peter

als je je wil opgeven en ervaring wil opdoen kan je vrijwilliger worden een mooiere c.v. kan je niet behalen

• math

Niet zo moeilijk te snappen. Men moet langer werken om meer pensioenpremies en AOW premies te kunnen binnenhalen. Dat heeft niets met het aantal werklozen te maken. Ook een werkloze betaalt immers AOW premie en ook pensioenpremie. Het totaal van de premies die binengehaald worden is niet groot genoeg om de huikdige hoogte van de uitkeringen mee te kunnen betalen. De bevolking vergrijst in snel toenemende mate. Ga maar na, de snelst groeiende groep in de bevolking is de groep van 80 jarigen en ouder. Wil men de uitkeringen op peil houden in de toekomst dan kan dat op verschillende manieren.

Een premieverhoging. Is al een aantal keren doorgevoerd maar op den duur worden de premies ook onbetaalbaar. Daar tegenover staat dat de premies voor pensioenen verhoogd worden, maar dat het beurs klimaat zo slecht is dat de pensioenfondsen ook hier problemen zien zeker als dit klimaat nog een aantal jaren aanhoudt. Het argument dat werkloosheid toeneemt heeft dan ook niets te maken met een aantal jaren langer werken dan je 65ste. Werkloosheid is slechts een momentopname in de economie, een situatie die heel snel kan veranderen.

• Jenny

Misschien klink ik nu dom, maar wat bedoel je precies?

• tja

dat wij straks in de minderheid zijn als wij de leeftijd van 65 hebben en dat er dan veel meer jongere mensen aan het werk zijn .

• math