Overheid legitimeert zinloos geweld

• henk

Overheid legitimeert zinloos geweld

Onze democratie roept mij op om me tegen zinloos geweld te verzetten. Zeker na de moord in Venlo op Rene Steegmans wordt nadrukkelijk met de vinger naar de burger gewezen. Zinloos geweld is echter bij uitstek een product van een gebrekkige democratie waarin veel nadruk ligt op fatsoensnormen maar gerechtigheid en zorg in gebreke blijven. Ook de manier waarop met werklozen wordt omgegaan is zinloos geweld dat bovendien door de bijstandswet wordt gelegitimeerd. Want de manier waarop werklozen sinds de Megabanenmarkten onder het mom van arbeidsbemiddeling steeds zieker worden gemaakt doet wel erg sterk denken aan de beelden van de MKZ-crisis. Immers niemand kan controleren welke mensonterenden taferelen zich achter de gesloten deuren van Kliq en de sociale dienst afspelen. Werklozen zijn overgeleverd aan volstrekte willekeur.

Aangifte van straatgeweld leidt tot vaak al tot frustratie omdat je niet weet wie de dader is. Zo ben ik een jaar geleden zelf aangevallen en raakte daarna in de hopeloze burocratie van de politie verstrikt. Want wie begon er en wat is er gebeurd? Gedesillusioneerd kwam ik op de grote stapel terecht.

De onmacht die je als werkloze bij arbeidsbemiddeling voelt, is nog veel schrijnender. Na langdurige doodvermoeiende trajecten heb je nog geen werk en ben je weer terug bij af. Of erger: gefrustreerd en murw geslagen. Vervolgens trekt de sociale dienst haar laatste troef tevoorschijn: het zogenaamde slecht nieuwsgesprek, een eigen uitvinding met schijnbare baangarantie. Nu wordt de werkloze op harde toon duidelijk gemaakt dat zijn of haar uitkering gevaar loopt als hij of zij niet op staande voet achter de lopende band wil. Zonder uiteraard de vraag te stellen waarom alle trajecten niets hebben opgeleverd of waar ze uberhaupt goed voor waren met zo?n wondermiddel achter de hand.

Slecht nieuws is echter het ultieme taboe bij arbeidsbemiddeling. Immers alleen door positief denken komt die felbegeerde baan binnen handbereik, luidt de hersenspoeling. Ex-deelnemers mogen na stranding op hun werk zelfs niet naar hun oude traject terugkeren om vooral de veteranen niet te demotiveren. Maar als er nu iets is dat demotiveert, dan is dat wel het slecht nieuwsgesprek als ultieme bewijs van een falende bemiddeling. Integendeel is het net zulk zinloos geweld als pesten op school of op de werkvloer en mag dergelijke intimidatie nooit worden gelegitimeerd, ook niet door de bijstandswet.

Een ander taboe is het trajectplan dat de werkloze stap voor stap naar een baan moet leiden. Gemeenten zijn verplicht om dit op te stellen. In de praktijk bestaat het echter uit drie woorden: aan het werk! Inspraak is er niet, waarmee de bodem uit het plan is geslagen omdat elk gefundeerd plan staat of valt met inspraak. Geen wonder dat het om de haverklap botst tussen consulent en client. Vaak zijn consulenten bovendien op de valreep geworven van commerciele bemiddelingsbureaus. Zelden hebben ze de dossiers gelezen, laat staan een trajectplan paraat.

Gefrustreerd kom je onvermijdelijk bij de omsbudscommissie terecht waar je gemiste inspraak reincarneert in een vermoeiende klachtenregeling welke bovendien je laatste strohalm is. In schril contrast met de ferme taal van de arbeidsbemiddelaars loopt de commissie op eieren om neutraal te blijven maar tegelijk wel nadrukkelijk begrip te tonen voor de harde aanpak. Ze kunnen immers niet achter gesloten deuren kijken, krijgt de murw geslagen client te horen. Einde verhaal. Machteloos staat hij weer op straat waar net iemand in elkaar wordt gemept. Maar wat kan hem dat nog schelen?

• math

Kom Henk, wordt toch eens een keertje wakker. In het verleden heb je tegen dit soort zaken ook al eens geageerd. Wanneer geef jij je zelf eens een schop onder je kont en houd je eens op met dit geleuter? Wat wil jij nu eigenlijk? Dat iedereen maar begrip opbrengt voor jouw situatie? Je hebt intussen het gehele circuit al doorlopen, hebt iedereen half gek gemaakt incluis je zelf.

Als ze jou in een leeg land neerpoten zonder medemensen die voor jouw uitkering moeten zorgdragen, dan zou je verplicht zijn om werkzaamheden te verrichten, om zelf in je onderhoud te kunnen voorzien. Als je daar niet toe in staat bent zul je niets te vreten hebben en rechtop creperen. Ben benieuwd of je dan nog die onzin uitkraamt. Dan moet je of je wil if niet, of je daartie opgeleid bent of niet.

In deze maatschapppij is het nog altijd zo dat op basis van solidariteit de zwakkere in de samenleving ondersteund wordt door degene die het geld inbrengt. Op zich is op dit principe niets op tegen. Solidariteit is in onze maatschappij een groot goed en dat moeten we vooral in stand houden.

Maar jij draait de zaken om. Jij wilt wel wat doen maar jij wil bepalen wat je doet en hoe je het doet. Jij wil hier de spelregels bepalen terwijl de uitkeringsinstanties enkel maar idioten zijn die er enkel op uit zijn om jou het leven zuur te maken.

Straks hebben we hier weer 500.000 werklozen die allen voor zich gaan bepalen welk werk zij wel zouden willen doen, met hun voorwaarden.

Alle overige mafkezen die nog een baan hebben, moeten er vooral voor zorgdragen dat het die 500.000 aan niets ontbreekt op straffe van een berisping en korting op hun salaris! Op deze manier zal Henk ze wel allemaal morus leren. Lang leve Henk die het zo goed voor heeft met onze maatschappij. Ik vraag mij wel eens af wie hier nu gek is als ik zo iets lees.

Hypocrisie ten top!

• Hans

Je moet wel heel bang zijn om te gaan werken, wil je zo'n lange verdediging van je vreemde gedrag opschrijven en dat 15 jaar volhouden. Ik kende in het verleden een aantal hardnekkige werklozen, maar die waren nog positiever dan jij en die waren niet van ‘s morgens tot ’s avonds bezig met hun houding te verdedigen.

• Hans

“Als ze jou in een leeg land neerpoten zonder medemensen die voor jouw uitkering moeten zorgdragen, dan zou je verplicht zijn om werkzaamheden te verrichten, om zelf in je onderhoud te kunnen voorzien.”

Bijvoorbeeld in bijna leeg land IJsland, waar maar 0,1% werkloos is, omdat iedereen hard moet aanpoten om de welvaart daar in stand te houden. Ik denk als onze Henkie in Reykjavík in zijn kamertje een gat in de dag zou slapen ze jou daar persoonlijk uit je hol kwamen halen en je aan het werk zetten. En dan niet de instanties, maar de gewone mensen.

• jmf

Ik heb al eerder jouw ‘onderwerpen’ gelezen en beantwoord ( grof, ja! ) maar beste Henk jij zet op deze manier kwaad bloed, waarom niet gewoon werken.

En probeer niet steeds de instanties en regels waar jij als werkloze mee te maken hebt af te zeiken ( weer grof, ja ) ik krijg het idee ( jij waarschijnlijk niet ) dat je op deze manier steeds verder van de maatschappij vervreemd, jij pist werkelijk tegen alles en iedereen aan en met name tegen diegene waar jij toch maar je geld van krijgt!!!!!!!!!!!!!!

Wat is er, kun je helemaal niet werken, vind jij dat er voor jou geen werk is, bieden ze je werk aan onder jouw “kunnen” aan, of kun je het uberhaupt niet aan!

Waarom deze reactie, ik ken veel mensen die gewoon niet WILLEN werken omdat ze zich zo ook wel redden, maar ondertussen wel tegen de ‘geldschieters’ aantrappen, vertel eens het hoe en waarom jij niet werken wilt of kunt.

Is het niet zo Henk dat jij als vrijgezel ( iemand met een gezin moet wel werken)

gewoon denkt van, ha ik vind het wel leuk zo, bekijk het allemaal maar, en dat je je eigenwaarde op deze manier probeert op te vijzelen, maar zoals je al wel in de gaten hebt zal je dat op dit bord niet lukken!

Toch wens ik je verder succes,

jmf

• tja

laat ze maar lullen henk dit zijn van die kantoor mensen die niks anders te doen hebben dan iedereen af te zeiken maar zelf geen hand uit de mouw steken omdat ze twee linker handen hebben jamer dat ze niet waker worden en meedenken aan oplosingen tja

• math

Helemaal gelijk jongen. Jij en Henk hebben het heel goed voor. Al die kantoormensen moeten ze meteen opruimen. Die hebben het werken immers ook niet uitgevonden. Die zorgen er alleen maar voor dat mensen als Henk en jij aan het werk moeten maar zelf ergens voor gaan? Ho maar. Die nemen jou alleen maar je uitkering af en verzinnen verder alle mogelijke zaken om jullie aan het werk te krijgen en te houden. Afschieten moeten ze dat volk! Weg met de kantoorpikkies die te stom zijn om voor de duvel te dansen.

Ik accepteer dat er in een maatschappij mensen zijn die willens en wetens profiteren van de lagunes in het systeem en daar gebruik van maken. Ook moet je knarsentandend toezien dat de overheid zich in alle mogelijke bochten moet wringen om controle op deze profiteurs te kunnen uitoefenen. Gevolg is een wirwar van regels en wetten die de gewone burger nauwelijks kan bevatten en die alleen voor de ingewijden nog begrijpelijk is. De politiek haalt te pas en te onpas de slogan aan dat regels en voorschriften teruggedrongen moeten worden maar de consequentie is dat er steeds weer figuren zijn die daar vervolgens weer misbruik van maken.

Een parallel zie je ook in de rechtspraak. De gewone burger heeft nauwelijks besef van wetten en regels die hier gelden. Het is een spel geworden tussen aanklager of procureur en advocaat waarbij de rechter een beslissing moet nemen over een burger die enkel en alleen als lijdend voorwerp mag figureren.

Dat waar gehakt wordt ook spaanders vallen, moge wel duidelijk zijn.

Het is een illusie te denken dat regelgeving teruggedrongen zal worden. Niet in de sociale zekerheid en niet in de rechtzaal.

Zolang er mensen zijn die er op uit zijn om het systeem te ondermijnen, zal het noodzakelijk zijn dat er regels zijn om dit tegen te gaan.

Ik moet er niet aan denken als de regels overboord gezet zouden worden. De Henkies zouden uit alle hoeken gaten stromen en zouden Nederland veranderen in een luilekkerland.

Niets mis mee roepenm alle Henkies in koor. Nee dat niet. Maar de vraag is alleen hoelang doe je dat? Ik houd mij als kantoorpik aanbevolen voor zinnige argumenten.