Het Amerika van de Faraos

• henk

Is amerika het moderne egypte? En wat kunnen we daarvan leren? 11 september heeft de onderdukking van het systeem niet gekeerd, zolang honderdduizenden dakloos zijn, elke dag duizenden zelfmoord plegen omdat ze de schulden niet meer kunnen betalen en andere omkomen, in tentenkampen in de vrieskou of in gekraakte huizen die in brand vliegen.

Rabbijn Yael zei op Rosh Hashannah dat Bush zich niks van zijn eigen volk aantrekt en alleen geobsedeerd is van geld en olie. Amerika zit in de duisternis. De middenklasse zijn de moderne egyptenaren. In Parashat BO. werden de onschuldige egyptenaren beschadigd door wat hun leiders deden. De faraos' adviseurs smeekten hem om de israelieten te late gaan. De acties van de farao beschadigden hemzelf net zo als zijn slachtoffers. Net zoals wanneer je de armen helpt, zul je je eigen leven en dat van de rest van de samenleving ook verbeteren. Het leven van de egyptenaren werd immers ook verbeterd toen de israelieten de vrije aftocht kregen. Er kwamen geen plagen meer.

Voor hun aftocht verklaarde god dat de israelieten de rijkdom van de egyptenaren moesten afpakken om de schade te herstellen. Het KWRU-lied luidt: neem hun rijkdom af en leg de rijken aan mijn voeten. Rabbijn Yael verklaart dat het waarschijnlijk niet genoeg is om de armoede aan het licht te brengen maar dat wellicht een revolutie nodig is om dat te bereiken wat YHWH van de armen vraagt.

Verder moeten we niet vergeten dat als een van ons schade lijdt in armoede, iedereen schade lijdt. Alle christenen zijn verbonden. De joodse Sh'ma draagt ons op om deze woorden zelf vlkabij ons hart te dragen. We zijn allen door god geroepen om ons te verzetten tegen onrecht. Niet politiek maar uit geloof. (wat van de vorst is, is van de vorst, wat van god is, is van god).

Cheri Honkala/rabbi Yael

• math

Lekkere jongen die rabbijn. Kan het ook mooi zeggen. Waardoor zijn mensen dakloos? Waarom hebben mensen schulden? Heeft deze rabbi ooit gehoord van eigen verantwoordelijkheid van het individu? Kijk wat zich afspeelt in Israel momenteel. Dat deze brave rabbi zich daar ook eens over uitspreekt. Daar hoor je die mannen niet over. Om zich te beroepen op het oude Egypte is een van de troeven die dit soort geestelijken altijd wel achter de hand hebben. De parallellen trekken is ook heel simpel. Maar deze gehele geschiedenis is geschreven vanuit de visie en optiek van de joods/christelijke leer, waarin de Egypenaren de slechterikken zijn en de joden , hoe kan het anders, de good guys. De gehele christelijke wereld is bereid deze visie over te nemen en ziedaar: het sprookje wordt werkelijkheid. Het waarheidsgehalte valt echter nauwelijks te achterhalen. Waarschijnlijk zijn een aantal natuurrampen de werkelijke oorzaak geweest van de zogenaamde Egyptische plagen. Vervolgens kun je je nog afvragen in hoeverre de God der joden/christenen daarin dan nog de hand in gehad kan hebben.

Beste Henk,

je mag wat mij betreft tegen deze oorlog zijn. Je mag er wat mij betreft ook voor zijn. Er zijn volgens mij intussen evenveel argumenten aangehaald om ervoor, dan wel er tegen te zijn.

Maar dergelijke onzin wat een rabbi uitkraamt over de amerikaanse of beter gezegd westerse maatschappij lijkt veel meer op een veroordeling van de gehele westerse maatschappij. Als jij dat wil onderschrijven, mij best, maar geef dan de alternatieven. Ergens tegenaan schoppen is niet erg, maar durf dan wel redelijke alternatieven daar tegenover te stellen.

Daar zit bij jou het hele probleem. Jij klaagt aan en veroordeelt, maar verzuimt tegelijkertijd voor iedereen aanvaardbare alternatieven aan te reiken.

• Hans

Bekijk het ééndollarbiljet maar, dan zie je waar hun ambities liggen. Het stichten van een Nieuwe Wereldorde naar Egyptisch voorbeeld. Krachten uit de andere helft van deze wereld besturen de processen, waarvan wij hier maar een deel zien.