Ziektekostenverzekering

• Annemarie

Hallo allemaal,

Sinds 1 juli jl. ben ik door reorganisatie werkloos geworden. Omdat mijn salaris boven de ziekenfondsgrens lag toentertijd, was ik verplicht om ook gedurende mijn WW-uitkering een particuliere ziektekostenverzekering af te sluiten.

Nu werk ik per 20-jan-2003 part-time en zit dus duidelijk onder de ziekenfondsgrens.

Is het nu zo dat ik per 20 januari jl. een ziekenfondsverzekering kan afsluiten of moet ik tot 1 november wachten (peildatum) en kan ik dan pas een nieuwe verzekering nemen??

Wacht jullie antwoorden met smart af.

• ggg

naar mijn idee heb je recht op ziekenfonds. Informeer daar gewoon. Zij kunnen je het zeggen. En als ze ontkennend antwoorden ergens anders ook navraag doen

• J

Ik kan je een goede raad geven: ga naar de plaatselijke verzekeringswinkel en neem zoveel mogelijk mee. Het is heel aannemelijk dat je niet goed verzekerd bent en als ze daar d.m.v. bv controle achterkomen kan je heel wat boven je hoofd hangen.

Met dank aan Regelementenland. :-(

Misschien ben je wel goed verzekerd geweest in het recente verleden en nu ook, maar je weet het gewoon niet..

Succes

• M & L

Ga een week of twee (laagbetaald) uitzendwerk doen.

Niet je best doen, en terug in de WW…

Een vriend van mij zat in de zelfde situatie.

Bij hem werkte dit uitstekend.

Hij zit nu weer in het ziekenfonds.

• GAK

Lambal, ga maar werken, figuren zoals jij die verzieken het voor de welwillende.

Je zult wel trots zijn op jezelf.

• M & L

Tut tut GAK…

• Anja

Hallo allemaal,

Ik werk zelf bij een grote zorgverzekeraar en de situatie is als volgt:

Indien je de dag voorafgaand een WW-uitkering particulier verzekerd bent, heb je gedurende de WW uitkering een jaar wachttijd voor het ziekenfonds.

Echter, zodra je weer een nieuwe rechtsgrond hebt (zoals een baan van minimaal 1 uur per week, voor minimaal 3 maanden) moet je weer in het ziekenfonds per de datum indiensttreding. In jouw geval moet je verplicht in het ziekenfonds per 20 januari 2003. Je moet jezelf aanmelden binnen 60 dagen na de ingangsdatum van je nieuwe baan (20 januari). Overigens, een oproepbaan zonder opkomstplicht of een nulurencontract geeft geen recht op ziekenfonds.

De peildatum van 1 november telt alleen wanneer je bij dezelfde baas blijft. Indien je van baan wisselt wordt op dat moment gekeken of je boven de loongrens zit of niet.

Als dit verhaal niet duidelijk is hoor ik het nog wel.

Groetjes

• math

Eindelijk een duidelijk antwoord. Bedankt Anja.

Toch een kritische noot:

Als je in een bepaalde situatie terecht komt zoals Annemarie in dit geval, dan kun je toch veel beter naar de eerste de beste zorgverzekeraar toestappen en de situatie voorleggen.

Je krijgt dan alle noodzakelijk informatie toegesneden op jouw persoonlijke situatie. Dat is toch veel gemakkelijker dan je probleem voorleggen aan dit forum waar je soms een hoop simplistische antwoorden krijgt waar je zelf geen barst mee aankunt. Het moge duidelijk zijn dat de regelgeving voor leken vaak abacadabra is, maar er zijn genoeg mensen die wel weten hoe de vork in de steel zit.

• Annemarie

Hallo allemaal,

Het verhaal van Anja had ik ook in mijn hoofd zitten, maar toen ik de ziekenfondsverzekeraar benaderde werd er gemeld dat de peildatum 1 november is en dat ik particulier moest blijven verzekerd. Maar dat er wel een mogelijkheid was tot teruggave van teveel betaald geld.

Dit was dus totaal afwijkend van wat ik had begrepen. Dus dacht ik het eens in de groep te gooien en te kijken wat de ervaring van anderen was. Ondertussen heb ik iemand anders gesproken bij mijn ziekenfonds en heb in een inschrijfpakket thuis liggen. Het gaat dus wel goedkomen.

Oftewel: als ik in eerste instantie op de informatie van het ziekenfonds was afgegaan, dan was het met die termijn van 60 dagen helemaal niet goedgekomen.

Wel allemaal heel hartelijk bedankt voor de informatie. Conclusie is dat de voorlichting door ziekenfondsmedewerkers niet altijd even correct is. Ik weet niet wat voor functie Anja heeft, maar misschien iets om eens wat langer bij stil te staan, voordat er mensen benadeeld worden.

Groetjes,

Annemarie

• Anja

Hallo Annemarie! Fijn dat het toch nog goed afgelopen is! Om je vraag te beantwoorden, ik ben verzekeringsadviseur bij de grootste zorgverzekeraar in het zuiden des lands. Helaas maak ik dagelijks mee dat mensen verkeerde informatie krijgen van zorgverzekeraars, werkgevers ed. Ik heb zelfs een tijdje geleden gereageerd op een artikel op planet.nl over ziektekosten. Er werd op die site totaal verkeerde informatie gegeven. Ik heb het artikel herschreven en het werd gepubliceerd! Ook ontving ik een mail met excuses van de redactie. Zo zie je maar dat veel informatie over ziektekosten gewoon fout is. Als je ooit twijfels hebt over je verzekering kun je altijd naar het CVZ bellen (College van Zorgverzekeraars) zij zijn het overkoepelend orgaan van de verzekeraars. Ze zijn niet echt vriendelijk aan de telefoon, maar ze geven wel goede antwoorden. Succes!