Nieuwe bijstandswet is een demon

• henk

Stop het ziekmaken van werklozen!

Nieuwe bijstandsplannen schrijfen werklozen nog sneller af

In 2004 gaat de nieuwe bijstandswet in. Deze schrijft werklozen nog sneller af. Alleen de snelste weg naar betaald werk telt straks. De draaideurclient is alvast de beste bezuinigingsoptie voor gemeenten. Omscholing en trajecten zijn weldra kreten uit het verleden. Werklozen hebben nauwelijks nog toekomstperspectief. Gemeenten kunnen bovendien zo de uitkering stopzetten als ze vinden dat een werkloze niet genoeg moeite doet. Rechtsongelijkheid is onvermijdelijk en de garantie op een bestaansminimum valt weg. De bodem is uit de wet geslagen. Werklozen liggen nu al wakker van de plannen. En dat is heel ongezond!

De demissionaire regering wil de wet er zo stiekum mogelijk doorheen drukken om een maatschappelijk debat te omzeilen. De Tweede Kamer heeft de wet immers nadrukkelijk controversieel verklaard. De inspraaktijd was slechts twee weken. Sommige klientenorganisaties kregen de wetsvoorstellen pas een week van tevoren in de bus. Dat past niet bij een democratie.

De nieuwe wet legitimeert nog meer arbeidsdwang als zinloos geweld tegen werklozen in plaats van dat ze een morele oplossing voor de werkloosheid biedt. Arbeidsdwang is een maatschappelijke neurose en neemt de laatste arbeidsmotivatie weg. Een computervirus is een goede vergelijking. De helft van de werklozen is onbemiddelbaar al en zo ziek dat ze niet meer kan solliciteren. Zij moeten met rust gelaten worden en een hogere uitkering hebben, anders hebben ze niets meer. Dat is integratie! De nieuwe wet geeft hier totaal geen antwoord op en ook niet op de dozen vol afwijzingen van werklozen en de vele schijnvacatures bij Kliq. De stem van de werklozen wordt niet vertolkt in de wet. En ook het trajectplan van Kliq is zonder echte inspraak een fata morgana.

Alleen betaald werk telt straks nog. Dit heeft niets met eigen verantwoordelijkheid te maken. De samenleving draait immers ook op vrijwilligerswerk en zorg. Zolang de bijstandswet geen humanisering van arbeid voorstaat, zullen alleen maar meer mensen ziek worden. Integendeel: ook ouderen, alleenstaande ouders met jonge kinderen en zieken moeten zo snel mogelijk aan het werk. Dit heeft niets meer met arbeidsbemiddeling te maken maar met een totaal doorgedraaid arbeidsethos als een nieuwe afgod. Werklozen worden bij voorbaat in de beklaagdenbank gezet en door de nieuwe wet gestraft in plaats van geholpen.

Per decreet wordt het wettelijk minimum toereikend verklaard in schril contrast met de schrijnende dagelijkse werkelijkheid van de werklozen. Ook het onlangs verschenen NIBUD rapport stelt dat het minimum omhoog moet. Werklozen zijn geen fraudeurs maar leven in continue angst voor dakloosheid.

Resumerend komen de gemeentelijke bezuinigingen op de schouders van de zwaksten terecht als de plannen doorgaan. Geen integratie maar desintegratie van werklozen in de samenleving is het gevolg. Arbeidsdwang en werkloosheid zijn een Siamese Tweeling en het gevolg van een gebrek aan democratie. Werkloosheid is onrecht en niets anders! Dat wil het CDA toch niet op haar geweten hebben? Wij, de Euromarsen vragen ons af of de CDA-achterban wel beseft wat er gaande is. En ook of ze beseft welke mensonterende taferelen zich achter de coulissen van Kliq en de sociale dienst afspelen onder het mom van arbeidsbemiddeling. Werklozen zijn geen parasieten maar uw naasten.

http://www.antenna.nl/~anaisnin/wetx.htm

• Math

Mag ik als belastingbetaler verwachten dat een werkloze er alles aan doet om weer aan de slag te kunnen?

Wie anders dan de belastingbetaler moet anders de werkloze onderhouden? Ik denk dat niemand er op staat te wachten om werkloos te worden. Onze overheid zal er dan ook voor moeten zorgdragen dat werklozen zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen in een passende baan. Wat ik heb ervaren is dat er vele mogelijkheden zijn om in zo'n traject passend werk te vinden vanaf intensieve begeleiding tot en met complete omscholingstrajecten. Iemand die hier geen gebruik van wenst te maken en dit proces zelfs tegenwerkt kan wat mij betreft gekort mogen worden op zijn werkloosheidsuitkering.

Denk jij nu Henk dat dit voor jou niet hoeft te gelden omdat jij toevallig wat afwijkende opvattingen hebt als het gaat om het vinden van werk?

De helft van de werklozen is onbemiddelbaar al en zo ziek dat ze niet meer kan solliciteren. Zij moeten met rust gelaten worden en een hogere uitkering hebben, anders hebben ze niets meer. Dat is integratie!

Jij verwart werkloos zijn met ziek zijn. Wat een klinkklare nonsens! Als beloning moeten deze mensen ook nog een hogere uitkering krijgen.

Joepie….. ik doe nooit meer wat als ik even veel krijg dan ik momenteel vang. Ik doe het ook nog voor 30% minder. Kan ik tenminste mijn camper ergens centraal neerzetten en van mijn welverdiende rust genieten. Ik heb immers al 30 jaar gewerkt. Maar nu ben ik werkloos, ik wordt er steeds zieker van en ik wil eindelijk eens met rust gelaten worden. Begrepen? En al dat geouwehoer van jullie: jongeren moeten de kar maar trekken. Ik heb het helemaal gehad met jullie!

Ik wil op mijn gemak gaan integreren. Allochtonen moeten dat immers toch ook. Ben ik soms minder dan een allochtoon? Wel dan.

Lieve Henk ik ben het helemaal met je eens jongen. Dat ik daar zelf nog niet op ben gekomen. Maar ik ben maar een gewone boerenlul die daar te stom voor is maar intussen er wel voor zorgt dat jij met je idiote kletspraat op je gat kunt blijven zitten en verder met dit soort onzin kunt doorgaan.

Ik ben geen fan van Jan Marijnnissen en zijn club hoewel ik zijn ideeen soms verfrissend vind, ik weet dat jij een fervent aanhanger bent van de SP, maar dit soort onzin gelooft zelfs de SP niet.

Wat een geleuter!

• Hans

Henk, do you know what Paradise is?

It's a lie

(naar het bekende liedje van Charlene)

• jmf

Henk kerel, henkie's als jij, daar ken ik er genoeg van, mooie praatjes verkopen, daarin zijn “jullie” heel goed, want immers ,jullie moeten ook een standpunt verdedigen!!!!!!!!!!!!!

Eens zien of de beheerder dit laat staan.

Bij ons in het oosten des land, hebben wij wel een naam voor “jullie”

Luie flikkers dat zijn jullie, oftewel klaploppers, etc !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Sjoerd

helemaal mee eens

• pluto

Beste Henk

Waar hebben we het weer over? Hoezo armoede? Er zijn mensen die werken en toch geen internet aansluiting kunnen bekostigen, laatstaan een pc kopen. Maar je wel.. kom nou Henk, wees eerlijk. Het wordt tijd dat je weer gaan werken. Misschien als je al de berichten van je kunnen vervangen met sollicitatiebrieven had je allang werk gevonden. De nieuwe bijstandwet moet sneller komen; hoe eerder hoe beter.

pluto