Wie weet hier meer van

• Paul

Hallo,

Sinds vorig jaar maart ben ik werkeloos geworden. Van het UWV heb ik recht op 1 jaar loongerelateerde WW-uitkering. Vervolgens heb ik recht op nog eens 2 jaar een uitkering die 70% bedraagt van hetgeen voor mij als minimumloon geldt.

Deze niet-loon gerelateerde uitkering komt van een andere instantie dan het UWV (sociale zaken ?).

Mijn vragen zijn de volgende :

1. Wat bedoelt men met een minimumloon die voor mij geldt ? Een minimumloon is toch een vast gegeven en niet afhankelijk van de persoon of zijn/haar arbeidsverleden ? Of wordt er gekeken naar de functiegroep (?) waarin je viel bij je laatste werkgever ?

2. Hoe is deze vervolguitkering opgebouwd ? Worden er nog steeds sociale premies afgedragen waardoor je o.a. recht blijft behouden op een WW-uitkering (m.a.w. blijf je WW opbouwen) ?

3. In het verleden is mij afgeraden (door het CWI en UWV) om een eigen bedrijf te beginnen, omdat ik dan mijn recht op WW verspeel (je draagt immers geen premies af als zelfstandige). Hoe is dat in de situatie op het moment dat je een vervolguitkering hebt ?

4. Indien je slechts incidenteel opdrachten hebt, kan dit dan worden verrekend met je vervolguitkering ? Of is het heel simpel, wel een uitkering en niet werken of geen uitkering en wel werken ?

Alvast bedankt voor diegenen die mij een antwoord kunnen geven. Het zou mij een stuk op weg helpen.

Met vriendelijke groet,

Paul

• Sip

Het minimum loon welke ze bedoelen is je leeftijd denk ik

• Hans

1. Men bedoelt het minimumloon, dat bij je leeftijd hoort, oplopend tot 23 jaar. Daarna geldt het echte minimumloon. Tot en met 22 het minimumjeugdloon.

2. Volgens mij niet meer. Je bouwt ook niets op, dat gebeurt alleen bij bedrijfspensioenen. Daar bouw je jaren op. Bij de WW ben je als werknemer verzekerd en heb je recht op WW als je werkloos bent. Doorbouw zou geen zin hebben, want je kunt niet na de WW nog recht hebben op een maandje WW, omdat je tijdens de WW opgebouwd hebt.

3. De vervolguitkering is ook een WW-uitkering, alleen de vaststelling is anders. De voorwaarden blijvens mijns inziens gewoon gelden.

4. Voor de uren, die je gewerkt hebt, heb je geen recht op WW. Je bent dan gedeeltelijk werkloos.

• Paul

Bedankt voor de antwoorden, ik ben er erg mee geholpen.

MVG/Paul