Ziektewet, WW en zwangerschapsverlof ????

• Cisca

Wie kan me vertellen hoe dit zit ? Ik ben momenteel zwanger en de zwangerschap verloopt dermate zwaar dat werken nu niet mogelijk is, daarom zit ik in de ziektewet. Nu wil het dat mijn contract in januari afloopt en deze wordt (helaas !) niet verlengd. Ik heb van de arbo inmiddels begrepen dat mijn ziektwet dan gewoon doorloopt tot aan mijn zwangerschapsverlof, maar, en nu komt mijn vraag: Wordt mijn zwangerschapverlofperiode (16 weken) van de ww-periode afgetrokken of erbij opgeteld ?? Normaal gesproken zou ik nml een half jaar recht hebben op WW via het GAK. Het zou toch niet eerlijk zijn dat de 16 weken zwangerschapverlof waar ik recht op heb nu gewoon onder WW vallen ? Dat zou ook betekenen 70% ipv 100%, hoe zit het nou ??

• Dirk.D.

Beste.

Deze vraag had ook op prikbord van OR en/of advocaten en/of ARBO pagina voor gelegd kunnen worden.

Maar het antwoord: Je werkgever en jij hebben bij het aanvaarden van de baan, afgesproken dat deze op enig moment “van rechtswege” wordt beéindigd.

Dit geeft het recht op een eventuele WW uitkering (al naargelang het arbeids verleden).

Nu je zwanger bent (gefeliciteerd) zit je in de ziektewet (ik betwijvel of je na je ontslag nog 100% loon krijgt 70% is van rechtswege verzekert) en telt het arbeidsverleden gewoon door.

Hierna verval je automatisch in de werkeloosheids verzekering, en als het lang genoeg duurt zelfs mogelijk in de “bijstand”.

Dus resumé: een eventuele aanvulling op de ziektewet na ontslag is niet zeker, een eventueel recht op WW gaat in nadat je weer “arbeids-geschikt ” bent.

Groet

Dirk.D.

P.S. het ministerie van sociaale zaken heeft alles qua regel geving ook op het internet gezet.

• Sjoerd

Je bent zwanger een eigen keuze niet waar (niet van het bedrijf denk ik)

Hoezo recht op geld. Je wilt dus betaald zwanger thuis zitten. Bovendien ben je zwanger en niet ziek.