niemand reageert op banenaanbod

• pardon

hans,

ik heb zeker niet de pretentie iedere reactie te kennen. Ik stelde gewoon uit nieuwsgierigheid een vraag, niet meer en niet minder. Op bijna alles wordt hier namelijk gereageerd en soms leidt dit tot een aangename discussie. het verbaasde me gewoon dat er geen openbare reactie op werd gezet zoals: “gaarne meer info” of iets in die trend.

tevens ga ik er ook niet van uit dat iedereen hier werkeloos is, ik ben dat ook niet en ben hier tenslotte ook. Welliswaar is dit een prikbord dat heet werkeloos, dus men zou kunnen verwachten dat een aantal prikkers dit wel zijn toch?

daarnaast ben ik het wel met je eens dat het netjes zou zijn een aanbod van werk te gieten in een stukje op het prikbord waarvan men kan zeggen dat er tijd en aandacht aan besteed is en dat het aanbod ook helder en duidelijk omschreven is.

• pardon

Ik zie je punt van omhoog klimmen terwijl je collega's dat niet doen Math. Waarschijnlijk heb ik ook gewoon geluk gehad met de mensen om me heen. de eerste tree was het moeilijkste, daarna niet meer. Dmv studies heb ik mezelf opgewerkt en mijn collegas zagen dat ik daar hard vor werkte en gunde me dat ook. ik besef wel degelijk hoe de situatie ook anders kan zijn, zoals door jou omschreven.

Maar desalniettemin stel ik het volgende: Ik vind solliciteren bijvoorbeeld een stuk makkelijker met een CV waarop al mijn werkervaringen staan dan een CV waarop staat dat ik jaren niks heb gedaan. Dit geeft een werkgever, mijn inziens alleen negatieve gedachtegangen:

1) hij/zij is niet in staat geweest in de afgelopen jaren aan een baan te komen. Zal wel ergens aan liggen.

2) hij/zij is al zo lang uit de running, zal moeilijk worden om zich aan te passen aan de routine van ons bedrijf.

3) Zou hij/zij wel echt willen of is dit er één die sollicitatieplicht heeft.

Opklimmenkan je trouwens ook doen op de wijze die jij hebt gedaan, door van bedrijf naar bedrijf omhoog te gaan. Ik bedoel te zeggen, begin gewoon ergens ook al is dat gevoelsmatig niet je niveau, mijns inziens gaat dat beter dan thuis wachten op de gouden job.

De IT branche staat inderdaad op instorten. Maar dat is al geruime tijd geleden voorspelt. Maar wil dat zeggen dat iedereen die in deze branche werkeloos wordt nu moet gaan zitten wachten op een baan in diezelfde branche? Ik zou zeggen doe de oogjes open er is zoveel meer. En jouw opmerking dat mijn “probleem” is dat ik de recessie en werkeloosheid niet heb meegemaakt vind ik jammer. In dat geval zou iedere discussie overboord kunnen worden gegooid. Ik vermoed dat er meerdere prikkers moeten afvallen als dit de stelregels zijn om een discussie te mogen voeren.

• Hans

Trouwens, we reageren er zelfs wel regelmatig op. Meestal gaat het om piramidespelen.

• Michael

Goed zo.

Wat is nu het verschil tussen mijn opmerking en de reply die je geeft?

Je hebt nogal wat oordelen over me, waarom mag je hopen dat ik ooit in dezelfde situatie terechtkom als jou?

Moet dat dan om erover te kunnen oordelen?, wat jou overkomt moet heel de wereld overkomen?, zou het heel misschien niet eens zo kunnen zijn dat deze indrukken gewekt worden door wat wij dagelijks meemaken in onze werkzaamheden.

Je zegt “Wat weet jij daar nu van? Waaruit concludeer je dat? Gelul in de ruimte terwijl je nergens iets van af weet”… en vanwaar haal jij de wijsheid dat ik nergens vanaf weet?, vertel jij andersom maar waar jij je conclusies vandaan haalt.

Ik wens jou in de toekomst enig inzicht toe en reageer niet zo overspannen.

• math

Zo scherp bedoelde ik het helemaal niet. Ik ga af op jouw achtergronden. Jij bent een jonge dertiger die (gelukkig) nog geen enkele recessie heeft meegemaakt. De afgelopen jaren lagen de banen er voor het oprapen.

Toch kun je een aantal zaken constateren.

De groep langdurig werklozen is er toen helemaal uitgevallen.

Hier zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen:

1. het opleidingsniveau van een groot deel van deze werklozen sluit niet aan bij de vraag van de markt.

2. Opleiding is er wel, maar de werkervaring is minimaal. Langdurig werkloos betekent, dat je het contact met de praktijk verliest.

3. Voor jonge werkloze schoolverlaters zijn er in de 90er jaren speciale trajecten opgezet. Jij zult daar ongetwijfeld ook gebruik van hebben kunnen maken net zoals duizenden anderen.

Naast deze structurele werkloosheid die men momenteel nog steeds heeft, kan men konstateren dat het snel bergafwaarts gaat met de werkgelegenheid, niet alleen in de IT sector, maar over het geheel genomen.

Daarbij komt ook nog dat werkgevers vandaag de dag veel meer geneigd zijn om uit kostenoverwegingen mensen te ontslaan. De wetgeving op dat gebied is de laatste jaren ook steeds meer versoepeld. Men heeft gewoon geen zin meer om mensen uit sociaal oogpunt in dienst te houden, totdat betere tijden aanbreken. De werknemer is groot wild aan het worden, dat op ieder moment kan worden afgeschoten.

Ook de strategie van bedrijven is sterk veranderd zeker de laatste jaren. Korte termijn strategie wint het duidelijk van de langere termijnstrategie. Oorzaak is, dat vele bedrijven beursgenoteerd zijn. De kwartaalcijfers zijn vaak oorzaak dat er een jojo beleid gevoerd wordt. De koers van het aandeel is daarbij zaligmakend wat een verlammend effect heeft op de besluitvorming op langere termijn.

De mogelijkheden die je 4 a 5 jaar geleden nog had, krijg je gewoonweg vandaag de dag niet meer. Je komt terecht in een banenmarkt die in een vechtmarkt is veranderd en waar werkgevers het voor het uitzoeken hebben, een situatie zoals ik, en alle andere ouderen hier op dit prikbord dat al een of meerdere malen meegemaakt hebben.

Lager instappen helpt hier niet bij, want ook in de lagere segmenten speelt dit mee. De jongeren zijn het goedkoopste en zullen dus meer kansen hebben dan de ouderen. Als je al de bereidheid hebt om van een hoger niveau af te stappen naar een lager instapniveau in een nieuwe baan, dan krijg je te maken met deze jonge concurrentiegroep die voor het bedrijf heel aantrekkelijk is. Gevolg is dat je positie dubbel wordt uitgehold op de arbeidsmarkt. Deze cirkel is uitermate moeilijk te doorbreken.

Deze achtergrondgedachte zat opgesloten in dat ene zinnetje.