Ik vind het verassend dat er meerdere banen op dit prikbord zijn aangeboden en dat er door niemand van jullie op gereageerd wordt. Hoe komt dit?
Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die reageren. Alleen wordt dat dan gedaan rechtstreeks bij de betreffende firma of bij degene die iets aanbiedt. Wellicht weet je dat een naam die onderstreept is, rechtstreeks via mail benaderd kan worden.
Als je goed leest zie je dat het aanbod van “banen”zeer beperkt is. Ja, recent wordt en een vrachtwagenchauffeur gevraagd. Daar zullen ongetwijfeld mensen op gereageerd hebben maar dpoor de bod genomen zie je dat het aantal banen zeer beperkt is en wat er aangeboden wordt van een dusdanig twijfelachtig allooi is, dat het de moeite niet loont hierop te rageren.
Iemand die mij een baan aanbiedt met een gegarandeerd inkomen van €50.000 op jaarbasis zonder dat daar opleidingen en ervaring voor noodzakelijk is, zie ik echt niet zitten. Is slap gelul en gezwets in de ruimte. In de regel is dat colportagewerk of andere duistere zaakjes waar je een bepaald bedrag moet inleggen waar je dan kapitalen voor terugkrijgt. Of je moet surfen op het internet waar je dan een bepaald bedrag kunty ontvangen als je braaf bent.
Ik geloof niet zo in deze hele onzin. Laat mij voor op stellen:
Ik heb een goede baan, mag interessant werk verrichten, kan mijn tijd indelen zoals het mij goed lijkt en heb ondanks mijn leeftijd van 52 jaar uitstekende carriere perspectieven. Daar tegenover moet ik mijn kennis stellen, een grote dosis inzet, begrip voor mijn klant, incasseringsvermogen en nog een aantal andere bijkomstigheden. Kortom, ik moet vaak keihard werken voor mijn geld zoals een groot aantal mensen op dit prikbord dat ook moet.
Veel mensen die hier schrijven hebben dus werk. Ook dat is een gegeven. Wel hebben de meesten te maken gehad met werkloosheid en de gevolgen die dat heeft voor de betrokken mensen. Je ervaringen uitwisselen is een bezigheid die je eigen kennis alleen maar vergroot en ook je blikveld kan verruimen. Iedereen redeneert ook vaak vanuit zijn eigen ervaringen en opvattingen zowel in sociaal als politiek oogpunt. Kan soms zeer verhelderend of verfrissend werken.
Dat wil niet zeggen dat je het met elkaar eens moet zijn en vaak kunnen er dan ook pittige discussies uit ontstaan zoals je ongetwijfeld hebt kunnen ervaren als je hier vaker komt.
Ik schrijf ook vaker op de SAP pagina. Ik reageer soms op verzoeken en/f berichten. Ik adviseer soms andere consultants en wissel gegevens uit. Ik schrijf altijd onder mijn eigen naam en iedereen kan en mag mij ook persoonlijk benaderen. Het aantal aanbiedingen dat ik krijg om ergens te gaan werken, verbaast mij vaak. Ook dat is een gegeven. Maar je krijgt niet via het medium prikbord een aanbieding. Dat gebeurt gewoon via je mail.
Math
Niemand wil werkloos zijn. Het bevalt niet om afgeschreven te zijn door de maatschappij. Het voelt niet prettig aan te moeten concluderen dat jouw kennis en vaardigheden, niemand een lor kan schelen.
Wat weet jij daar nu van? Waaruit concludeer je dat? Gelul in de ruimte terwijl je nergens iets van af weet. Ik mag hopen dat je zelf ooit in een dergelijke situatie terecht komt. Ik mag voor jou ook hopen dat je spoedig daarna een passende job vind. Dat er ook mensen zijn die het geen barst kan schelen eruit geflikkerd te worden, mag ook bekend zijn. Maar het merendeel van de mensen die werkloos zijn, zijn dit ongevraagd en ongewild.
Ik wens jou voor de toekomst veel inzicht toe.
Dank je wel voor je heldere reactie. Ik ben het met je eens dat je een aanbod van
€ 50.000.– zonder kennis, ervaring/opleiding terecht sceptisch mag bekijken. Vaak zijn dit inderdaad MLM methodes, danwel veel werk voor toch weinig inkomen zoals het surfen op het web. Dit levert namelijk niks op tenzij je een heleboel mensen gek genoeg weet te maken om onder jou hetzelfde werk te gaan doen.
Tijdens het lezen van de berichten op deze site vraag ik me alleen wel eens af in hoeverre mensen die wel een baan zoeken hun eisen niet te hoog stellen. Ikzelf ben ook meerdere keren zonder werk komen te zitten en heb altijd nog binnen 1 week weer een nieuwe baan gevonden. Ik begrijp uiteraard dat mijn leeftijd (34) nog aan de jonge kant is en ik dus meer kansen heb dan de wat ouderen maar ik kan me van leeftijdsgenoten en jongeren niet voorstellen dat zij zo lang zonder een baan blijven. Als je gestudeerd hebt wil dat toch niet zeggen dat je alleen in een baan past waarvoor je gestudeerd hebt?? Stap eens wat lager in en je baas zal jouw capaciteiten vanzelf wel zien (zo niet, zorg je daar zelf voor) en kan je intern toch ook naar boven klimmen??? Zo heb ik dat meerdere keren gedaan.
Net als jou heb ik op dit moment ook een prima job. Ik werk als office-manager op een groot kantoor en geef daar de leiding op een afdeling met 15 mensen. Echter…. en dat is mijn punt…. ik ben hier begonnen als telefoniste, deed daarnaast nog wat schoonmaakwerk maar klom wel snel op doordat men echt wel ziet wat ze in huis hebben gehaald.
Als ik werkeloze mensen dus 1 tip mag geven zou dat zijn: verbreedt je horizon en grijp ook kansen die voor je gevoel te laag zijn. En voor diegene die alle kansen aangrijpen en het nog niet lukt zou ik zeggen: Hou vol, ik zal voor jullie duimen.
Omdat er vaak niet de functie-inhoud bij vermeld wordt. Sollicitanten moeten een goede brief schrijven, maar werkgevers uiteraard een goede advertentie, anders beland je bij ook in de prullebak. Dat is een eerste schifting.
Verder moet je er niet vanuit gaan, dat iedereen hier werkloos is.
Voorts staan er e-mailadressen bij, dus je moet niet de pretentie hebben alle reacties te kennen, wanneer dus velen op die e-mailadressen schrijven.
De mogelijkheden om naar boven te klimmen zijn marginaal. Binnen een afdeling is dat schier onmogelijk. Als je in een bedrijf werkt waarin een sterke hierarchischge struktuur aanwezig is, kun je het helemaal vergeten. Je collega's zullen het niet accepteren dat je hun chef wordt. Vaak is het een sfeertje van ouwe jongens krentebrood, dus je past niet meer binnen dat clubje terwijl je de kans loopt dat men zich tegen jou zal keren omdat je nu eenmaal moet redeneren vanuit een geheel andere positie. Wat ik wil zeggen is dat de belangen van je ex-collega's tegengesteld kunnen zijn aan jouw huidige belangen in je huidige positie.
Als je dan ook nog gedwongen wordt een aantal maatregelen door te voeren die niet in overeenstemming zijn met die van je ex-collega's, dan is dat al vaak een aanleiding om de sfeer nog verder te verzieken. Je huidige collega's waren vroeger je chefs. Ook dat is een stukje gewenning en acceptatie. Je denkbeelden zijn niet anders geworden maar je positie is anders geworden binnen de organisatie. Heel vaak is het dan zo dat je met je ideeen moeilijk ligt omdat je niet serieus genoeg wordt genomen door je nieuwe collega's.
Ik zelf geloof niet zo in opklimmen binnen je bedrijf zeker niet als je van de laagste hierarchische trapladder bent opgestapt. Incidenteel bestaat die mogelijkheid natuurlijk jij bent een van deze uitzonderingen, maar het is regel dat je op bepaald moment gewoon moet afhaken, vaak uit pure frustratie.
Binnenkomen op een te laag niveau.
Als je slim bent en je acteert op een te klaag niveau binnen een organisatie, wordt je al gauw het slimste jongetje of meisje van de klas genoemd. Arrogante zakken lopen hier genoeg rond. Carriere maken over mijn rug? Oplazeren man. We kunnen jou hier niet gebruiken. Je past niet in de groep. Etc. Uiteindelijk pak je je biezen en zoekt wat anders.
Via de lopende band in een autofabriek kwam ik na een aantal zelfstudies terecht op de kwaliteitscontrole afdeling. Ik wilde echter meer, richting administratie en automatisering leek mij wel iets. De opstap fabriek/kantoor bleek een onoverkomenlijke hindernis. Ik was gedwongen ontslag te nemen als ik hogerop wilde komen.
Ik solliciteerde als stafmedewerker materials management bij een groot chemisch verwerkend bedrijf en werd meteen aangenomen.
Doordat je daar instroomt op een veel hoger niveau, hoef je je zelf zonodig niet te bewijzen. Je ideeen worden direkt of in ieder sneller geaccepteerd en je praat met mensen van hetzelfde hierarchische niveau. Klinkt ontzettend ouderwets maar in veel bedrijven is dat nog steeds bittere realiteit. Binnen een organisatie heb je medestanders maar ook veel tegenstanders. Vaak is macht het sleutelwoord waar alles om draait.
Men wacht geduldig zijn kans af om je te wippen. Bij de laatste reoganisatie van het bedrijf werden mijn directeur en een aantal andere managementteamleden eruitgewerkt. Korte tijd later kwamen de stafmedewerkers aan de beurt en mocht ik o.a. ook vertrekken.
UIteindelijk kwam ik via mijn netwerk bij mijn huidige werkgever terecht waar ik als business consultant aan de slag kon. Ik kom in veel grote bedrijven en moet constateren dat de situatie niet veel verschilt met die van pakweg 10 jaar geleden.
Ik kijk er alleen nu anders tegenaan, meer vanuit een helikopterview.
Als ik kijk naar de huidige situatie op de IT markt dan stemt dat niet tot tevredenheid. EEn groor bedrijf als CMG heeft momenteel ca. 1000 mensen in de leegloop zitten. Verlies ca. €250.000.000 alleen al dit jaar. Hoelang duurt het voordat deze mensen naar buiten gedonderd worden. Ons bedrijf staat er nog relatief goed voor maar we hebben maandelijks 500 sollicitanten waarvan er slechts 5 gehonoreerd worden met een vast contract. Wat denk je hoe de situatie er over 1 jaar uitziet als de huidige trent zich voortzet? Alleen al dit jaar zijn er al 873 IT bedrijven in Nederland over de kop gegaan.
IK praat hier slechts over 1 enkele bedrijfstak, maar kijk eens naar de metaal. Zie hoe bedrijven als Philips en ASML de laatste tijd op hun falie hebben gekregen op de beurs. Kijk eens naar KPN waar duizenden banen op de tocht staan.
Het einde is nog lang niet in zicht.
Ik denk dat het probleem bij jou is dat je werkloosheid en recessie nooit hebt meegemaakt. We stevenen er nu pas op af, het begint pas.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?