Wat is eigenlijk de URL van jouw website, zodat we jouw gedachtenspinsels kunnen lezen?
Henk,
Hoewel ik doorzie, dat in de westerse wereld men inderdaad coorschiet, wat betreft werk en dergelijke, snap ik toch niet, dat je jezelf als individu zoiets aandoet. Laat ik daarom eens een aantal zaken eruit lichten.
Krijg ik een computer om te oefenen?
Beste Henk, heel veel mensen, die zich computervaardigheden eigen gemaakt hebben, hebben dat veelal op eigen kosten gedaan, ook als ze in de bijstand zaten. Je kunt moeilijk voor ieder extraatje bij de gemeente gaan aankloppen en zeker extraatjes, die voorbehouden zijn aan mensen die werken. Iedereen moet voedsel, onderdak en kleding kunnen krijgen, maar om jou te voorzien van allerlei luxe dingetjes zou wel heel erg zuur zijn voor de mensen die werken. Zeker voor die mensen, die wel voor het minimum gaan werken en het veelal ook niet kunnen betalen.
ID-baan als organisator van armoededebatten.
Hier moest ik wel een beetje om lachen, Henk. Jij wil, dat de gemeente jou gaat betalen om jouw stokpaardje te kunnen berijden. En dat Henk, zonder dat jij in je tienjarige carrière als werkloze hebt laten zien, dat je organisatietalent hebt. Daar komt heel wat bij kijken; je denkt te licht over topbanen en middenbanen. Mensen, die banen op een presenteerblaadje krijgen aangeboden, krijgen dat niet zomaar en bovendien: schijn bedriegt. Ze hebben er vaak voor gelobbied en werken meer dan 40 uur. Als je naam dan vaak genoeg genoemd wordt en je bovendien opvalt in poistieve zin, dan komen de aanboden. Ze gaan niet als ID-baan op het arbeidsbureau een relatiebeheerder of een directeur zoeken.
Ik vind iemand behandelen, totdat hij kan werken hetzelfde als iemand behandelen totdat hij kan voetballen.
Inderdaad dacht ik: daar heeft onze Henk een punt, want dat is inderdaad ridicuul, maar voetballen is toch iets anders. Want wat zij bedoelen is: we willen Henk behandelen, totdat hij zichzelf in leven kan houden, want dat kun je nu niet, Henk. Zonder te kunnen voetballen, kun je oud worden, maar als je ongeschikt bent voor alle arbeid, zoals jij zelf aangeeft, kun je alleen in deze heel bijzondere tijd van zorgzaamheid overleven. En omdat men die kosten wat minder wil hebben, gaat men eens kijken, of er een behandeling mogelijk is voor jou. Ik vind dat niet zo gek. Zeker, het klinkt niet leuk, en het is ook niet leuk, maar toch wel nodig.
Beste Hans.
Zie mijn vorige comentaar, zullen we maar ophouden ons druk te maken over zo'n (mischien wel) border liner
Maar even wat anders, een vraagje:
Hoe denken de prikkers zelf over de plannen van de regering in het algemeen en in het bijzonder het sociaale gedeelte ? (of moet ik zeggen Asociaal).
Ik denk dat dat mischien ook wat stof doet op waaien.
Groet
Dirk.D.
Ik heb het artikel van Henk niet gelezen, maar wil even kwijt dat ik me blauw heb geergerd aan het paternalistische toontje van meneer Hans met zijn ‘onze Henk’, en het quasi-amicale bij de voornaam noemen, waar niets anders achter schuil gaat dan het ‘ik heb het gemaakt en jij niet en dat zal je weten ook’. Onze Hans zal wel een LPF-stemmertje zijn, z'n leven lang op z'n centen zittend, ervoor zorgend niets te kort tekomen en steeds alert loerend of anderen die misschien wel minder werken dan onze Hans niet teveel krijgen. Omdat hij te onmachtig is de echt sterken naar de kroon te steken in inkomen richt hij zijn pijlen maar op de zwakkeren. Zij eten immers van onze centen! Nou Hans dat mag van mij Hans, want beste Hans, wij hebben gewoon iets meer geluk gehad, Hans. Maar wij hebben er toch voor gewerkt, zegt Onze Hans. Maar het feit dat we dat konden doen, is ons geluk geweest en dat hoeft van mij niet extra beloond te worden
Dan vind jij dat maar een paternalistisch toontje, maar iemand, die de gemeente verzoekt hem in dienst te nemen om debatten over armoede te organiseren, heeft geen kijk op maatschappelijke verhoudingen.
Iemand, die vindt, dat uitkeringen verdubbeld moeten worden, ook niet. En wat betreft zijn vakantie in Tenerife op kosten van zijn ouders: vakantie moet een extraatje blijven voor de werkenden, waarbij nog aangetekend moet worden, dat niet eens alle werkenden op vakantie kunnen. Henk kan heel gemakkelijk zorgen, dat mijn paternalistisch toontje niet meer op hem van toepassing is.
Als Henk zich als Henk presenteert, noemen we hem bij de voornaam. Ik kan moeilijk “meneer Henk” zeggen. Je trouwens zelf hetzelfde.
Verder ga je te buiten aan interpretatie in plaats van waarneming. Waar staat, dat ik het gemaakt heb, en dat ik LPF gestemd heb?
Geluk gehad? We hebben zelf naar onze baan moeten zoeken hoor. Of dacht je dat er een vertegnwoordiger hier langsgekomen is, met de woorden: “Hans, zoek maar uit, ik heb 20 banen voor je.”
Vind je het zelf niet een beetje gezwets, wat je uitkraamt, vooral ook de passage over de hoge inkomens naar de kroon steken. We hebben het over het onvermogen te overleven en niet over hoe krijg ik een steeds hoger inkomen. Van mijn primaire inkomen blijf ik in leven en Henk niet. Dat is iets wezenlijks anders.
Kijk Hans
Dat werkenden niet op vakantie zouden kunnen, vind ik een lachertje. Natuurlijk kunnen ze dat als ze hun prioriteiten maar anders stellen. Dan maar niet die videos en videorecorder, nou ja vul zelf maar in. Uit mijn eigen tijd als werkeloos herinner ik mij het woekerloontje. Maar ja je maakt deel uit van een machteloze groepering dus protesteren helpt niet. Verder werd je met de nek aangekeken want het zou wel een reden hebben dat je niet werkt, namelijk dat je niet wilt!. De tijd deelde ik in in maanden, op het laatst uitziend naar een nieuw inkomen. Een keer uit eten zit er eigenlijk niet in. Een uitje al helemaal niet. Het was de meest rotte periode uit mijn leven; niks lekker van andermans centen…Wat mij betreft mogen ze de uitkeringen verdubbelen en dan ten koste van de tonnen opstrijkende managers, politici, topvoetballers. Het is hoe je het wendt of keert van den zotte dat iemand in een maand kan verdienen waar een ander vijf jaar voor nodig is.
Dan nog dit: zoals je ziet heb ik jouw naam niet genoemd.
Dan nog dit: zoals je ziet heb ik jouw naam niet genoemd, Hans.
De eerste lezing vind ik sympathieker, ook al zeg jij dan: hij heet toch Henk? Het is dat quasi-amicale, neerbuigende, belerende toontje waar ik me aan erger. Hij heet toch niet “onze Henk”? Ik heb daar bij jou opzettelijk gebruik van gemaakt om je te laten voelen hoe het is om toegesproken te worden door iemand die geen sociaal gevoel in zijn donder heeft. Stem je nog geen LPF, doe het dan Hans!
“Natuurlijk kunnen ze dat als ze hun prioriteiten maar anders stellen.”
Ja, maar dat wil hij niet. Hij wil het bovenop zijn minimale pakket waar je als burger recht op hebt als werkloze. Daarom mogen pappie en mammie op hun oude dag ook nog Henks vakantie betalen.
“Verder werd je met de nek aangekeken want het zou wel een reden hebben dat je niet werkt, namelijk dat je niet wilt!”
Ze willen wel, maar ze willen niet alles aanpakken. Is het je opgevallen, dat de Aldi alweer om zes uur sluit in plaats van om acht uur op vrijdagavond? Dat komt omdat ze geen personeel kunnen vinden. Waarom komen er nog steeds Polen hier werken e.d.? Voor wie echt wil, is er genoeg, voor wie maar half wil, niet.
Een topjob, beste Maanrag, is niet voor iedereen weggelegd, en als hij dat voor mij wel was, dan zou ik hem nog niet willen, omdat daar ook een bijbehorende passie en geestesgesteldheid voor aan de dag moet worden gelegd, terwijl ik behalve werk ook andere dingen belangrijk vind.
“Het is hoe je het wendt of keert van den zotte dat iemand in een maand kan verdienen waar een ander vijf jaar voor nodig is.”
Als we de aantallen niet zo overdrijven, wil ik hierop zeggen, dat die ander er wel helemaal voor gaat. Vraag eens aan zo iemand, hoe lang hij werkloos is geweest en het antwoord zal zijn: “Géén dag!” En als iemand hard werkt, pro-actief is, het totaaloverzicht heeft, creatief, innovatief is enthousiasmerend, waarom zou ik hem dan met 3000 euro per maand willen afschepen? Waarschijnlijk wordt hij van me weggekocht, als ik werkgever was.
En als je eenmaal genoeg verdiend hebt, dan ga je niet meer zelf werken, maar dan laat je je geld voor je werken. In de economische wetenschap worden namelijk drie productiefactoren onderscheiden: arbeid, natuur en kapitaal.
“Onze Henk” wil zeggen, dat hij hier, op dit prikbord regelmatig komt en min meer van ons is geworden. Je kunt ook op alle slakken zout leggen.
Beste
Dat, “de ALDI” om 18.00 uur sluit heeft met personeel te maken wat niet te krijgen zou zijn.
Nu wil ik niet rot doen maar de prestatie-loon verhouding is bij deze winkel wel erg laag (laag loon hoge prestatie) en kun mischien maar beter in de WW blijven.
Verder blijft het rot om werkloos te zijn, maar om nou te spreken van verdubbeling van de uitkering lijkt mij wel erg overdreven. er staat ook geen “prestatie” tegenover.
Dat Maanrag zijn mening op een persoonlijke wijze naarvoren brengt, zegt veel over z'n frustratie, en waarschijnlijk zou ik mij ook zo voelen na zo'n ervaring.
Ten stelligste bestrijd ik dat elke “steuntrekker” zijn/ haar pech altijd aanzich zelf te wijten heeft, de wetten van de economie zijn keihard.
Dus zoals gewoonlijk draait het weer om solidariteit en centen, het zwarte pieten spel hoort daar schijnbaar ook bij.
En waarom zou iemand LPF gestemd hebben omdat hij ook een mening heeft.
Dat kan net zo goed VVD of CDA zijn b.v.
Dat er een verechtsing aan de gang is lijkt mij wel duidelijk, en voor de “steuntrekkers” en minimum lonen beloofd dat niet veel goeds.
Groet
Dirk.D.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?