BRIEF VAN HENK AAN ONZE PREMIER

• Gladio

Ministerie van Algemene Zaken

T.a.v. Dhr. J.P. Balkenende

Pb. 20001

2500 EA Den Haag

Betreft: armoede/werkloosheid

14 augustus 2002

Geachte heer Balkenende,

Allereerst wil ik u feliciteren met uw premierschap. En om nu toe ?the point? te komen: ondanks mijn HBO-diploma en intensieve arbeidsbemiddeling heb ik een doos vol afwijzingen en ben ik al tien jaar werkloos. In de wet staat dat na verloop van tijd alle arbeid passend is, een onzinnige regel die door hoge heren is bedacht die zelf niet aan rotwerk moeten denken. Daarnaast heb ik volgens de psycholoog ook nog een lastig karakter waardoor ik niet gemakkelijk in een reguliere baan pas. En zo kom je weer terug bij het arbeidsbureau. Omscholing voor leraar doen ze niet aan mee. Ga maar werken, zeggen ze. Ook had ik een eigen ID-voorstel geformuleerd. En nu blijkt opeens dat er geen ID-banen meer verdeeld worden. Dat moet mij weer overkomen. Ook had ik nog een sollicitatiegesprek in de zorg. Maar daar moet je wel geschikt voor zijn natuurlijk. En er waren 16 gegadigden, dus hoezo krapte? Ik heb ook gesprekken met B&W gehad, inclusief ooit met ex-burgemeester Patijn toen ik nog in Amsterdam woonde. Maar zij zijn narcistisch en alleen geïnteresseerd in hun foto in de krant. Ze doen toezeggingen en je hoort er nooit meer wat van.

Ik pieker me suf wat ik nu nog moet. Vrienden zeggen: ga het land uit en begin elders opnieuw op een ecologische boerderij of zo. Misschien moet ik dat maar proberen ja. Maar het is eigenlijk te gek om los te lopen. Daarbij word ik door de sociale dienst als vee behandeld. Een verkeerde kleur trui dragen is al bijna fraude. Maar de enige misdaad die ik heb begaan is dat ik geen kruiwagen heb die me verder kan helpen. Het is zeer frustrerend om te zien hoe anderen hun baan soms op een presenteerblad krijgen aangeboden zonder dat ze er iets voor hoeven te doen. Tegen mij zeggen ze: je moet meer initiatief nemen anders wordt het nooit wat. Maar dan vraag ik wie de meeste afwijzingen heeft. En dan zeggen ze soms ook nog: dan doe je toch iets fout. Want nog steeds worden velen, waaronder ik gewoonweg niet aangenomen door de werkgevers. Dat wil er nog steeds niet in bij de massa.

Ik ben bijna 38. Moet ik dan de rest van mijn leven in de gevangenis van de bijstand blijven zitten, cq rotwerk doen? Ik heb mij alles ontzegd om mijn opleiding af te ronden en fatsoenlijk werk te vinden. Misschien moet ik nog wel eens het criminele pad op om mijn hoofd boven water te houden. Op dit moment ben ik al georganiseerd in de Euromarsen, een Europese beweging die zich verzet tegen werkloosheid en sociale uitsluiting. Wij schoppen niet tegen het systeem maar strijden op een vreedzame manier voor het recht op een fatsoenlijk bestaan. Want vroeg of laten zullen de mensen die nu nog wel werk hebben werkloos worden of er hoe dan ook achter komen dat hun bestaan wordt bedreigd. De MKZ-crisis was namelijk al een voorproef van hetzelfde destructieve mechanisme in onze samenleving dat nu ook de werklozen treft met dit verschil dat mensen geen koeien zijn en zich gaan organiseren. Ik hoop dan ook niet dat het in Nederland dezelfde kant opgaat als in Amerika waar de bijstand is afgeschaft en de strijd tegen de zogenaamde Welfare Reform inmiddels de Senaat heeft bereikt. Laat Amerika een waarschuwing zijn en geen voorbeeld.

Zover zit ik er echter niet vanaf want de sociale dienst verplicht me opeens om psychische hulp te accepteren tot ik eindelijk aan het werk kan. Nooit was er iets met me aan de hand maar nu het slechter gaat, trekken ze dit soort troeven tevoorschijn. Na tien jaar baanloosheid laten ze je nog steeds niet met rust. Een harder bewijs van een doorgedraaid arbeidsethos is bijna ondenkbaar. Recent was ik voor het eerst sinds 10 jaar fatsoenlijk op vakantie en nog wel op Tenerife, dit op kosten van mijn ouders terwijl ik al eeuwen het huis uit ben. Toen ik daar zo liep dacht ik: dit zouden alle werklozen moeten meemaken in plaats van zinloze arbeidsbemiddeling en gemanipuleer van de sociale dienst te moeten verduren. De vermoeidheid slaat ook toe vanwege de spagaathouding waarin ik zit. Hulpverleners zeggen dat ik mijn eigen rol in de samenleving moet vinden als schrijver en kunstenaar terwijl de sociale dienst wil dat ik aan het werk ga. Het is jammer dat mensen die geen onmiddelijk economisch nut opleveren niet met rust worden gelaten, cq als bandieten worden behandeld.

Mijn concrete vraag aan u is of uw regering de uitkeringen netto wil verdubbelen en de lonen van gesubsidiëerde arbeid verhogen. Het kan toch niet zo zijn dat ik en een heleboel lotgenoten met mij, ten onrechte gestraft worden met levenslange armoede. Daarnaast denk ik aan een versterking van uw invloed op de bedrijven, herziening van het begrip Passende Arbeid en afschaffing van de achterhaalde sollicitatieplicht. In de 21-ste eeuw zullen we toch niet met een Middeleeuws instrument de arbeidsmarkt te lijf gaan. De bijstand is niet alleen een vangnet voor werklozen maar biedt ook bescherming tegen uitbuiting. Terecht dat werklozen liever zolang mogelijk in de bijstand blijven dan dat ze zich overgeven aan de grillen van de werkgevers.

Verder komen de armen op elke bladzijde in de bijbel wel voor. Jezus kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk zorg voor hen is. De komende jaren zullen uitwijzen of u echt christen bent of satanist. U heeft namelijk wel erg snel de duurste straaljager in de geschiedenis in de wacht gesleept, een politieke daad die er bij weinig werklozen ingaat. Ik hoor u om de haverklap over euthenasie en abortus kletsen en misschien kunt u met dezelfde gedrevenheid achter de uitkeringen gaan staan. Dat zal u zeker een ereplaats in de hemel opleveren. Tenslotte zal het u niet verbazen om te horen dat ik niet op u gestemd heb. Het ontgaat me ook waarom u als Christenpartij een coalitie aangaat met mafiose partijen als de VVD en de LPF. Uiteraard gaat het om een politieke kwestie. Omdat de massa dom en blind is en op de verkeerde partijen stemt moet een kleine groep bloeden in armoede. Dat is toch niet christelijk? Tot zover,

hoogachtend en ingegeven door de

• Gladio

“In de wet staat dat na verloop van tijd alle arbeid passend is, een onzinnige regel die door hoge heren is bedacht die zelf niet aan rotwerk moeten denken”

- Tuurlijk Henk voor jou wacht een baan op topniveau terwijl je niet eens normaal sollicitaitiegesprek kan voeren. Naar mijn mening schaal je jezelf te hoog in en verwijt je anderen jouw eigen problemen.

“Daarnaast heb ik volgens de psycholoog ook nog een lastig karakter”

- Hoe zou hij daar nou bij komen Henk?

“inclusief ooit met ex-burgemeester Patijn toen ik nog in Amsterdam woonde. Maar zij zijn narcistisch en alleen geïnteresseerd in hun foto in de krant”

- verwijten, verwijten ,verwijten iedereeen is fout behalve ik.

“Want vroeg of laten zullen de mensen die nu nog wel werk hebben werkloos worden of er hoe dan ook achter komen dat hun bestaan wordt bedreigd”

- Klopt Henk, maar die mensen zoeken werk en gaan niet klagen bij de premier. Voor DIE mensen hebben wij ook W.W. Henkje

“Recent was ik voor het eerst sinds 10 jaar fatsoenlijk op vakantie en nog wel op Tenerife, dit op kosten van mijn ouders terwijl ik al eeuwen het huis uit ben. Toen ik daar zo liep dacht ik: dit zouden alle werklozen moeten meemaken in plaats van zinloze arbeidsbemiddeling en gemanipuleer van de sociale dienst te moeten verduren”

- Precies iedereen die werkloos is verdiend ten slotte een luxe vakantie. Dit terwijl mensen die tegen het minimunloon werken

en ook nooit op vakantie kunnen dit dan maar moeten betalen.

“cq als bandieten worden behandeld”

- vind ik ook schandalig ze zouden je niet als bandiet mogen behandelen.Patient oke, maar niet als dief.

“Terecht dat werklozen liever zolang mogelijk in de bijstand blijven dan dat ze zich overgeven aan de grillen van de werkgevers”

- JIJ blijft liever in de bijstand. Andere mensen doen er alles aan

om hun positie te verbeteren.

“De komende jaren zullen uitwijzen of u echt christen bent of satanist”

- Jij bent echt ziek Henk.

“Het ontgaat me ook waarom u als Christenpartij een coalitie aangaat met mafiose partijen als de VVD en de LPF”

- Mensen die een andere mening hebben zijn allemaal maar criminelen? Henkje dat is pas crimineel.

“Omdat de massa dom en blind is en op de verkeerde partijen stemt moet een kleine groep bloeden in armoede”

- Henk , dat is nou democratie. Gek systeem he?

Zullen we anders net als POL POT iedereen ter dood laten brengen die niet op jouw partij stemt?

Je bent niet alleen lui en waardeloos maar ook heel gevaarlijk.

• Hans

Wat Gladio inderdaad zegt: een HBO-diploma is na tien jaar natuurlijk wel eens tuk minder waard. Als alle mensen, die tien jaar hun diploma hebben allemaal nog eens examen moesten doen, zonder voorbereiding, dan zou het slagingspercentage gering zijn. Hun kennis houden ze op peil door werkervaring en cursussen.

“Omscholing voor leraar doen ze niet aan mee. Ga maar werken, zeggen ze.”

Omdat de kans klein is, dat je dat ook afmaakt. Bovendien zul je je ergeren aan de schoolsheid van de HBO-opleidingen en aan de kinderachtigheid van je medestudenten. Ik heb zelf ook zo'n tweede studie gedaan, maar ik ben letterlijk ervan weggelopen rechtstreeks naar een uitzendbureau om toch te gaan werken, Henk.

Want wat ga je doen als dat ook niks wordt? Weer een nieuwe opleiding?

“Vrienden zeggen: ga het land uit en begin elders opnieuw op een ecologische boerderij of zo.”

Een uitstekend idee, dat ik in een van de boeken van Rüdiger Dahlke heb gelezen. Mensen, die in het stadse klimaat vastlopen, kunnen door het kiezen van een echt beroep op het platteland weer in contact komen met de zingeving van hun bestaan. Het is eigenlijk een kringloop: mensen trekken steeds meer naar de stad. Groepen lopen door vast en die keren weer terug naar het platteland. In Spanje en Frankrijk zijn massa's ontvolkte dorpen, waar ze je met open armen ontvangen, Henk.

“Hulpverleners zeggen dat ik mijn eigen rol in de samenleving moet vinden als schrijver en kunstenaar terwijl de sociale dienst wil dat ik aan het werk ga.”

Volgens mij hadden de succesvolste kunstenaars gewoon een baan en deden ze de kunst ernaast, Henk.

“Het is zeer frustrerend om te zien hoe anderen hun baan soms op een presenteerblad krijgen aangeboden zonder dat ze er iets voor hoeven te doen.”

Voorbeelden, Henk. Dat zijn alleen maar geruchten hoor.

“Recent was ik voor het eerst sinds 10 jaar fatsoenlijk op vakantie en nog wel op Tenerife, dit op kosten van mijn ouders terwijl ik al eeuwen het huis uit ben.”

Henk, als je werkt, kun je nog wel duurdere bestemmingen betalen. Doe dan toch eens wat, als het je de strot uitkomt. Eenmaal van de soos verlost en je wil niet meer terug, jongen.

“Mijn concrete vraag aan u is of uw regering de uitkeringen netto wil verdubbelen ”

Henk, hallo! Een bijstandsuitkering van 3000 gulden netto voor jou alleen!!! Een collega van me is met zijn vijven thuis en die heeft wat jij dan overhoudt niet te besteden hoor.

Jezus sprak in parabelen en met de armen bedoelde hij niet de bezitslozen, maar de mensen, die God niet gevonden had. Bovendien was bij hem arm en rijk gelijk, waarbij hij vooral de laatste groep niet vergat, die soms geplaagd werden door een slecht geweten.

• Gladio

Hans, ik ben het niet altijd met je eens, maar ik denk nu dat je de spijker op

zijn kop slaat.

Werkeloosheid is het ergste wat er is en dan vooral voor diegene die het ondergaat. Maar er moet een onderscheid gemaakt worden tussen zij die niet willen en zij die niet kunnen.Zij die niet kunnen moet met een groot hart tegemoet gekomen worden, Zij die niet willen moeten gekort worden.

• Sip

Uit het hele relaas kan ik niet opmaken dat Henk ook maar één poging heeft ondernomen werk te aanvaarden/zoeke welke iets beneden zijn opleidingsniveau ligt. Vaak helpt een dergelijke baan als opstap naar een waar de opleiding wel geschikt voor is.

• Hans

Als ik de excuses van werklozen lees om niet aan het werk te hoeven, dan wil ik nog wel eens omslaan. Ik vind het altijd lastig om één mening daarover te hebben, omdat veel mensen er echt niet uitkomen. Maar Henk gebruikt volgens mij zijn intelligentie om zijn consulenten met allerlei dingen om de oren te slaan, zodat hij gelijk krijgt en niet aan het werk hoeft.

Mijn collega's geven me ook wel eens adviezen, die ook door een psycholoog gedaan zouden kunnen worden. Dan zeg ik ook niet: “Hé, maar jij bent geen psycholoog.” Ik proef daar meer de onwil om te veranderen in door.

• Hans

Ja, dan heeft hij het over een ‘doos’ met afwijzingen, maar daar kan ik niet uit aflezen, wat zijn inspanningen zijn. Misschien heb je zo'n doos na twee jaar vol en dan staan er nog acht jaar open, waarin hij niets gedaan heeft.

Heel veel mensen beginnen aan een baan net iets onder hun opleidingsniveau, omdat er zovelen met diploma's zijn. Dat is toch altijd beter dan helemaal niets.

• Dirk.D.

Beste.

Zover ik uit de brief van henk (kan de h niet in hoofdletters schrijven) zie ik hier het zelfde gedrag als wat hij de burgemeester van A'dam verwijt.

Het zou mij niet verbazen dat deze henk een “border line” syndroom heeft waardoor hij op ongeregelde tijden zeer helder en duidelijk overkomt en waarschijnlijk ook overtuigend.

Helaas is het vaak zo dat de “border liner” vaak sociaal absoluut niet zijn aangepast, en zeer goed kunnen manipuleren, als ze dan ook nog inteligent zijn is het moeilijk voor deze mensen om alles in perspectief te zien, zeker omdat bij tijd en wijlen ze “als gewone” mensen door het leven gaan.

Op zich is het vaak een vorm van “afwijking” die, als herkent door de persoon inkwestie, redelijk is te beheersen (moet ie welk zelf willen).

Dus ondanks zijn gebral (bij tijd en wijle) zou hij zeer goed instaat moeten zijn om voor zich zelf te zorgen (als hij zijn knoppie omkrijgt) maar nu is alle aandacht zeer mooi en geniet ie d'r van.

Voor henk z'n gedrag hier op deze side zou ik zeggen laten we hem negeren en niet meer op zijn gewouwel ingaan.

Mischien dondert ie van zelf wel op.

Groet

Dirk.D.

• Kwiebus

Mijn wederhelft werkt met VWO en een jaar universiteit in een …..kattenvoerfabriek. Hoezo passende arbeid? Maar hij werkt. Niks luxe baantjes, geen fluwelen handschoentjes, niks mekkerend thuiszitten. Als je trouwens een boerderij wil hebben, zul je ook moeten kunnen poetsen. Is schoonmaker worden misschien iets?Sip schreef:

>

> Uit het hele relaas kan ik niet opmaken dat Henk ook maar één

> poging heeft ondernomen werk te aanvaarden/zoeke welke iets

> beneden zijn opleidingsniveau ligt. Vaak helpt een dergelijke

> baan als opstap naar een waar de opleiding wel geschikt voor

> is.

• Hans

Ja, logisch VWO is geen eindonderwijs en één jaar universiteit betekent: niet afgemaakt. In de midden- en topbanen voor pasafgestudeerden stelt men veel hogere eisen dan op een school.