DE BELEVINGSWERELD VAN HENK

• Werkende man

Dit is Henk zijn dagboek.

Het is ongelooflijk hoe dit soort figuren na 10 jaar thuiszitten nog steeds banen durven te weigeren.

Henk kan het niet zo zijn dat jij gewoon een mentaliteitsprobleem hebt?

Geacht college,

Dit is mijn bezwaar tegen uw verplichting aan mij om psychische hulp te accepteren tot ik geschikt zou zijn voor regulier werk. Nogmaals vraag ik u om mij op grond van de arboverklaring tenminste de komende drie jaar met rust te laten en volledig vrij te stellen van arbeids-, traject-, therapie-, en rapportageplicht.

Opnieuw word ik opgezadeld met een warrige arboverklaring op grond waarvan u mij niet zomaar verplichte psychische hulp kunt toewijzen zolang de genoemde psychische klachten niet duidelijk omschreven zijn bijvoorbeeld in relatie tot het gestalk van de sociale dienst. Ik mis een omschrijving van mijn persoonlijkheidsstoornis in relatie tot het vinden van werk en de verwachting ten aanzien van de genoemde begeleiding. Ik ben er voorstander van dat uw arbo-psychologen een cursus diagnose schrijven volgen. Een andere mogelijke verklaring is dat de heer Prent niet heeft vermoed hoe u elk woord gebruikt om mij alsnog aan het werk te zetten.

Ik zie verder niet in wat u met verplichte psychische hulp wilt bereiken. In de arboverklaring staat dat ook therapie niet zal helpen om mij aan het werk te krijgen. Dit is logisch want er valt niets te genezen. Ik heb nu eenmaal een andere karakterstructuur dan de meeste mensen waarvoor de medische wetenschap blijkbaar geen andere term kan bedenken dan persoonlijkheidsstoornis. Nergens wordt in de arboverklaring een koppeling gemaakt tussen therapie en het vinden van werk. Daarom lijkt artikel 106 van de bijstandswet mij niet van toepassing, zolang u bovendien niet op mijn verzoek reageert om mijn huisarts, de heer Jitta te bellen. Uiteraard wordt therapie wel aangeraden maar dan in mijn eigen belang. Daarom valt er ook geen voortgang te rapporteren aan uw consulenten want mijn rol in de samenleving is een andere dan welke u van mij verwacht. U kunt mij ook wel verplichten om in therapie te gaan tot ik goed kan voetballen of tomatensoep lust maar dat zal ook niet helpen.

Natuurlijk werkt therapie niet zo dat deze mij geschikt maakt voor de grillen van de sociale dienst, maar leert deze mij mijn eigen rol ontdekken in de samenleving. Dit doe ik mijn hele leven al. Bovendien was ik ooit in therapie en blijkbaar heeft het niet geholpen volgens uw maatstaven.

Daarnaast twijfel ik aan de legitimiteit van uw besluit. Waarom heeft de sociale dienst pas na tien jaar van mijn baanloosheid gegronde redenen om aan te nemen dat ik zonder psychische hulp niet in regulier werk pas? Ook mis ik een motivatie voor uw besluit met een afweging van alternatieven. Wellicht zijn er nog betere oplossingen voor mij om optimaal in de samenleving te functioneren dan verplichte trajecten of therapie. In het verleden heeft u een aantal mogelijkheden laten liggen zoals mijn aanvraag voor een pc, stage/omscholing voor leraar en niet te vergeten mijn ID-voorstel. Uw besluit lijkt daarentegen op eerdere besluiten om mij lukraak in uitzichtsloze trajecten te plaatsen die ook niets opleverden.

Het is nota bene uw systeem dat niet functioneert gezien de doos met afwijzingen die ik heb bewaard. En zolang bovendien negen van de tien (ID) banen bij Kliq al maanden weg zijn, lijkt verplichte psychische hulp mij niet legitiem, zoniet op een absurde chantage om mij mijn uitkering te laten behouden.

Misschien moet u uw hand maar in eigen boezem steken als u mij na tien jaar baanloosheid nog met dwangtherapie aan het werk wilt zetten. Helaas zijn er weinig ambtenaren die doorhebben dat arbeidsdwang niet helpt. Uw obsessieve standvastigheid heeft niets meer met arbeidsbemiddeling te maken maar is het gevolg van een doorgedraaid arbeidsethos dat alle verhoudingen te boven gaat. De vraag rijst wie dus therapie nodig heeft. We hebben aan de MKZ-crisis gezien welk destructief mechanisme achter onze maatschappij zit en wat de gevolgen zijn die nu ook de baanlozen treffen. Het wordt voor mij steeds moeilijker om hier op een integere manier mee om te gaan. Als u niet de sociale dienst was geweest had ik allang politie-aangifte gedaan van stalking. Het is jammer dat mensen die niet van onmiddellijk economisch nut zijn zoals ik niet met rust worden gelaten en hun hun eigen optimale plek in de samenleving niet wordt gegund.

Daarbij ben ik door het gestalk van de sociale diensten al twee keer bijna vermoord. In Amsterdam toen ik met geweld in een niet passende baan werd geplaatst, ben ik door een collega aangevallen. En recent toen ik naar een sollicitatiegesprek ging, ben ik bijna gewurgd door een psychopaat waardoor ik een hersenschudding opliep. De politiezaak hierover loopt nog steeds. Natuurlijk kunnen deze gebeurtenissen ook buiten het solliciteren om gebeuren maar misschien was het minder heftig afgelopen als ik me niet zo opgejaagd had gevoeld. U begrijpt dat bij mij de schrik er goed in zit.

Hoogachtend

Henk

• Gladio

“Nogmaals vraag ik u om mij op grond van de arboverklaring tenminste de komende drie jaar met rust te laten en volledig vrij te stellen van arbeids-, traject-, therapie-, en rapportageplicht.”

-Henk, niemand zal jou lastig vallen als jij stopt met het ophouden van je handje en als een volwassen vent voor jezelf gaat zorgen.

“ warrige arboverklaring op grond waarvan u mij niet zomaar verplichte psychische hulp kunt toewijzen zolang de genoemde psychische klachten ”

- Henk wederom je bent niks verplicht. Stop met uitkeringstrekken

en je bent niemand verantwoording schuldig

“Ik zie verder niet in wat u met verplichte psychische hulp wilt bereiken.”

- Ik wel. De bedoeling is namelijk dat jij deel uit gaat maken van

de normale maatschappij.

“Natuurlijk werkt therapie niet zo dat deze mij geschikt maakt voor de grillen van de sociale dienst, maar leert deze mij mijn eigen rol ontdekken in de samenleving.”

- Jouw rol? je speelt nu geen enkele rol behalve dat je geld krijgt wat bedoeld is voor mensen die het echt nodig hebben.

“Waarom heeft de sociale dienst pas na tien jaar van mijn baanloosheid gegronde redenen om aan te nemen dat ik zonder psychische hulp niet in regulier werk pas?”

- Tien jaar? Ik snap niet dat jij je ogen niet uit je kopt schaamt Henk. Tien jaar thuiszitten ,ongelooflijk!

“In het verleden heeft u een aantal mogelijkheden laten liggen zoals mijn aanvraag voor een pc, stage/omscholing voor leraar en niet te vergeten mijn ID-voorstel”

- Wil je graag een gratis computer Henk? Zullen we er nog een

zeilboot bij doen of misschien een vakantie naar RIO?

“We hebben aan de MKZ-crisis gezien welk destructief mechanisme achter onze maatschappij zit en wat de gevolgen zijn die nu ook de baanlozen treffen”

- Hoezo waren er ook werkelozen met MKZ die afgemaakt moesten worden? Heb ik gemist in de media.

“Het is jammer dat mensen die niet van onmiddellijk economisch nut zijn zoals ik niet met rust worden gelaten en hun hun eigen optimale plek in de samenleving niet wordt gegund.”

- Tuurlijk waarom gunnen wij deze mensen hun plek niet.

Waarom gaan we allemaal niet lekker thuis zitten , beetje tv kijken

beetje internetten af en toe protesteren en vooral veel klagen.

“Daarbij ben ik door het gestalk van de sociale diensten al twee keer bijna vermoord. In Amsterdam toen ik met geweld in een niet passende baan werd geplaatst, ben ik door een collega aangevallen”

- Zou het niet gewoon komen omdat jij heel irritant bent en altijd zeurt?

“En recent toen ik naar een sollicitatiegesprek ging, ben ik bijna gewurgd door een psychopaat waardoor ik een hersenschudding opliep”

- Bedoel je niet een zuurstoftekort?

Henk als het niet zo tragisch was had ik hard om je kunnen lachen.

• Hans

Ik neem aan, dat jij ook niet begonnen bent met treinen poetsen? Henk heeft het recht op werk, dat bij zijn capaciteiten past, dus terecht, dat hij niet alles aangrijpt, waar uitzendbureaus en arbeidsvoorziening meekomt.

“Henk kan het niet zo zijn dat jij gewoon een mentaliteitsprobleem hebt?”

Dat is een manier om er tegen aan te kijken, maar of het nu een onomstotelijk feit is? Als dat zo is, dan zijn er ook nog genoeg werkenden met meer dan een euroton, die ook een mentaliteitsprobleem hebben.

Wat de brief betreft: als anti-communisten zouden jullie er tegen moeten zijn om psychiatrie voor een politiek karretje te spannen. Die man heeft gewoon gelijk. Psychische hulp aanbieden, omdat iemand een karakterstructuur heeft, die het bedrijfsleven niet aanstaat is misdadig. Bedrijven moeten zich eens realiseren, dat het werk er voor de mensen is, en niet omgekeerd.

“U kunt mij ook wel verplichten om in therapie te gaan tot ik goed kan voetballen of tomatensoep lust maar dat zal ook niet helpen.”

Laat deze treffende analogie eens goed tot je doordringen en je begrijpt inderdaad de onzin van jullie voorstel.

Als jullie hem echt willen helpen, dan help hem met het schrijven van een boek, want hij heeft verbluffende inzichten.

• Hans

"Ik wel. De bedoeling is namelijk dat jij deel uit gaat maken van

de normale maatschappij."

Ik ken maar één normale maatschappij in de gehele wereld.

• Gladio

Het is toch duidelijk dat iemand die TIEN JAAR thuiszit niet kan verwachten dat er een baan op niveau voor hem klaar staat.

Natuurlijk hoeft iemand niet elke baan aan te grijpen wanneer hij

werkloos wordt. Alleen Henk is dat te lang om nu nog te verwachten dat hij een topbaan krijgt. Henk moet ook eens

bij zichzelf te rade gaan waarom hij een pak slaag krijgt als hij eindelijk werk heeft.

Ik maak op uit Henk zijn brief dat hij gewoon een heel lastig mannetje is die het liefst thuiszit , geld krijgt en en dan ook nog eens aan niemand verantwoording daarvoor wil afleggen.

feit is dat door mensen zoals als Henk fatsoenlijke mensen die

wel ECHT werkloos zijn en niet gewoon gek nu een lage uitkering krijgen.

“U kunt mij ook wel verplichten om in therapie te gaan tot ik goed kan voetballen of tomatensoep lust maar dat zal ook niet helpen.”

Deze zin heb ik heel goed door laten dringen. Henk vind dat alles op zijn manier moet. Alleen heeft hij al 3650 dagen daar geen succes mee. Henk je moet je schamen, bedelaar.

• Dirk.D.

Henk.

Wat zeg je nu ??, bedank maatschapij dat jullie voor mij gezorgd hebben ??

En ik wil dit weer tien jaar voor elkaar krijgen ??

Nee voor parasieten moet er Nederland geen plaats zijn, er zijn genoeg mensen met een handicap die ook nuttig zijn voor de maatschapij.

Het zijn in mijn ogen met name de “rotte appels” die er voor zorgen/gezorgd hebben dat de hele sociale struktuur in Nederland onbetaalbaar wordt.

Henk ben je “geesten ziek” dan heb ik geen bezwaaar tegen je steun, ben je alleen maar “dwars ligger” zou ik zeggen “geen cent meer voor deze man” en zet e'm maar “aan de dijk”

Groet

Dirk.D.

• Gladio

“ Henk ben je ”geesten ziek“ dan heb ik geen bezwaaar tegen je steun, ben je alleen maar ”dwars ligger“ zou ik zeggen ”geen cent meer voor deze man“ en zet e'm maar ”aan de dijk"

Zoals Henk zelf zegt. Hij is niet gek. Dat kan ons maar tot een logische conclusie brengen.

• Hans

Mijn oom is op zin 50e begonnen als begrafenisondernemer, na nog wel langer thuis te hebben gezeten. Henk moet natuurlijk wel wat concessies doen, bijvoorbeeld eerst wat uitvoerende werkzaamheden uitvoeren op een kantoor ofzo, of een cursus volgen.

Zou het niet kunnen, dat Henk gewoon arbeidsongeschikt is, maar dan de niet-invalide variant?

• Gladio

Zou het niet kunnen, dat Henk gewoon arbeidsongeschikt is, maar dan de niet-invalide variant?

Dat denk ik ook. En wat ik op kan maken uit zijn brieven denkt het UWV dat ook. Uiteraard moeten we Henk dan niet laten verhongeren maar moet hij daarnaast ook behandeld worden.

• Dirk.D.

Beste Gladio

OK! OK! ik snap hem, maar snapt henk het ook ???

Groet

Dirk.D.