Gereduceerd

• Marco

Ik werk in IT. Dat is een high-tech bedrijf. Het zou leuk moet zijn, maar het is helemaal niet zo. Het enige doel is meer geld voor de aandeelhouders. Ik voel me gereduceerd omdat ik denk dat iedereen meer is dan maar een producent. Ik ben eenzaam in mijn mening, meeste menen willen zo graag dat patroon volgen: maandag produceren ? zaterdag consumeren.

Het zou beter zijn om meer vrijheid in plaats van geld te hebben. Maar om op een andere manier te werken en leven man men niet alleen. Is er iemand die had ontstapt?

• Hans

De Duitse schrijver Rüdiger Dahlke beschrijft in zijn nieuwste boek “Wat maakt de wereld ziek?” (de Nederlandse vertaling dus), dat de oplossing van het probleem, dat jij schetst, erin gelegen is, dat de meeste mensen op zijn best een “baan” hebben en geen beroep. In een beroep kan de mens veel meer van zijn creativiteit en zijn kunde kwijt dan in een baan en de uitoefenaars van een beroep zijn veelal tevredenere mensen dan degenen, die alleen maar een functie vervullen bij een onderneming. Dus de oplossing lijkt me een beroep zoeken. In eigen beheer IT-werk verrichten in jouw geval bijvoorbeeld.

• Marco

Hans, dank je voor je reactie.

Ik ben eens met jou (en met jet boek)

Over zelfstandig werken

Dat kan ik niet zo makkelijk – ik ken de juiste mensen niet. Daarom zou ik klanten moeilijk vinden.

m.v.g.

Marco

• blubber

Ga eens na wat je nou leuk vindt, en ga daarna pas een antwoord zoeken op de vraag of er brood mee te verdienen valt, door de mogelijkheden te onderzoeken.

• Marco

Dat is geen kwestie van het verdienen. Ik wil alleen leven, verdienen is maar een bijzaak. Maar ik wil niet in “business”.

Marco

• blubber

Nou, dat maakt het er aleen maar makkelijker op .

Een kwestie van durven en doen, dus.