"Lagere" baan toch nog gekregen!!!

• laura

Hallo allemaal,

Ik had laatst gereageerd op het bericht “Onmogelijk om jong, gezond en werkeloos te zijn”. Ik was die dag weer eens afgewezen voor een paar vacatures omdat ik te hoog opgeleid was. De man van het uitzendbureau die mij voor die functies had voorgedragen vond dat echter erg lullig voor me en is alsnog gaan bellen en praten met die bedrijven en zodoende kreeg ik een paar dagen geleden een belletje dat ik de volgende dag al kon beginnen bij een van die ‘afgewezen banen’. Het is wel tijdelijk, maar het bevalt me uitstekend. Het werk is leuk, de collega's zijn leuk en ik heb geen moment het idee dat ik iets ‘onder mijn niveau’ aan het doen zou zijn. Ik ben echt hartstikke blij dat het toch doorgegaan is, want nu komt er ook weer wat relevante werkervaring op mijn cv en ik leer er veel van. Ik was eerst wel lichtelijk verbijsterd, had er geen moment meer op gerekend, maar nu zie ik het solliciteren e.d. weer helemaal zitten. Ik hoop dat alle ongewenste werklozen snel een leuke, passende baan vinden.

Groetjes Laura.

• math

Proficiat Laura met je baan. Hardstikke tof voor je! Als je lang genoeg blijft proberen lukt dat ook wel. Feit is ook dat reageren op een bepaalde aangeboden baan gemakkelijker gaat als je al een baan hebt.

Zoals je al laat doorschemeren, je kijkt toch uit naar een baan waarvoor je oorspronkelijk bent opgeleid of een baan die past bij je opleidingsniveau om het zo maar uit te drukken.

En daarmee kom je toch weer terecht bij mijn oorspronkelijke betoog dat je toch een baan aanneemt waarvoor je eigenlijk niet bent opgeleid met als doel deze als opstap naar een andere baan te gebruiken. De werkgever weet dat uiteindelijk ook en heeft er in dit geval geen bezwaar tegen omdat het waarschijnlijk slechts om een tijdelijke baan gaat die na verloop van tijd weer gaat vervallen. Als het om een vaste baan ging zou men daar veel lastiger over gedaan hebben. Ten slotte gaat het toch om op termijn in een vaste baan te stappen. Tenslotte, wat je in je CV zet, bepaal je uiteindelijk zelf. Hoe je iets in je CV schrijft of verwoordt, ook. Waarschijnlijk is dat laatste nog het belangrijkste.

Velen menen dat een CV moet bestaan uit een opsomming van opleidingen en werkzaamheden die je in de loop der tijd hebt verricht. De lengte mag hooguit 1,5 A4-tje beslaan. “Langer dan dat wordt toch niet gelezen”, is een veel gebezigde opvatting.

Het gevolg is dat iemands vaardigheden nauwelijks belicht worden doordat nauwelijks informatie verstrekt kan worden met zo weinig ruimte voor woorden.

Ik ben het daar dan ook niet mee eens. Mijn stelling is dat als een bedrijf een bepaalde functie ingevuld wil zien, van de mogelijke kandidaten een zo breed mogelijk profiel met relevante informatie beschikbaar moet zijn. Mijn cv bevat naast opeiding en werkervaring ook informatie aangaande de eisen van de betreffende functies die ik heb bekleed.

Uit de sollicitatiebrief kan opgemaakt worden in hoeverre de kandidaat past bij de gevraagde functie. Presenteer je zelf in deze brief. Geef aan waarom jij de meest geschikte kandidaat bent voor die functie. Laat je capaciteiten goed uitkomen. Wees niet te zakelijk maar laat ook je sociale kant zien, je betrokkenheid met je vakgebied.

Als je een uitnodiging krijgt om een gesprek aan te gaan dan weet je dat je bij de laatste 4 of 5 kandidaten zit. Je hebt a.h.w. al een voet tussen de deur. Het is aan jou om die deur verder open te wrikken.

Ik ben al verscheidene jaren als IT consultant werkzaam. Ook mijn CV moet ik iedere 3 maanden updaten. Een potentiele klant krijgt een samenvatting van mijn cv dat uit 4 a 5 A4 tjes beslaat. De totale uitdraai beslaat intussen 24 A4 tjes. Nooit problemen gehad dat mijn CV te uitgebreid was. Werkt blijkbaar prima want waar diverse collega's soms maandenlang op de bank zitten bij gebrek aan opdrachten, sleep ik telkens opnieuw weer opdrachten in de wacht.

Groeten

Math

• Sip

Het grote voordeel van het accepteren van een baan die minder is dan je opleiding zal zijn, is dat je er voordeel bij hebt als je verder solleciteerd. Immers door deze baan geef je te kennen dat je zeker niet te beroerd bent iets te doen. Je zult er dus zeker voordeel van hebben.

• Hans

Een A4-tje wordt al snel te klein, zeker als behalve van werkgever ook nog eens binnen een onderneming van afdeling verandert. En dat wil ik er toch allemaal bij hebben.