Onmogelijk om gezond en jong EN werkeloos te zijn.

• Gladio

Mijn stelling is dat het onmogelijk is om en Gezond en Jong en Werkeloos te zijn.

Jongeren kunnen Altijd een baan als produktiekracht in een fabriek krijgen.

Ze willen het niet omdat ze zich daarvoor te goed voelen en krijgen dan een

uitkering omdat ze “ werkeloos” zijn.

Na een aantal maanden krijgen ze inderdaad nergens een baan meer omdat geen werkgever nu iemand aanneemt die al langer thuis zit.( behalve produktiewerk)

Mijn stelling is dus dat als de luie levensgenieters eens uit hun luie stoel komen zij zo aan de slag zijn.

Een hardwerkende Gladio

• blubber

Ik zou luiheid niet aan werk koppelen en hard werken niet aan een baan.

Helaas Gladio , is de werkelijkheid niet zo zwart-wit als je je voorstelt. Het lijkt erop dat je met je harde werk waarschijnlijk veel tot stand brengt, maar dat de ontwikkeling van je maatschappelijke ideeën daar geen deel van uitmaakt.

• blubber

Oeps, ik bedoel natuurlijk :

Ik zou luiheid niet aan werkloosheid koppelen en hard werken niet aan een baan.

• math

Laat mij voorop stellen dat je niet zo maar een WW uitkering krijgt. Als je daarvoor al in aanmerking komt, dan krijg je zo'n schijntje dat het beter is om werk te gaan zoeken.

Waaruit concludeer jij eigenlijk dat jonge werklozen luie levensgenieters zijn? Waarom zou je, als je goed opgeleid bent, simpel produktiewerk gaan doen? Welke werkgever zou je eigenlijk aannemen? Zo kan ik nog wel even doorgaan met vragen stellen waar je ongetwijfeld de antwoorden niet op kunt geven.

Dit soort maatschappelijke problemen los je niet even op door a la Pimmetje een aantal kort door de bocht genomen antwoorden te formuleren die weliswaar heel leuk en logisch klinken, maar dusdanige praktische bezwaren inhouden, dat ze in de praktijk nauwelijks soelaas bieden.

Jouw stellingname zie je ook terug in je reactie op zogenaamde zwartwerkers.

Ik raad jouw aan eens een loodgieter te bellen en te vragen je afvoer te repareren. Als je een loodgietersbedrijf belt zullen ze zeggen dat je binnen 3 maanden aan de beurt bent. Leuk als je bad of toilet niet doorloopt. Kun je een aardige hoop stront verzamelen de komende maanden!

Vraag eens een dakdekkersbedrijf om een paar nieuwe pannen op je dak te komen leggen. Eer je aan de beurt bent staat je kelder onder water.

Ergo, een dakdekkersbedrijf adviseert je om Jantje of Pietje in die en die straat eens te belklen want die heeft in de avonduren nog wel een aantal uurtjes over.

Punt is namelijk dat dakdejkkersbedrijven en aannemers en alle andere huis tuin en keukenklussen liever niet aannemen omdat aan een groot project nu eenmaal meer tye verdienen valt en grote projecten hebben we hier in Nederland meer dan voldoende zo veel, dat deze mannen het werk niet eens afkrijgen en op zaterdag moeten gaan werken. Die rotklus van jou willen ze daar helemaal niet bij hebben.

Gaan we eens kijken naar het kostenaspect dan komt er nog meer bij kijken. Ik ga terug naar die pannen van jou. Stel een bedrijf heeft tijd voor jou. Ze sturen een vent naar je toe. Voorrijkosten 2 uur a 40 euro. Heeft hij nog geen pan gelegd. Vervolgens klimt de man het dak op en legt daar een aantal pannen op.

Na verloop van tijd krijg je de rekening die dan een bedrag vermeld aan loonkosten van 3 uur a 40 euro of meer vermeerderd met de prijs van de materialen.

Ben je ca. 150 euro kwijt terwijl de vent slecht een half uurtje werk heeft gehad. Met wat pech is dat ook nog ex. BTW.

Een klusjesman rekent een uur werk tegen een tarief van 15 euro. Totaal ben je dan misschien slechts 30 tot 35 euro kwijt.

Dit zijn slechts een paar overwegingen er zijn er ongetwijfeld meerdere die ik hier niet eens wil noemen.Ik verzin ze ter plekke als het moet.

Los van het feit dat het eigenlijk niet kan, maken we met zijn allen gebruik van dat zwarte circuit enerzijds omdat het witte circuit gewoonweg geen tijd en zin heeft om tussendoor wat klusjes voor stomme particulieren te doen, anderszijds omdat we met zijn allen niet bereid zijn een peperduur uurtarief te betalen en daarnaast ook nog de additrionele kosten te betalen die een opdrachtnemer nu eenmaal ook heeft en doorbelast naar zijn klant.

Ik ben ook een hardwerkende vent, jij bent echt niet de enige hier op dit prikbord. Er zijn nu eenmaal meerdere kanten aan deze soort problematieken die je niet met dit soort simplistische uitylatingen en methodieken kun bestrijden.

Math

Als je op dit soort problematiek een antwoord kunt geven

• Hans

a.. Bijvoeglijke naamwoorden worden in het Nederlands behoudens van eigennamen afgeleide bijvoeglijke naamwoorden niet met een hoofdletter geschreven. “Werkloos” is zonder e.

b. Het woord “kracht” voor een mens met een eigen gevoelsleven, een eigen gedachtenleven, een verleden, een heden en een toekomst, vind ik wel een uitermate verwerpelijke manier om over mensen te praten.

c. Veel werklozen, die goede opleidingen hebben gevolgd en daardoor enige jaren van een inkomen hebben afgezien, omdat ze moesten studeren, mogen van de maatschappij terugverwachten, dat ze niet achter de lopende band eindigen.

d. Je moet niet zomaar elk willekeurig baantje accepteren, maar gericht aan een carrière werken. Het aannemen van te veel van dat soort baantjes, roept, als je serieus gaat solliciteren, meer vragen dan goedkeuring op. Het is een misverstand te denken, dat werkgevers alle werkervaring goed vinden. Die gedachte komt uit het hulpverleningscircuit. Het bedrijfsleven loopt echt niet warm voor een zin als “om een dagbesteding te hebben, ben ik maar broodjes gaan inpakken bij Mora”.

e. De meeste hogeropgeleiden zitten niet in hun luie stoel maar zoeken actief naar een op de opleiding aansluitende baan.

• Hans

Precies, want hoeveel werkgevers fungeren niet als verkapte uitkeringsinstantie voor hun werknemers. Daarom ben ik ook voorstander van het ondernemersmodel.

• Hans

Voor WW moet je al gewerkt hebben, dus dat is al niet de doelgroep van onze Gladio.

Jongwerklozen zijn op zijn tijd levensgenieters en op zijn tijd actief in het zoeken van een baan. Zoals werken bij werkenden maar een deel van het bestaan is, zo is een baan zoeken en aanverwante zaken dat bij werklozen ook.

“Waarom zou je, als je goed opgeleid bent, simpel produktiewerk gaan doen?”

Ga ermee naar het CWI (voorheen arbeidsbureau) en ze zeggen, dat je te zwaar opgeleid bent. Al wil je dus, je mag niet eens. En werkgevers staan ook niet te trappelen om een eigenwijze hoogopgeleide medewerker, die meteen allles wil veranderen. Die hoort eenvoudig niet thuis tussen figuren, voor wie het hoogtepunt het weekend is met uitgaan e.d.

“Als je een loodgietersbedrijf belt zullen ze zeggen dat je binnen 3 maanden aan de beurt bent.”

Tegen een tarief, waar de tandarts en de huisarts jaloers op zijn.

Wat het zwarte circuit betreft en dan de gevallen, die jij noemt is ontstaan, uit wat ik het keertienmodel noem. Bedrijven en huishoudens zijn klant op sommige dezelfde markten zoals voor de bouw. Omdat al die bijkomende kosten voor bedrijven geen enkel probleem zij, leggen ze die gemakkelijk neer. Al met al kan het een factor 10 schelen van Jantje uit de Overdwarsstraat, die het voor een schappelijk bedrag doet. Het gevolg is, dat particulieren niet meer op die markt terecht komen. Tegen dit probleem loop je bijvoorbeeld aan, als je in het verenigingsleven iets wil bouwen of laten repareren. Met relatief forse donaties kan relatief weinig gedaan worden.

• Gladio

“Waaruit concludeer jij eigenlijk dat jonge werklozen luie levensgenieters zijn? Waarom zou je, als je goed opgeleid bent, simpel produktiewerk gaan doen? Welke werkgever zou je eigenlijk aannemen? Zo kan ik nog wel even doorgaan met vragen stellen waar je ongetwijfeld de antwoorden niet op kunt geven”

Beste Math, hierbij het antwoord op je vraag.

waarom zou je geen produktiewerk doen als je hoog opgeleid bent?

Is dat niet beter dan thuis zitten en andere mensen voor jou laten betalen?

Daarbovenop komt dat als je een bijstand of ww uiutkering krijgt je verplicht bent

een baan op een functiegroep lager te accepteren. 6 maanden later weer een functiegroep lager.

Maw als je niet in staat bent een baan te vinden hoor je ook gewoon produktiwerk te doen.

Uit de praktijk weet ik dat er meer dan genoeg werkgevers je ook met een

hoge opleiding aannemen om tijdelijk werk te verrichten. Wat ik ook weet is dat werkgevers voor administratieve banen bijna NOOIT mensen aannemen die nu

al langere tijd werkeloos zijn. Gewoon omdat het nu niet hoeft met deze arbeidsmarkt.

En over je gezever met betrekking tot loodgieters kan ik kort zijn.

Bel eens een andere uit de gouden gids. Ik word namelijk wel altijd geholpen.

groet gladio

• Gladio

l.. Bijvoeglijke naamwoorden worden in het Nederlands behoudens van eigennamen afgeleide bijvoeglijke naamwoorden niet met een hoofdletter geschreven. “Werkloos” is zonder e.

1. Heel goed Hans, als jij nou nog leert dat je @!#$ niet met een umlaut schrijft,

gaat het allemaal goed komen hier.

b. Het woord “kracht” voor een mens met een eigen gevoelsleven, een eigen gedachtenleven, een verleden, een heden en een toekomst, vind ik wel een uitermate verwerpelijke manier om over mensen te praten.

2. Slap en gevoelig gebazel. daarom kan ik nu in mijn magische bol zien dat

jij of werkeloos bent of een of ander soft baantje hebt waarbij je nooit hoeft te

presteren. ( overheid? )

c. Veel werklozen, die goede opleidingen hebben gevolgd en daardoor enige jaren van een inkomen hebben afgezien, omdat ze moesten studeren, mogen van de maatschappij terugverwachten, dat ze niet achter de lopende band eindigen.

3. Moesten studeren? mochten studeren. niemand heeft jou gedwongen om op

kosten van de maatschappij een opleiding te volgen.

Moeten wij jou dankbaar zijn? Nee we hebben je opleiding betaald.( je ging

natuurlijk ook niet stappen enzo , heel jou leven draaide om studeren)

dus nu is het jouw beurt om iets terug te doen. Dat doe je niet als je thuis op je

kont zit.

.

Je moet niet zomaar elk willekeurig baantje accepteren, maar gericht aan een carrière werken. Het aannemen van te veel van dat soort baantjes, roept, als je serieus gaat solliciteren, meer vragen dan goedkeuring op. Het is een misverstand te denken, dat werkgevers alle werkervaring goed vinden. Die gedachte komt uit het hulpverleningscircuit. Het bedrijfsleven loopt echt niet warm voor een zin als “om een dagbesteding te hebben, ben ik maar broodjes gaan inpakken bij Mora”.

4. Je hebt een punt als je zegt dat je niet alle kutbaantjes aan moet nemen.

Maar als je een goede opleiding hebt gevolgd kan je ook een

administratieve ( lichte ) baan nemen die je niet kwalijk word genomen bij

een volgend sollicitatiegesprek. Je zou zelfs je baantjes kunnen verzwijgen,

heb je wel geld verdiend, niet geparasiteerd en ook geen probleem bij het

sollicitatiegesprek.

. De meeste hogeropgeleiden zitten niet in hun luie stoel maar zoeken actief naar een op de opleiding aansluitende baan.

Als je echt goed bent en representatief heb je zo een baan. Komen wij dus terug

bij mijn oorsprokelijke stelling. Volgende!.

.

• Hans

Wat de beheerder van de pagina doet met jouw prachtige scheldwoord, is precies de reden, dat ik het met een umlaut schrijf, drogredenaar.

Ik heb een zeer verantwoordelijke functie, waar jij binnen een week op af zou knappen vanwege je zwakke geestesgesteldheid.

Als Nederland de internationale ontwikkeling bij wil houden, dan moeten we wel studeren. Wel of niet studeren was voor mij geen vraag. Kunnen is moeten.

Wat versta jij onder een administratieve, lichte baan? Dat gaat om ingewikkeld en hoogwaardig werk. Jij bent zeker sinds 1980 niet meer in een kantoor geweest.