Pim Fortuyn had de mond vol van eigen verantwoordelijkheid. Mensen moeten weer voor zichzelf leren zorgen. Morgen zullen we zien of zijn eigen kiezers dat ook durven. Zijn ze in staat om een weloverwogen keuze te maken of laten ze zich leiden door sentimenten? De afgelopen acht jaar hebben we echter weinig van zo?n weloverwogen keuze gemerkt en kon Paars niets fout doen. De Fortuyn aanhang heeft acht jaar geen enkel initiatief genomen om zijn mening naar voren te schuiven of zelfs maar een debat aan te zwengelen. Ook Zaterdag met de poging van links om het debat weer van de grond te krijgen waren er geen zwevende kiezers of Fortuynisten om de hand te reiken. Logisch misschien, maar het had gekund. Het was een schot voor open doel, alles was georganiseerd, maar de Fortuynisten hebben totaal niet gereageerd. Het is gemakkelijk om nu je verantwoordelijkheid af te schuiven op een dode lijsttrekker en je eigen slachtoffersrol te bezegelen. De afgelopen tijd heb ik alleen maar tranen met tuiten gehoord als een verwend klein kind over dat jullie mening monddood is gemaakt. Nou, voila, Fortuynisten, wat let jullie om zelf eens initiatief te nemen voor een serieus debat. Ik ben best geïnteresseerd maar hou op met Melkert Moordenaar schreeuwen want dat klinkt zo slachtofferig. Tenslotte vraag ik om niet op LPF te stemmen maar een debat aan te gaan om de vicieuze cirkel van de stok om de hond te slaan te doorbreken.