verhaaltje

• math

Inhakend op “dit moet je even lezen” een verhaaltje.

Er was eens een koning die een heel leuk dochtertje had. De koning was de machtigste man van Azie en zijn rijk was onmetelijk groot evenals zijn rijkdom.

Zijn hoogmoed was echter net zo groot als zijn rijkdom. Hij meende zich alles te kunnen permiteren.

Plotseling werd zijn kind op onverklaarbare wijze ziek. Alle dokters uit de omgeving werden ontboden. Zij schreven medicijnen uit maar niets mocht baten.

De koningin werd steeds wanhopiger. Toen alle bekende dokters voorbij waren geweest was zij en ook de koning ten einde raad.

De koning vaardigde een oproep uit waarin hij met klem verzocht degene die zijn dochter kon genezen naar het paleis te komen. Hij kon vragen wat hij maar wilde, de wensen zouden worden ingewilligd.

na weken meldde zich een onooglijk mannetje bij het paleis. Hij werd na veel aandringen bij de koning toegelaten. Het mannetje verklaarde dat hij de dochter wel kon genezen. De koning keek het ventje geringschattend aan en zei tegen hem: “als je mijn dochter geneest, zal ik jou geven wat ik beloofd heb, maar ben je er niet toe in staat dan laat ik je verwerken tot loempia's”.

Het mannetje stemde toe en werd bij de prinses toegelaten. Hij mixte een drankje voor haar en zie daar een uur later kwam het kind naar beneden gehuppeld.

De koning stond paf evenals de koningin. Geen loempia's op het menu morgen" zei het mannetje triomfantelijk.

Maar ik zou graag mijn beloning willen hebben zoals u hebt beloofd". De koning kon niet meer terug want het bericht was al in de hele stad en ver daarbuiten uitgelekt van de wonderbaarlijke genezing.

Hij bekeek het mannetje eens en zei: Goed ventje, wat wil je dan van mij hebben?. “Wat ik wil hebben dat kunt u mij niet geven”. “dat zullen wij nog wel eens zien. Ik ben de grootste de machtigste de rijkste en nog veel meer koning van de wereld. Ik kan alles geven wat jij dommerik mij vraagt”.

Hebt u een schaakbord waarde heer, vroeg het mannetje. “Natuurlijk sukkel.” antwoordde de koning. “Een schaakbord heeft 64 vakjes. Op het eerste vakje zet u 2 zakken met rijst met een inhoud van 25 kg elk. Op het 2e vakje komen 4 zakken te staan. Ieder volgend vakje is het dubbele van het voorgaande vakje totdat alle vakjes vol zijn. Dat is alles wat ik u vraag. Meer wens ik niet”.

De koning schaterde het uit. "Jij bent de grootste kloothommel die ik ooit ben tegengekomen. Ik zou je mijn halve koninkrijk gegeven hebben maar jij wilt enkel wat zakjes gevuld met rijst.

Het mannetje grimlachte vals naar hem. De koning begon met voorspoed. Maar alras bleek dat in de stad te weinig rijst voorhanden was om de vakjes te kunnen vullen. Het naburige platteland werd leeggehaald. De provincie was daarna aan de beurt. Daarna de volgende. Er kwam geen einde aan. Jarenlang moesten de mensen in het gehele rijk rijst leveren aan de koning. Deze verviel al snel in armoede omdat zijn onderdanen de belastingen niet meer konden opbrengen.

Leuk verhaaltje nietwaar. Anouk's verhaaltje heeft dezelfde kern. Ik heb gemakshalve het aantal kilogrammen voor jullie uitgerekend: 461.168.601.842.739.000.000 kilogram.

Droom maar lekker verder. Droom van baantjes waarbij de miljoenen je om de oren vliegen. Waag je gokje maar. Het zijn altijd dezelfde kloothommels die het gokje wagen en vervolgens de boot ingaan.

Investeer je geld in opleidingen. Veel minder gokkerig. Dat biedt meer zekerheden.

Bel mij even als je je eerste miljoen binnen hebt.

Groeten

Math

• Hans

Jij snapt het prima, Math. En Sip en ik ook. Als je MLM-bedrijven op deze inhoudelijke gronden aanvalt reageren ze altijd hetzelfde: je weet niet waar je het over hebt. Nee, ik hoef zo'n bedrijf niet van binnen te zien, we begrijpen het principe. Ik hoef immers ook het schaakbord niet te zien of de graankorrels door mijn handen te laten glijden om het probleem beter te begrijpen.

MLM werkt voor de eerste lagen, maar niet op de grote schaal, zoals het wordt voorgesteld.

Math, ze ging MLM vergelijken met gewone bedrijven: die hebben volgens haar ook een piramidestructuur.