Ik heb een aantal jaren dezelfde ervaring opgedaan. Reorganisatie in verband met SAP introductie. De gehele automatiseringsafdeling werd opgedoekt. Ik zelf was nauw betrokken bij de gehele implementatie van het systeem. Ik was nou niet bepaald een gemakkelijk mens om mee om te gaan, keihard als het om belangen van mijn afdeling ging, kritisch, en een gezonde portie eigenwijsheid was mij ook niet vreemd.
Mijn managers waren door de nieuwkomers al weggewerkt of via de VUT richting Exit gedirigeerd. Een aantal dure jongens van de informatieafdeling konden ze daar op dat moment niet meer gebruiken.
Via allerlei handigheden en constructies werd een afvloeiingsregeling voor 400 mensen bedongen die de instemming had van vakbonden, OR en arbeidsbureau.
Nieuwe mensen werden in ijltempo aangetrokken, jij zelf staat met een vracht aan ervaring en kennis aan de kant toe te kijken. Je ziet hoe deze nieuwkomers verzuipen. Na een jaar wachtgeld en een leuke zakdoek voor het bloeden sta je buiten, afgedankt als oud vuil.
Je kunt ertegen procederen als je lange adem hebt, maar aan de slag kom je bij dat bedrijf toch niet meer. Ik heb een tijdje om mij heen gekeken en ben naar een aantal ingenieursbureaus gestapt waar ik mij als werkzoekende heb laten inschrijven.
Na verloop van tijd komen daar ook reacties van. Wees alleen kritisch. Kijk naar hetgeen aangeboden wordt. Kijk welke organisatie er achter zit. TopStart heb ik voor gewerkt. Stond goed aangeschreven. Ik vond het een ballen tent. Multec was als automatiseerder ook niet wat ik zocht. Geen begeleiding, geen visie. Ja incasseren en dan afgelopen. Ik werk momenteel bij Atos Origin, en doe een aantal SAP implementaties en/of SAP support. Bevalt uitstekend. Ik ben alert op wat zich in deze branche afspeelt. Ben nog kritischer geworden, zeker op mijn werkgever. Ik hou van mijn werk, maar ben zeker niet met mijn werkgever getrouwd. Dat is over. Loyaliteit naar je werkgever is er wel, maar veel zakelijker. Ik bedoel, vroeger werkte ik nog wel eens over voor mijn baas voor mijn rekening. Nu zal ik iedere minuut die ik langer werk betaald moeten krijgen. Voor niets gaat uiteindelijk de zon op.
Mijn werkgever heeft daar ook geen moeite mee. Hij biedt mij aan de andere kant voldoende mogelijkheden om mij te kunnen ontplooien. Daar hebben wij uiteindelijk beiden belang bij. Ik realiseer mij echter heel goed dat als het straks onverhoopt fout mag gaan, ik er zonder moeite uitgedonderd wordt als ik niet langer bruikbaar ben.
Dat is in ieder geval de les die ik uit de gehele affaire geleerd heb.
Sta er niet te lang bij stil. De beslissing die genomen is, brengt je niet meer op je plek terug. Je kunt hooguit proberen om er juridisch zo veel mogelijk uit te halen. Als je aangesloten bent bij een bond kun je via de bond een advocaat in de arm nemen. Ik had een juridische bijstandsverzekering afgesloten maar die pakten het geheel niet aan.
Kijk in ieder geval vooruit en laat achter je wat je achter moet laten.
Succes met het vinden van een nieuwe baan.
Groeten
Math