Ik heb een aantal jaren geleden werkloos thuisgezeten. De leiding van mijn bedrijf had in zijn oneindige wijsheid besloten om de gehele automatiseringsafdeling op te doeken. 18 jaar carriere naar de bliksem. O ja, ik had een schitterende afvloeiingsregeling. Met meer dan 4000,00 netto mocht ik bijna 2 jaar thuiszitten.
De eerste maanden kluste ik in huis alles bij elkaar. Maar na 3 maanden was het helemaal over. Ik was met mijn 47 jaar te oud voor de toenmalige arbeidsmarkt in de automatisering. Daarbij was ik opgeleid in een “verkeerde” SAP omgeving R2 terwijl R3 actueel was. Jonge consultants moest men hebben compleet met universitaire opleiding. 30 jaar bedrijfservaring telde toen niet.Ik heb me gek gesolliciteerd. Uiteindelijk werd ik via het arbeidsbureau toegelaten op de dagopleiding KAM-coordinator om in het midden en klein bedrijf o.a. de ISO900* systemen in te voeren. Toen ik een aanbod kreeg van DSM als applicatiebeheerder ben ik daar alsnog ingesprongen. Via Philips belandde ik uiteindelijk bij Origin waar ik sinds een aantal jaren als senior consultant werkzaam ben.
Wat ik zeggen wil is dat de keerzijde van een hoge uitkering is dat je niet geneigd bent optimaal gebruik te maken van je mogelijkheden. Voor minder ga je zeker niet werken. Je bent of wordt selectief. Ben je te lang uit de running, dan kun je het helemaal vergeten. Bij voldoende werkaanbod in de branche zal een HR manager zich ongetwijfeld afvragen waarom iemand met een bepaalde opleiding en achtergrond geen werk heeft. Hoe langer je thuis zit, hoe minder je kansen worden aan de slag te komen in een bepaalde functie en dito salaris.
Zo'n uitkering zou dan wel eens de bekende molensteen kunnen worden die om je nek komt te hangen. Het zal immers alle jaren opnieuw weer lente worden en ook weer zomer.
Tegen het einde van het jaar worden traditioneel minder mensen aangenomen. Oorzaken? Automatiseringsprojecten vangen aan in het voorjaar rond einde februari begin maart. De gelden worden meestal gereserveerd in het najaar van het vorige boekjaar. Ook de voorbereidingen en bezetting wordt dan geregeld.
In het najaar heeft men in de administratieve functies te maken met de budgetrondes en eindejaarsafsluitingen, jaarcijfers etc. Om dan nieuwe mensen in het bedrijf op te leiden in deze bedrijfstak moet de nood wel heel erg groot zijn. Men heeft er gewoon geen tijd voor. Zo zijn er meerdere bedrijfstakken die sterk seizoen- of cyclusgebonden zijn.
Overweeg deze zaken eens. Misschien ben je dan uitgedroomd en kom je met beide benen op de grond te staan.
Groeten
Math