Ontslag genomen

• Lin

Wegens verhuizing van het midden van het land naar het uiterste zuiden, heb ik ontslag ingedient bij mijn werkgever. De reden ervan is dat ik ga samenwonen.

Ik ben inmiddels al hard opzoek naar een andere baan, alleen stuit ik telkens tegen mijn taal probleem op. Ik spreek nml geen Duits of Frans wat wel 9 van de 10 keer gevraagt wordt spreek wel Nederlands, Engels en Spaans vloeiend.

Daar ik dus zelf ontslag genomen heb is mijn vraag het volgende:

mocht het zo zijn dat ik binnen kortsmogelijke tijd geen baan gevonden heb kom ik dan wel in aanmerking voor een uitkering? Ik woon en werk al 3 jaar hier in Nederland en heb nooit een uitkering ontvangen dus weet niet wat wel en niet mogelijk is.

• Sip

Nee, je hebt zelf ontslag genomen en dan verspeel je het recht op uitkering. Tenzij je dit hebt gedaan wegens een ondraagelijke werksituatie, maar dat was het niet. Je zult dus samen met je partner van zijn/haar inkomen rond moeten komen tot je weer een baan hebt. Als dat i.v.m bijvoorbeeld jeugdlonen minder is dan het sociaal minimum kun je een beroep doen op de bijstand

• Lin

Nu is het zo dat ik in de eerste instantie geen uitkering wil hebben maar zelf opzoek ben naar een andere baan. Veranderd dat ook niet als je al enige tijd aan het zoeken ben maar niets kan vinden?

En what about het feit als je aangeeft dat je ontslag genomen heb omdat het bedrijf ( UPC ) waar je werkt heel negatief in de publiciteit staat.

En waar niemand van de werknemers meer zeker is van zijn of haar baan?

• Sip

Elke instantie die uitkeringen verstrekt gaat ervan uit dat je zelf werk zoekt. Maar er zijn vele onozele regels die het some belemeren een uitkering te geven, soms echter is het ook terecht. Immers je had ook voor je ging samenwonen om een baan kunnen zoeken. In elk geval moet jij je wel melden bij de instanties waar je als werkloze je moet melden voor een uitkering en er zeker 1 aanvragen. Loop in elk geval alle uitzendbureau's langs of ze een baan hebben. Daar je nogal goed bent in je talen, is het misschien een tip om eens een oproep op het secretaresseprikbord te zetten?

Het feit dat UPC als niet goed bekend staat maakt niet uit, tenzij je regelmatig je loon veel te laat krijgt of er andere problemen rechtreeks naar jouw toe zijn.

Veel sukses verder

• Lin

Sip,

Bedankt voor de info.

Ik heb de uitzendbureau's hier in de regio al opdracht gegeven om mijn gegevens naar hun collega's te sturen in het zuiden.

Ben al hard bezig met solliciteren.

Kijk heel positief naar de toekomst maar wilde toch wel het e.e.a voor de zekerheid weten.

• Sip

Veel sukses meid

• Hans

Nee, ontslag nemen geeft geen recht op uitkering.

• Hans

Bij een ondraaglijke werksituatie kun je je beter ziekmelden.

• Hans

Volgens mij kun je na een maand wel de bijstand in. Je hebt geen recht op WW maar wel op bijstand, zij het, dat je de eerste maand volledig gekort wordt.

• Hans

In Sociaal Info, Elseviers Sociale-Zekerheidsalmanak, op internet, overal kun je het vinden, Lin. Daar heeft Sip gelijk in.