Kom, beste A.V. je mag dan wel vrouw zijn maar als je goed om je heen kijkt zie je dat vrouwen nog altijd een enorme achterstand hebben op het gebied van werk, arbeidsomstandigheden, kansen.
Ik zal niet zeggen dat er geen mannen zijn die dezelfde problemen hebben en ondervinden dan vrouwen maar in zijn algemeenheid is het met vrouwen vele malen slechter gesteld dan met mannen.
De mogelijkheden voor vrouwen zijn ook veel beperkter. Vrouwen krijgen kinderen wat helaas nog altijd aanleiding is hen te weren van hogere functies in het bedrijfsleven.
Van oudsher wordt de top van het bedrijfslevben bemand door mannen. Ook in de politiek zie je hetzelfde. Of dat nu Haagse politiek, provinciaalsepolitiek of gemeente politiek betreft, het is allemaal een pot nat.
De resulaten zie je dan ook. In het bedrijfsleven bekleed slechts 10% van de vrouwen bekleed een managersrol. Van die 10% is ook nog eens 60% werkzaam als manager in de “softsector” zoals HR management en aanverwante bedrijfstakken.
Ander voorbeeld: In Nederland werken maar 2 vrouwelijke chirurgen!! In de automatisering en technische beroepen kom je relatief weinig vrouwen tegen.
Als er dan een meid is die goed op haar toekomst is voorbereid, met een goede opleiding inclusief een flinke bos haar op de tanden die een bepaalde functie kan vervullen, dan zie je heel vaak dat als zij kinderen krijgt haar werk opeens naar de achtergrond verschuift, vaak worden de werkzaamheden teruggeschoven naar 50% van de oorspronkelijke werktijd. Zwangerschapsverlof etc is dan nog niet eens meegenomen. Een manager kun je in de regel niet inzetten voor 50%.
Een secretaresse kun je vaak nog niet eens inzetten voor 50%. De bereidheid van de organisatie moet er zijn om zo iets te willen. Waarom zou je dat als organisatie doen als je de mogelijkheid hebt om daar mannen neer te zetten die de bereidheid meestal wel hebben om 36 of 40 uur te willen werken.
Geloof me ik kom in grote en middelgrote bedrijven. Ben heel nauw betrokken bij de organisatie van grote automatiseringssystemen. Ik kom in het noorden het westen en het zuiden van het land. Het is overal het zelfde. Ondanks emancipatie, gelijkheid van rechten, positieve discriminatie en alle argumenten die je je maar bedenken kent.
Het grondprobleem is dat onze maatschappij totaal niet is ingericht om vrouwen een gelijkwaardige plaats in de samenleving te geven. Kinderopvang is 20 jaar geleden pas van de grond gekomen. Eer je voor kinderopvang in aanmerking kunt komen gaat je kind al naar school. We bedenken de mooiste wetgeving maar de uitwerking daarvan in de praktijk is om te huilen. Als de beter opgeleide vrouwen het al nauwelijks kunnen rooien, hoe denk je dan dat op middelbaar en lager niveau het dan gesteld is met de kansen die vrouwen hebben?
Precies, zwaar k l o t e!
Dat wilde ik even kwijt. En als je het weten wil: ik ben een man!
Groeten
Math