Help, ik weet het niet meer!

• Engel

Hoi allemaal,

Heb een enorm groot probleem, althans voor mij is het groot. Het zit namelijk zo. Heb altijd enorm hard gewerkt en ben daarnaast ook best wel zuinig geweest. Dus veel centjes verdiend en een eigen huisje gekocht. En toen werd ik ziek. De arbo-arts, revalidatie-arts en mijn werkgever erkenden dat wel, maar het GAK niet. Die heeft er dus voor gezorgd, dat ik geen uitkering krijg. Althans eerst zorgen ze voor ontslag, want je bent niet meer geschikt voor je werk en dan zeggen ze je komt ook niet voor WAO in aanmerking, de WW die ik toen kreeg, is nu op en voor bijstand, gezien mijn eigen huisje, kom ik niet in aanmerking. Ze zeggen neem maar een extra hypotheek op je huis, maar ja, dan moet ik van die extra hypotheek in mijn levensonderhoud gaan voorzien en de andere hypotheek, die ik al heb, gaan aflossen. Bovendien zal ik mij particulier voor ziektekosten moeten verzekeren, want ben anders daarvoor niet meer verzekerd. Mijn schuldenlast word nu alleen maar hoger toch? Ik weet het in elk geval niet meer, misschien zijn er mensen die mijn probleem herkennen en willen die met mij mailen. Of misschien zijn er mensen die een of andere oplossing weten, ik weet het in elk geval niet meer. Soms denk ik dat ik er maar beter een eind aan kan maken, kan mijn familie tenminste nog genieten van mijn zuur verdiende centjes en ben ik van alle ellende af. Dat het allemaal zo werkt in een land als Nederland had ik namelijk niet verwacht, en valt mij ook enorm tegen. Als je ziek word, krijg je nog een trap na!

• boah

Goed dat je om raad vraagt, maar in zo'n ernstige situatie is het natuurlijk beter om professionals in te schakelen : misschien de FNV ? Denk ook eens aan juridische instanties…..meestal kan je beslissingen wel aanvechten c.q. ertegen in beroep gaan en wat dat betreft zou je kunnen overwegen een bezoekje te brengen aan de rechtswinkel.

Succes,

boah

• Sip

Dankzij de boosdoener waar de meeste arbeiders op stemmen. de PVDA

• Engel

Bedankt voor jullie reakties. En tja, wat je zegt van de PVDA is wel waar, maar wat denk je van Pim. Die wil alle chronisch zieke mensen en zelfs mensen met kanker enz. uit de WAO hebben, dus alle mensen die geen beroepsziekte hebben komen dan in de bijstand terecht en wacht hetzelfde lot als mij. Wens niemand een ziekte toe, maar …… zou even willen dat hij zich zo voelde, zoals ik me voel.

• Sip

In Pim heb je niet helemaal gelijk, maar het is wel een feit dat het nu uitsluitend de werkgever is de moet betalen voor alles wat een personeelslid overkomt. Dat is een regelrechte belemmering voor bedrijven om personeel aan te nemen en kiezen ze voor tijdelijke mensen. Verder is het vaak niet aan de werkgever te wijten dat iemand ziek wordt en dus ook niet redelijk dat die het zou moeten betalen. Het meest logische is dat iedereen daar een vrijwillige verzekering voor af kan sluiten en de lasten niet langer op de werkgever gooit. Als tegenprestatie zou je dan minder premie voor ziekenfonds kunnen afdragen en ook de werkgever zou minder zwaar belast kunnen worden. In elk geval goot de media de mening van Pim helemaal over een andere boeg zodat het net lijkt of hij iedereen aan zijn lot overlaat. Met het beleid/belijd wat de regeing voor ogen staat (met uitzondering van de VVD) mogen we straks nog veel mer betalen voor ziektekosten, terwijl Groenlinks er helemaal een puinhoop van wil maken door de werkgevers nog zwaarder te belasten en dus de drempel voor vast personeel nog hoger gaat leggen.