Zwartwerker in de straat hoe aan te pakken?

• Robert

We hebben hier enige tijd te maken met een arbeids ongeschikte die vanwege zijn zwakke rug gedeeltelijk is afgekeurd. Hij werk voor een aantal uren in een fabriek maar in zijn vrije tijd doet hij zware klussen in de bouw. Je moet de huf ter zien sjouwen met zijn gereedschap goh wat heeft die een zwakke rug.

Meerdere malen een brief geschreven naar het GAK en van hen een adres gekregen van de recherche. Doen er echter kennelijk geen kl ote aan omdat de praktijken alleen maar toenemen. Wie heeft er voor mij een goed advies?

• Hans

Je neus in je eigen zaken steken.

• henk

ik ken minstens 3 mensen met een goede baan die er flink bijbeunenen en nog eens wat werkgevers die het niet zo nauw nemen. Ik durf te stellen dat meer mensen met een betaalde baan bijbeunen dan werklozen. Omdat de eerste een beter netwerk hebben.

• henk

Hans, ik ben het niet met je eens, mensen die van de gemeenschap profiteren en zwart bijbeunen moeten keihard worden aangepakt. Robert heeft gelijk. Nu maar hopen dat hij zelf niet in die situatie komt. Robert, geef je nummer maar dan geef ik hem wel aan. Mijn familie heefteen NSB verleden dus ik weet goed hoe dat werkt.

• Sip

Heb jij wel eens opgelet hoeveel je aan sociale voorzieningen af mag dragen? Er zijn maar weinig dingen waar in ons land meer over geklaagd wordt dan daarover. Als het misbruik eens effectief wordt bestreden dan betaal je wel 30% minder premies.

• blubber

Dat die zwartwerker in dezelfde straat woont, is wel typerend voor het wereldje waarin Robert's normen en waarden zich toe beperken…

Toegegeven , het spreekt direct tot de verbeelding….wat zeg ik ? het speelt zich recht onder Robert's neus af , dus erg veel verbeelding is er niet eens voor nodig.

Als we nu eens een beetje grootschaliger en abstracter gaan denken, dan komen we -vergeleken bij het schadebedrag door uitkeringsfraude (en zelfs het landelijke cijfer)- veelvouden aan bedragen tegen die het gevolg zijn van het niet zo nauw nemen van de regeltjes…..bijvoorbeeld door het bedrijfsleven….

Tip voor Robert : Kijk eens naar het TV-programma “Over De Balk”, en lees een serieuze krant, of lees serieus de krant.

• Robert

Dit soort intelligente antwoorden had ik al verwacht, wat wil je op een prikbord voor criminelen. Ik schiet hem wel neer is er weer een probleem opgelost.

• Robert

Mensen met een goede baan, zijn doorgaans moe na hun werk en gaan liever ontspannen en hebben daar ook geld genoeg voor zonder zwart te werken. Die kennissen van jouw zullen dus niet al teveel voorstellen. Laat me raden, het zijn zeker bouwvakkers? Als het mijn kennissen waren zou ik ze aan de hoogste boom op laten knopen!

• blubber

Maak er dan haast mee voordat je bezwijkt aan je hoge bloeddruk.

• henk

denk je dat mij dat interesseert? Hoe je zo snel aan die informatie komt weet ik niet en ik wil het niet weten ook. Ik heb mijn uitkering en ga echt niet uitrekenen hoeveel procenten sociale premies ik afdraag.Ik heb wel wat anders te doen. De wereld draait ook zonder die premies wel door. Anderszijds krijg ik geen pc van de bijzondere bijstand vergoed om verder te komen op de arbeidsmarkt en mijn buur wel een teevee. Maar ja als ik mij daar druk om ga maken dan erger ik me ook aan de kleur van nhet gras.