zwanger en ontslag

• Anoniem

Ik heb een contract voor 4 maanden, 1 april loopt deze af. Als het werk goed bevalt van beide kanten, dan wordt dat contract met een halfjaar verlengd. Maar nu het volgende: Ik ben zwanger, en heb dit eerlijk verteld, omdat ik al 3 weken thuiszit, i.v.m. extreme misselijkheid de gehele dag door. Ik hou niks meer binnen! Nou is dat niet zo erg, want ik heb het er uiteraard voor over, maar hoe zit dat nu straks met mijn baan? Ik heb het gevoel dat ik er per 1 april uitlig, want zoals de zaken er nu voorstaan, ben ik niet op korte termijn weer terug. Ze kunnen me dan ook niet beoordelen dus zullen ze mij waarschijnlijk wel om die reden ontslaan. ( ik zit namelijk ook nog in een inwerkperiode ) Hiervoor had ik 2 jaar gewerkt bij een ander bedrijf. Weet iemand of ik als ik inderdaad ontslagen word, wel een WW-uitkering krijg? Ik heb altijd gewerkt, dus lijkt mij van wel. Maar hoe zit dat dan als je zoals ik nu al in de ziektewet zit? Krijg je als je in de ziektewet zit wel/geen uitkering? En op het moment dat je met zwagerschapsverlof gaat, krijg je dan 100 % uitgekeerd? Dit heb ik van iemand gehoord. Wie o wie kan mijn vragen beantwoorden?

• kitty

hallo,

waarschijnlijk lig je er inderdaad per april uit, da's natuurlijk ook vrij logisch, het is niet bepaalt slim om zwanger te raken tijdens een 4 maanden contract, maar dat terzijde. als je ziek bent krijg je geen ww, want je bent niet beschikbaar voor werk. je kunt nu het beste ziek blijven, dan loopt je contract van rechtswege af en dan val je in een zogeheten vangnet constructie, maw, je krijgt een uitkering. en zwangerschapsverlof, dan moet je natuurlijk wel werk hebben…

• snow

je krijgt waarschijnlijk wel een ww uitkering,

maar als je ontslag genomen hebt bij je vorige werkgever,

gaan ze daar wel informeren of hij/zij wel werk voor je had,

en daar gaan ze dan over doorzagen.

de regels worden elke keer iets aangescherpt met als risico,

dat mensen niet mer naar een andere werkgever durven over te stappen.

groetjes

rené

• Anoniem

Tja Kitty, wat je zegt dat het niet slim is om zwanger te raken met een 4 maanden contract, dat slaat natuurlijk alles. Weet je wel dat je er mensen pijn mee doet, als iemand zoals mij al 2 jaar probeert kinderen te krijgen? Dat terzijde, ik wou het even kwijt, in ieder geval bedankt voor je antwoord.

• snow

als je ziek bent krijg je WEL een ww uitkering maar dan moet je naar het

uww guo

dan heb je geen sollicitatieplicht en je krijgt gewoon je uitkering

• snow

hoi anoniem

loop je ook bij een controle arts?

dan kan hij/zij je vast verder helpen als je je ontslag krijgt.

door je te verwijzen naar bijv. het GUO.

groetjes rené

• Manon

Als je in de WW komt en je bent zwanger dan krijg je als je met zwangerschapsverlof gaat 16 weken 100% uitbetaald i.p.v. 70%

• kitty

beste snow,

niet iedereen krijgt een uitkering van het uwv-guo, het is namelijk sectorgebonden welke uvi de uitkering verstrekt. Het uwv-guo “regelt” uitkeringen voor mensen die werkzaam zijn in de Slagers, Agrarische of Tabakssector.

best anoniem,

het is niet mijn bedoeling geweest je te kwetsen, ik verbaas me er alleen over dat mensen geen rekening houden met de consequenties die een zwangerschap met zich meebrengt. De 100% uitkering waar manon het over heeft is de vangnet regeling waar ik het in mijn eerste bericht al over had. veel succes met je zwangerschap,

kitty

• Sassie

Hoi, Nou ik heb het meegemaakt ontslag maar even 3 dagen na dat ik was bevallen.

Ten eerste wil ik even reageren op het feit zwanger raken, ik ben ook 3 jaar bezig geweest . En toen ik zwanger werd had ik een goede baan. Mijn contract werd zelfs in mijn zwangerschap ook nog verlengd. Ik werdt in de 5e maand van mijn zwangerschap ziek ik kon niet meer lopen van de pijn.Toen ik bij de controlearts kwam en die zag me zo lopen mocht ik echt niet meer werken tot na mijn bevalling.Nou dat was een straf voor me want ik kan niet thuis zitten.Al met al

ben ik in mei 2002 bevallen.Maar nou komt het: ik heb ziekte geld van het cadans gekregen, en toen mijn zwangerschaps verlof afgelopen was kreeg ik een ww uitkering. Maar omdat ik zo'n pijn in mijn rug nog steeds had heb ik me weer ziek gemeld. Let wel op want het Cadans maakt er een potje van ze slaan zo 3 weken over met uitbetalen. Ik ben nu in het ziekenhuis geweest en daar hebben ze ondekt dat ik een versleeten rug heb.Dus moet nu wachten op de keuring die ik krijg. Je ziet ik wil graag werken maar nou mag ik niet meer werken nou dat is pas een STRAF. Dus tijdens je zwangerschap let goed op en vraag het goed na wat er gebeurd i.v.m. een ww uitkering want die krijg je maar voor een bepaalde tijd.

Ik wens je veel succes er mee en laat je niet gek maken door die uitkering instantiesAnoniem schreef:

>

> Ik heb een contract voor 4 maanden, 1 april loopt deze af.

> Als het werk goed bevalt van beide kanten, dan wordt dat

> contract met een halfjaar verlengd. Maar nu het volgende: Ik

> ben zwanger, en heb dit eerlijk verteld, omdat ik al 3 weken

> thuiszit, i.v.m. extreme misselijkheid de gehele dag door. Ik

> hou niks meer binnen! Nou is dat niet zo erg, want ik heb het

> er uiteraard voor over, maar hoe zit dat nu straks met mijn

> baan? Ik heb het gevoel dat ik er per 1 april uitlig, want

> zoals de zaken er nu voorstaan, ben ik niet op korte termijn

> weer terug. Ze kunnen me dan ook niet beoordelen dus zullen

> ze mij waarschijnlijk wel om die reden ontslaan. ( ik zit

> namelijk ook nog in een inwerkperiode ) Hiervoor had ik 2

> jaar gewerkt bij een ander bedrijf. Weet iemand of ik als ik

> inderdaad ontslagen word, wel een WW-uitkering krijg? Ik heb

> altijd gewerkt, dus lijkt mij van wel. Maar hoe zit dat dan

> als je zoals ik nu al in de ziektewet zit? Krijg je als je in

> de ziektewet zit wel/geen uitkering? En op het moment dat je

> met zwagerschapsverlof gaat, krijg je dan 100 % uitgekeerd?

> Dit heb ik van iemand gehoord. Wie o wie kan mijn vragen

> beantwoorden?